TEST Citroën C3: De kracht van schuimrubber

Citroën gaf zijn in 2016 gelanceerde bestseller een opfrisbeurt, waarmee diens grootste troef – het zitcomfort – zelfs nog toenam.

Gepubliceerd op 16 januari 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Aangezien de C3 nog steeds erg fris voor de dag kwam, onderging dit model geen grondige esthetische transformatie bij deze update. De belangrijkste zichtbare aanpassing is de nieuwe grille in de neus met gescheiden chroomstrips in V-vorm, net als op de nieuwe C4.

Verder moet je al een echte kenner zijn om de hertekende Airbumps op de deuren te spotten. En eigenlijk ontdekten we pas op de configurator dat er ook nieuwe velgen beschikbaar zijn en dat personaliseringsmogelijkheden nog verder uitgebreid werden. Tegelijk staat de technologie weer op een iets hoger niveau, aangezien de C3 nu recht heeft op led-koplampen, een parkeerhulpje vooraan en een radarwaarschuwing die in het navigatiesysteem zit geïntegreerd.

Op mechanisch vlak verandert er niets: de catalogus omvat nog steeds de 1.2 driecilinder op benzine met 83 of 110 pk (waarbij er voor die laatste keuze is tussen een handgeschakelde of automatische zesbak), evenals een 100 pk sterke 1.5 diesel.

Genieten

Toch valt er nog een zéér belangrijke wijziging te melden: de nieuwe schuimvulling van de stoelen. Dat horen we regelmatig bij een update van een model, maar bij Citroën heeft zoiets een meer dan symbolische betekenis. De C3 was reeds een van de meest comfortabele wagens in zijn klasse en bevestigde daarmee de reputatie van het merk. En toch waren we weer aangenaam verrast toen we in deze nieuwe stoelen mochten plaatsnemen. Je zit overheerlijk in die zetels, die een geweldig omvattend gevoel creëren, enkel en alleen door gebruik te maken van eenvoudig schuimrubber.

Advertentie – lees hieronder verder

Mooi was dat de jongens van Citroën ons een landelijk parcours voorschotelden om dit zitcomfort degelijk te kunnen testen. Op een pad dat eigenlijk meer geschikt was voor een tractor dan een stadswagen en hobbelige kasseistroken, werd duidelijk dat deze zetels alles weg weten te filteren wat nog niet door de (klassieke) ophanging is opgevangen.

Conclusie

Tijdens onze eerste test, vier jaar geleden, zegden we het al: de C3 is geen hoogvlieger op vlak van rijdynamiek, maar als het op comfort aankomt, is hij een topper. En dat geldt vandaag meer dan ooit.

De C3 PureTech 110 in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.199cc ; 110pk bij 5.500 t/min ; 205Nm bij 1.750 t/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manuele 6-bak

L/b/h (mm) : 3.996/1.829/1.490

Leeggewicht (kg) : 1.900

Koffervolume (l) : 300 – 922

Tankinhoud (l) : 45

0 tot 100 km/u (sec.) : 9,4

Prijs : 19.005 € BTWi

Vermogen : 110 pk

Topsnelheid : 198 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 5,4 l/100km

CO2 : 122 g/km

Andere motorisaties

PureTech 83 : 83pk ; 5,5l/100km ; 166km/u ; 14.595€ BTWi

PureTech 110 Auto : 110pk ; 5,7l/100km ; 191km/u ; 20.995€ BTWi

1.5 BlueHDI : 100pk ; 4,2l/100km ; 188km/u ; 18.055€ BTWi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Citroen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.