De kleine 500 ziet er nog steeds even appetijtelijk uit als 11 jaar geleden en zijn verkoopcijfers liegen er dan ook niet om. Sterker nog: Fiat brak dit jaar zijn eigen record met 142.000 verkochte exemplaren in Europa en dat op amper acht maanden tijd. De 500 is dus een overlever maar ook kampioen van de speciale series, waarvan we het aantal al lang niet meer bijhouden omdat ze zo talrijk zijn.
Voor mannen
Het kleurenpatroon van deze Collezione is eerder serieus dan frivool. Je herkent ‘m gemakkelijk aan zijn bicolore koetswerk in Bordeaux Opera en Grigio Carrara, wat samen “Bicolore Brunello” oplevert, een kleurenschema dat volgens Fiat “de glamour van mode en de kleuren van de herfst” moet oproepen. Aan jou om te oordelen.
Wie bovenstaande maar niets vindt, kan ook kiezen uit drie discretere monochrome kleuren en dit zowel in de standaarduitvoering met een standaard zonnedak of in de “cabriolet” met een elektrische softtop. Om het plaatje compleet te maken, hebben de 16-inch wielen een knappe bronzen afwerking. En het interieur van de 500 Collezione? Dat is sober maar aantrekkelijk, met een aangename bekleding en koperen accenten die het geheel zeer elegant maken.
Opnieuw speelt deze kleine Fiat de stijlkaart volledig uit. Reken wel op een aankoopprijs van minstens € 16.190.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen revolutie
Verwacht onder de motorkap niets nieuws. Je hebt de keuze tussen een 1,2-liter viercilinder (69 pk) en een tweecilinder van 900 cc (85 pk). Deze blokken worden gecombineerd met een manuele versnellingsbak of een gerobotiseerde Dualogic-vijfversnellingsbak. Beide motoren volstaan voor stadsverkeer en ons testparcours in Milaan bracht dan ook geen zware missers aan het licht.
Conclusie
De 500 kreeg alweer een nieuw vestje. Op technisch gebied zijn er geen verschillen, maar geef toe dat deze Collezione er bijzonder hip uitziet. Hij zou in de eerste plaats mannen moeten verleiden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be