TEST Ford Puma ST: De uitzondering bevestigt de regel

Een SUV en sportiviteit, dat is in de regel een onmogelijke combinatie, maar op elke regel bestaat natuurlijk een uitzondering. Maak kennis met de Ford Puma ST…

8 / 10
Gepubliceerd op 22 december 2020
Leestijd : 2 min

Deel

Om volledig te zijn moeten we daar misschien nog twee modellen aan toevoegen. Eerst en vooral de Porsche Cayenne, en daarnaast de Lamborghini Urus, die ondergetekende jammer genoeg nog niet aan de tand heeft kunnen voelen. Om maar aan te geven dat de Ford Puma ST zich op zeer exclusief terrein voortbeweegt.

Vakmanschap

Dat is zoals geweten bij Ford aanwezig. Ook met de Puma maakte het merk zich er niet goedkoop vanaf door gewoon twee letters achter de benaming te kleven. Het label ‘ST’ brengt namelijk de liefhebbers van het betere bochtenwerk al enkele decennia in vervoering en heeft een reputatie hoog te houden. Goed, het is natuurlijk geen geheim dat voor elke centimeter dat een stoel hoger wordt geplaatst, het zuivere rijgevoel van de bestuurder zowat evenredig vermindert, maar toch leunt de Puma ST nog zeer dicht aan bij het model waarvan hij werd afgeleid, omdat zijn grondspeling slechts met 6 cm toenam.

Het was namelijk de Fiesta ST die als basis diende en zijn platform en zijn 200 pk sterke driecilinder benzinemotor ter beschikking stelde. Al kreeg die krachtbron een bonus van 30 Nm, waarmee de koppelwaarde tot 320 Nm stijgt. De power wordt nog steeds naar de voorwielen geleid via een handgeschakelde zesversnellingsbak, die hier de hulp krijgt van een mechanisch sperdifferentieel om ervoor te zorgen dat de pk’s vlot op het asfalt geraken.

Advertentie – lees hieronder verder

Speels

De Puma ST mag dus zeker de uitzondering op de regel genoemd worden. Niet zozeer omwille van de rijsensaties die hij ondanks zijn relatief hoog gestalte biedt, maar omdat de technici hier het onderstel niet te sterk beteugeld hebben zoals bij de Focus. De sportieve rijder zal zeker in zijn nopjes zijn met de ‘levendige’ achtertrein van de Puma, want die rijeigenschap kom je in een compacte SUV zelden tegen.

Conclusie

Een pittige en heerlijk klinkende motor, een strakke besturing en een speels onderstel, de Puma ST heeft alles in huis om de sportieve bestuurder in vervoering te brengen. Inderdaad, soms is een rijtest met een SUV toch meer dan een job en is het echt genieten aan het stuur.

De Puma ST in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.497cc; 200pk bij 6.000 t/min ; 320Nm bij 2.500-3.500 t/min.

Aandrijving : naar de voorwielen

Versnellingsbak : manuele 6-bak

L/b/h (mm) : 4.971/1.945/1.461

Leeggewicht (kg) : 1.358

Koffervolume (l) : 456 – 1.216

Tankinhoud (l) : 45

0 tot 100 km/u (sec.) : 6,7

Prijs: € 30.800 BTWi

Vermogen: 200 pk

Topsnelheid: 220 km/u

Opg. gem. verbruik: 6,9 l/100km

CO2: 155 g/km

Voor
  • Expressieve looks
  • Zeer dynamisch chassis
  • Opwindend rijgedrag
Cons
  • … maar toch verkiezen we de Fiesta ST
  • Vrij banaal interieur
  • Beperkt comfort op slechte wegen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.