TEST Ford Ranger: De motor van verandering

De Ford Ranger heeft onlangs een nieuwe 2.0-liter EcoBlue bi-turbomotor verwelkomd. Dit blok vervangt de oude 3.2-liter TDCI. Wij waren alvast zeer benieuwd naar deze herziene versie van de best verkochte pick-up van ons land en Europa.

Gepubliceerd op 31 juli 2020
Leestijd : 2 min

Partagez

De Ford Ranger werd vorig jaar bij de tijd gebracht, ook op esthetisch vlak. Maar dus niet alleen daarop, want de 3.2-liter DuraTorq 3.2 TDCI-motor moest op pensioen om plaats te maken voor de nieuwe 2.0-liter EcoBlue, die nu verkrijgbaar is in 3 vermogensniveaus (130, 170 en 213 pk). Deze laatste, de topklasse twin-turbo-versie met een koppel van 500 Nm, hebben we kunnen testen. In combinatie met een 10-trapsautomaat (al gezien op de Mustang, de F-150 en de Ranger Raptor) of met een handgeschakelde 6-bak is deze krachtbron 13 pk krachtiger dan de oude en biedt hij 30 Nm meer koppel. Daarnaast ligt zijn opgegeven brandstofverbruik 9% lager en brengt de 2-liter een welkome dosis moderniteit met zich mee. Zo is het blok al tijdens het vertrek stiller en blijft hij discreet, hoewel hij de Ranger toch stevig aandrijft. Bovendien reageerde de versnellingsbak van onze testauto vrij snel en schakelde hij soepel door de (talrijke) versnellingen, wat bijdroeg aan de serene sfeer aan boord. De ophanging van de Ranger blijkt bijna net zo comfortabel als die van een traditionele sedan, ondanks de aanwezigheid van bladveren aan de achterzijde.

Technologischer

De Ford Ranger werd ook op het gebied van de uitrusting geactualiseerd. Voor het eerst is hij uitgerust met het Sync 3 voice-activated infotainmentsysteem voorzien van een 8-inch scherm, en Ford heeft ook aandacht besteed aan de passieve veiligheid door het Collision Avoidance System met voetgangerdetectie en de Intelligent Speed Limiter met verkeersbordherkenning aan te bieden. De Wildtrack-versie waarmee we hebben gereden, beschikte ook over een sleutelvrije startfunctie en parkeerhulp, wat natuurlijk praktisch is.

Conclusie

De Ford Ranger kreeg een upgrade op vlak van uitrusting en een nieuwe 2.0 EcoBlue-dieselmotor die het rijden veel aangenamer maakt.

Advertentie – lees hieronder verder

De Ford Ranger Wildtrak bi-turbo in cijfers

Motor: 4-cilinder, turbodiesel; 1.995cc; 213pk bij 3.750 tpm; 500Nm van 1.750 tot 2.000 tpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving.

Versnellingsbak: 10-trapsautomaat

L/B/H (mm): 5.359/2.163/1.848

Leeggewicht (kg): 2.374

Laadvermogen (kg): 1.024

Nuttig volume (m³): /

Maximaal sleepvermogen (kg) : 3.500

Tankinhoud (l) : 80

Opg. gem. brandstofverbruik (l/100 km) : 7,9

CO2 (g/km): 233

Prijs (€ excl. BTW) : 37.570

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.