TEST Fiat 500X: de nieuwe ster van Fiat

Tijdens de ontwikkeling van de vernieuwde versie van de 500X heeft Fiat gewerkt aan nieuwe kleine benzinemotoren, waaronder een 3-cilinder 1.0 turbomotor. We werden uitgenodigd op een presentatie die ons een beetje Marty McFly deed voelen…

Gepubliceerd op 28 september 2018
Leestijd : 3 min

Partagez

Fiat maakte indruk met zijn 500X in Turijn. We woonden de persconferentie in het Nationaal Filmmuseum bij en de hele presentatie was gebaseerd op de beroemde trilogie “Back to the Future”.

Tot daar de verwijzing naar de filmreeks. Het is waar dat de technologische vooruitgang bewonderenswaardig is, vooral in dit segment. En deze charmante kleine SUV, met zijn vernieuwde look en LED-koplampen in het bijzonder, is een uitstekend veroveringsmodel (62%) voor het Italiaanse merk.

Technologisch arsenaal

Twee nieuwe systemen zijn beschikbaar als standaarduitrusting op alle versies: verkeersbordherkenning en een Speed Advisor, waarmee de 500X zich automatisch kan aanpassen aan de huidige snelheidsbeperkingen wanneer de snelheidsbegrenzer wordt geactiveerd. De rijstrookassistent (waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook) is eveneens standaard. De optionele uitrusting bevat een dodehoekmelder en een ACC (Safety Distance Manager), die de snelheid van het voertuig aanpast aan de snelheid van het verkeer en een veilige afstand tot de voorligger aanhoudt. In dit segment kan je niet veel beter vinden.

Vuurvliegjes onder de motorkap

Advertentie – lees hieronder verder

Naast de vooruitgang in beveiligingssystemen en het steeds toenemende aantal aanpassingsopties, beschikt de Fiat 500X ook over de nieuwste evolutie van het Uconnect infotainmentsysteem, dat standaard is op bijna alle versies behalve op het instapmodel Pop range (vanaf € 17.990). Maar de grote innovatie (buiten de dieselmotoren) is de nieuwe serie FireFly-benzinemotoren. Waarom zo’n naam? Omdat het hier om de meest compacte (en schone) benzinemotor van Fiat gaat. Dat blok werd ingeïntroduceerd op de Jeep Renegade, zeg gerust het neefje van de 500X.

Grote verwachtingen

Eerst gingen we op stap met een 500X voorzien van de nieuwe, 150 pk sterke 1.3-liter viercilinder turbobenzinemotor die standaard wordt uitgerust met de automatische DCT-transmissie. De hoofdingenieur van de FireFly-motoren gaf op voorhand aan dat ze enorm stil zijn en er geen trillingen aan te pas komen. Gelijk had hij! Bovendien gaat het om een erg levendig blokje. Jammer genoeg wordt hij afgestraft door de te aarzelende DCT.

Dan toch liever een handgeschakelde versnellingsbak, net als voor zijn kleine driecilinder broertje met 1 liter cilinderinhoud. Die is goed voor 120 paarden en vormt voor ondergetekende de nieuwe benchmark in zijn segment, of toch als we het werkelijke brandstofverbruik, dat in onze kleine gemengde test 8,6l/100km bedroeg, buiten beschouwing laten. Toch meldt Fiat tot 20% minder dorst in vergelijking met de vorige generatie benzinemotoren.

Fleet?

Fiat vraagt € 20.890 betalen voor de 500X uitgerust met de 1.0 en € 22.390 voor de versie met de 1.3. Deze laatste is wel enkel beschikbaar vanaf afwerkingsniveau City Cross. Deze prijzen liggen in het hoogste gemiddelde van het segment en er moet ook aan worden toegevoegd dat de 500X qua dynamisch gedrag moet onderdoen voor de Peugeot of Mazda CX-3 uit 2008. Klanten moeten dus niet op zoek zijn naar sportief rijgedrag, eerder naar charme en elegantie eigen aan dit Italiaanse bakje.

De 500X moet dankzij het toekomstige fleetmanagementplatform Mopar Connect (Mopar is de fabrikant van FCA-accessoires) een blikvanger worden bij fleet managers die verantwoordelijk zijn voor een wagenpark…..

Conclusie

De nieuwe 500X zit vol interessante snufjes en laat zich koppelen aan uiterst interessante FireFly-motoren. Zeker het uitproberen waard!

De 500X Urban 1.0 Turbo FireFly in cijfers

Motor: 3 turbocilinders met directe brandstofinjectie; 999cc; 120 pk bij 5.750 tpm; 190Nm bij 1.750 tpm.

Aandrijving: voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak

L/b/h (mm): 4.264/1.796/1.595

Koffervolume (l): 350-1.000

Brandstoftank (l) : 48

0 tot 100 km/u (sec.) : 10.9

Prijs: € 20.890 BTWi

Vermogen: 120 pk

Topsnelheid: 188 km/u

Gemengd verbruik: 5,8 l/100km

CO2: 133 g/km

Voor
  • Briljante 1.0 en 1.3 FireFly-motoren
  • Technologisch arsenaal
  • Steeds meer personaliseringsmogelijkheden
Cons
  • Aarzelende DCT-automaat
  • Reëel verbruik

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Fiat voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.