Toen Cupra in 2019 als “alleenstaande” fabrikant werd gelanceerd, kwam er de belofte dat er meer dan alleen krachtige Seat-afgeleiden geproduceerd zouden worden. Er zouden dus ook modellen verschijnen die die enkel en alleen in de Cupra-catalogus zouden prijken. Deze belofte werd ingelost met de komst van de Formentor, die niet onder vlag van Seat zal worden verkocht. Wat meer is: hij leunt zeer dicht aan bij de conceptcar die in 2019 in Genève werd onthuld.
Flamboyant
Eerst en vooral heeft de Formentor stijl. Het is een knappe mix van rondingen en prominente randen, met gespierde proporties en een zelfverzekerde houding… Een voertuig vol karakter, zeg maar, waarvan het charisma op foto’s moeilijk te ontwaren is. Tijdens de testrit werd echter meteen duidelijk met wat voor een blikvanger we hier te maken hebben. Hij ziet er niet alleen erg goed uit als hij stilstaat; er is ook iets fascinerends aan als deze SUV in beweging is. De Formentor bereikt daarmee zijn primaire doel: het creëren van nieuwsgierigheid en het ontwikkelen van naamsbekendheid.
Minder gebruikelijk is dat het exterieurontwerp ook van binnenuit kan worden gewaardeerd. Als je achter het stuur zit, heb je namelijk een prachtig uitzicht op de motorkap. Natuurlijk is het niet alsof je de weg onder die van een Jaguar E-Type ziet verdwijnen, maar dat een goed ontworpen motorkap zo aanwezig blijft in het gezichtsveld mag tegenwoordig een zeldzaamheid worden genoemd. Voor zelfs de meest ‘fetisjistische’ chauffeurs onder ons is dit een detail dat de rij-ervaring versterkt. Gelukkig is er dat, want laat ons eerlijk zijn: het interieur van de Formentor is minder verleidelijk dan zijn buitenkant.
Hoe dat komt? Wel, het dashboard werd doodleuk overgenomen van de Leon. De Cupra onderscheidt zich alleen door enkele koperkleurige inzetstukken, door zijn duidelijk sportievere voorstoelen en door zijn afgeplat stuurwiel met twee kleine “satellieten”: één voor de starter en de andere voor de keuze van de rijmodus.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel niet bepaald persoonlijk, zit het interieur toch vol kwaliteiten. Allereerst in de primaire zin van het woord, volledig volgens de standaarden van wat men verwacht van een product van de VW Group. Dan is er nog de technologische inhoud. Na de Golf en de Leon, om twee bekende voorbeelden te noemen, wisselt de Formentor op zijn beurt veel “fysieke” controles in voor bediening via het aanraakscherm. Niet iedereen is daar mee opgezet, maar laat ons even herhalen wat we al over de Golf hebben gezegd: volgens ons wordt deze “dematerialisatie” hier toch met mate gedaan, en met goede reden, want (bijna) alle knoppen achterwege laten, is alles behalve bevorderlijk voor de bestuurder. Ook het vermelden waard is dat zijn multimediasysteem in onze top 3 van het moment prijkt. Het is intuïtief, goed gecategoriseerd, knap gepresenteerd en zelfs leuk om mee te werken.
Een andere, meer essentiële kwaliteit van dit interieur is dat je niet het gevoel hebt in een SUV te zitten. Daar komen we nog op terug.
Volumedoelstelling
In het leven, wie je ook bent, is het niet altijd gemakkelijk om 100% trouw te blijven aan je principes. Dat geldt ook in de automobielindustrie. Cupra wil bijvoorbeeld zowel een sportief als een geëlektrificeerd merk zijn, maar geen nichefabrikant. De constructeur wil in de eerste plaats veel auto’s verkopen en winstgevend zijn. De Formentor moet met andere woorden een “volumemodel” worden. Het gevolg hiervan is dat het mechanische assortiment niet over de hele lijn sportief is, of zelfs geëlektrificeerd. Onderaan de ladder staan de klassieke 1.5 TSI en 2.0 TDI, beide 150 pk sterk, gevolgd door een 190 pk opwekkende TSI en een plug-inhybride van 204 pk. Wie meer pit wil, moet in de categorie “Veloz” (snel in het Spaans) shoppen, want daarin staan een plug-in van 245 pk, een 2.0 TSI met evenveel vermogen en, helemaal bovenaan de hiërarchie, een 2.0 TSI die 310 pk presteert (meteen de versie die we hebben uitgeprobeerd). Wat transmissies betreft, is de DSG standaard op alle versies, behalve voor 1.5 TSI (daar wel als optie beschikbaar), terwijl de 190 en 310 pk afleverende TSI’s sowieso met 4Drive-vierwielaandrijving zijn uitgerust.
Wat we hiermee willen zeggen, is dat Cupra geen puur sportief of geëlektrificeerd merk is. Wat de sportiviteit betreft, zou je natuurlijk kunnen stellen dat het niet alleen een kwestie van vermogen is, maar eerder van gevoel. Het immers best mogelijk om sportieve gevoelens op te wekken met amper 100 pk. De vraag rest hoe het zit met de Formentor.
Eén wereld
Ja, dit is een sportieve wagen, althans met 310 paarden onder de kap. Wat nog het meest opvalt, is dat de Formentor met hetzelfde platform en dezelfde motor een heel ander temperament heeft dan de Cupra Ateca, die niet echt in ons geheugen is blijven hangen. Dat komt enerzijds dankzij het instelbare chassis (standaard) dat met veel meer stijfheid en sportiviteit is geconfigureerd en de Formentor agressiever maakt bij het aansnijden van bochten, maar ook bij het verlaten ervan, want de vierwielaandrijving grijpt de achteras beter aan. En dan is er nog de betere beleving, die voor een groot deel te wijten is aan de rijpositie. Zoals gezegd, zit je in deze Cupra minder hoog dan gewoonlijk in een SUV. De zithoogte ligt dichter bij die van een normale auto, ook al zit er nog wat afstand tussen, maar het verhoogt het snelheidsgevoel zeker en vast én het verlaagt het zwaartepunt van de auto, waardoor hij veel wendbaarder aanvoelt dan de Ateca. Tot slot is er natuurlijk de motor zelf. Deze TSI van 310 pk is een echte beer, aan eender welk toerental. Je mag er dus gerust van zijn dat deze versie plezierig is, ook al klinkt hij een beetje kunstmatig (gelukkig zonder karikaturaal te worden).
Conclusie
De Formentor met 310 pk in de aanslag is het eerste echte visitekaartje dat Cupra broodnodig had. En ook al zijn alle modellen van het merk niet per se sportief, aan sexappeal en expressiviteit ontbreken ze geen van allen.
De Cupra Formentor Veloz 310 pk in cijfers
Motor: 4-cilinder turbobenzinemotor, 1.984 cc; 310 pk bij 5.500 tpm; 400 Nm bij 1.750 tpm.
Aandrijving: 4-wielaandrijving
Versnellingsbak: 7-traps DSG
L/b/h (mm): 4.450/1.839/1.511
Gewicht (kg): 1.644
Koffervolume (l): 420
Tankinhoud (l): NB
0 tot 100 km/u (sec.): 4,9
Prijs: € 47.780 BTWi
Vermogen: 310 pk
Topsnelheid: 250 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 8,2 l/100 km
CO2: 186 g/km
Andere motoren:
TSI 150 : 150 pk ; € 32.680 BTWi
TDI 150 : 150 pk ; € 35.070 BTWi
TSI 190 : 190 pk ; € 38.020 BTWi
PHEV 204 : 204 pk; € 39.730 BTWi
TSI 245 : 245 pk ; € 41.870 BTWi
PHEV 245 : 245 pk ; € 44.990 BTWi
- De eerste "echte" Cupra
- Knappe lijn
- Prestaties (TSI 310 pk)
- Opwindend rijgedrag
- Onpersoonlijk interieur
- "Sportief en elektrisch"?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be