TEST Cupra Ateca: rustig blijven…

Met de lancering van deze krachtige Ateca is de officialisering van Cupra als automerk een feit. We waarschuwen nu al: wie al eens achter het stuur van een Seat Cupra is gekropen, mag voorlopig niet de fout maken om die ervaring als maatstaf te gebruiken. We leggen uit waarom…

6 / 10
Gepubliceerd op 21 november 2018
Leestijd : 2 min

Deel

Cupra’s zijn altijd al sportieve modellen geweest. Niet altijd even perfect maar wel sportief. De Leon Cupra R die we als laatste hebben uitgeprobeerd, heeft ons zelfs helemaal van onze sokken geblazen. Met die herinnering in het achterhoofd en wetende dat de Seat Ateca best wel een ‘dynamische’ SUV is, namen we met veel plezier plaats in de Cupra Ateca.

Gedesillusioneerd

Onder de kap van deze Ateca ligt een 300 pk sterke 2.0 TSI die aan een DSG7-automaat en vierwielaandrijving is gekoppeld. Tot hier toe geen klachten: de turbobenzine is zeer kwiek en zorgt ervoor dat deze Spanjaard er als een topsporter vandoorstuift. Jammer genoeg komt die sportiviteit veel minder tot uiting wanneer de eerste bochten opduiken.

Eerst en vooral staat de DSG allerminst op punt. Deze bak mist reactiviteit, zelfs in de Sport- of Cupra-stand, en veel beter wordt het niet met de manuele modus ingeschakeld. Dan lijkt het soms alsof de transmissie een eigen leven wil leiden: bij momenten weigert de bak om terug te schakelen, ook al riskeren we niet te hoog in toeren te belanden. Het gebeurt dan dat we niet altijd in de ideale versnelling zitten terwijl we een bocht willen uitrijden, waardoor het volle potentieel van de motor niet wordt benut. En zelfs als ‘klopt’ de versnelling wel, laat de aandrijving te gemakkelijk steken vallen op gebied van de krachtenverdeling. Da’s bijzonder jammer aangezien we het hier over een vierwielaandrijver hebben.

Toch eindigen we op een positieve noot, meer bepaald met betrekking op de standaard geleverde adaptieve ophanging. Zonder de net aangehaalde gedragsfoutjes van de Ateca uit te kunnen gommen, houdt het systeem de koetswerkbewegingen van deze snelle SUV in bochten bijzonder goed onder controle en blijft het hierdoor comfortabel voor zijn inzittenden.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Vreemd genoeg heeft het hebben van een eigen merk er in eerste instantie voor gezorgd dat de Cupra-waarden een beetje worden verloochend. Niet dat er geen sportievere modellen dan deze SUV in de pijplijn zitten, maar meer dan een extra snelle en beter aangeklede Seat Ateca is dit echt niet.

De Cupra Ateca in enkele cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.984cc, 300 pk tussen 5.300 en 6.500 tpm, 400Nm tussen 2.000 en 5.200 tpm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling
L/b/h (mm): 4.376/1.841/1.611
Leeggewicht (kg): 1.615
Koffervolume (l): 485
Tankinhoud (l): 55
0-100 km/u (sec.): 4.2
Prijs: € 43.390 BTW incl.
Vermogen: 300 pk
Topsnelheid: 247 km/u
Gemengd verbruik: 8,5 l/100 km
CO2: 192 g/km

Voor
  • Agressieve look
  • Sportieve sfeer aan boord
  • Algemeen comfort
  • Genereuze motor
Cons
  • Afstelling DSG-automaat
  • Weinig stuurgevoel

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands SEAT voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.