De huidige Panda kwam in 2012 op de markt. Vers van de pers is hij dus niet meer, al kreeg hij in 2017 een grondige esthetische facelift die hem heel wat verjongd heeft. Dit is dus de tweede update van een wagen die weldra tien jaar meegaat. Dit keer werd vooral het interieur onderhanden genomen, maar ook de rest van de wagen kreeg enkele retouches, zoals deze Panda Sport aantoont.
Stijlvol
Wat het uiterlijk betreft zijn er inderdaad geen grote transformaties te melden: enkel de voorbumper werd wat forser en de achterlichten werden lichtjes hertekend, met een “duurdere” look tot gevolg. Verder mist de nieuwe sportieve uitdossing zijn effect niet. Met de 16” aluminium velgen, de rode remklauwen, de flankverbreders, de getinte achterruiten en de “Sport”-logo’s maakt de kleine Panda stevig indruk, zeker in de matgrijze lak die hem bijzonder goed afgaat (een optie van zo’n 550 euro die we zeker aanraden om deze auto op te leuken). En inderdaad, dat is het enige sportieve dat deze Panda Sport te bieden heeft, zoals te lezen is in de technische beschrijving. En dan? Het maakt toch niets uit dat je je sportief kleedt, enkel voor de stijl? Ga jij telkens 20 kilometer hardlopen als je je Puma’s aantrekt? Neen toch. Wel de Panda doet hetzelfde: hij wil gewoon stijlvol voor de dag komen. Normaal voor een Italiaan, niet?
21ste eeuw
De voornaamste nieuwigheid van deze update is dus het interieur. Meer bepaald werd centraal daarin het dashboard volledig herwerkt om de Panda voor het eerst te kunnen uitdossen met een multimediasysteem die naam waardig. Goed, het is geen topmateriaal, maar het is toch een degelijk geconnecteerd systeem met een 7” aanraakscherm en een DAB-ontvanger, dat optioneel nog van een GPS voorzien kan worden. Kortom, de Panda wil hiermee geen grenzen verleggen, maar treedt wel eindelijk de 21e eeuw binnen op vlak van technologie. Verder draagt de zwarte aankleding bij tot het sportieve karakter van deze uitvoering en willen we benadrukken dat de afwerkingskwaliteit van de Panda buitengewoon is in deze prijsklasse.
Advertentie – lees hieronder verder
Een kleine bedenking
Alvorens dieper in te gaan op de techniek en de rijeigenschappen, wil ik graag een kleine bedenking maken. Tijdens mijn testweek met de Panda Sport, kon ik de wagen elke dag op mijn oprit bewonderen en sloeg de vonk over: “Dit is echt een coole auto!”. Ik vond hem altijd al leuk, maar het was geen echte crush. Waarschijnlijk komt het door deze uitvoering. In zulke mate dat ik de Panda intussen zelfs cooler vind dan de… 500. Je vindt de 500 namelijk bij bosjes terug. Gevangen in een soort monocultuur met talloze variaties is zijn visuele impact stilaan verdwenen. Als er een coole wagen bestaat die je geen 50 keer per dag ziet passeren is het zeker deze Panda. En dan wil ik er nog graag aan toevoegen dat deze Fiat ook op alle vlak een betere auto is. Je moet bijvoorbeeld geen yoga doen om op de achterbank te geraken, want de Panda heeft vier deuren. En achteraan heeft een volwassene ook voldoende beenruimte. Verder is de koffer groot genoeg en is het zicht rondom uitstekend, wat zeker de veiligheid ten goede komt bij manoeuvreren. Samengevat: het is leuk om trendy te zijn, maar ook de praktische kant heeft zijn nut, zeker als dat gepaard gaat met een leuk voorkomen. En wat moet dit kosten? Met de fraaie velgen, de mistlichten en zijn multimediasysteem verandert de Panda Sport van eigenaar voor 12.490€. Evenveel als de basisversie van de 500 1.0 Hybrid. Vind je ook niet dat deze Panda er mag zijn? Bij ons leeft de Panda inderdaad in de schaduw van de 500, maar op Europees niveau is hij al enkele jaren de kampioen in zijn segment, voor de 500. Ere wie ere toekomt!
Kan zuiniger
Het cruciale punt dan: de Panda Sport is geen echte sportwagen omdat hij enkel beschikbaar is met de nieuwe 1 liter driecilinder micro-hybride die een schamele 70 pk en 92 Nm produceert. Niet echt grensverleggend dus. Als je in de eerste drie versnellingen de motor goed in de toeren jaagt, gaat de zaak wel vooruit. Maar tegelijk is duidelijk dat deze krachtbron toch vooral een ecologische roeping heeft, wat ook blijkt uit de zeer lange verhoudingen in de hogere gangen. Dat hoort blijkbaar bij dit type wagens, want we merkten hetzelfde effect in de Mazda2, die eveneens van een micro-hybride is voorzien. De Panda vervult dus perfect zijn opdracht. Op een gevarieerd parcours noteerden we een gemiddeld brandstofverbruik van 5,4l/100km. Om eerlijk te zijn, heb ik al beter gezien. Bijvoorbeeld met de Mazda 2. Maar hier waren de omstandigheden anders, met winterse taferelen waarbij het ochtendlijke warmdraaien een nefast effect heeft op het verbruik. Al bij al zijn de prestaties dus meer dan behoorlijk te noemen.
Conclusie
Het werd tijd dat de Panda eindelijk naar waarde wordt geschat. Dit is een kleine, praktische en stijlvolle wagen die verdient uit de schaduw van zijn zustermodel te treden. En liefst voor hij vervangen wordt door de Centoventi.
Fiat Panda Sport technische fiche
Motor: 3-cilinder, benzine, micro-hybride, 999cc; 70pk bij 6.000 tr/min ; 102 Nm bij 3.500 tr/min
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: manuele zesbak
L/B/H (mm): 3.653/1.643/1.551
Leeggewicht (kg): 980
Koffervolume (l): 225 – 870
Tank (l): 38
0-100 km/u (sec.): 14,7
Prijs: € 12.490 BTWi
Vermogen: 70 pk
Topsnelheid: 155 km/u
Gem.verbruik: 5,3 l/100km
CO2: 120 g/km
- Praktisch, budgetvriendelijk en ruim
- Zeer fraaie look
- Aantrekkelijk tarief
- Bescheiden prestaties
- Aantrekkelijk, maar niet meer zo jong
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be