TEST Honda CR-V Hybrid: nog steeds verslaafd aan diesel?!

De nieuwe Honda CR-V werd enkele maanden geleden gelanceerd en volgens sommige mensen slaat hij de bal volledig mis. Hij wordt namelijk niet met een dieselmotor verkocht. “Geen enkel benzine hybridesysteem kan een diesel vervangen”, zeggen zij. Maar is dat ook zo?

8 / 10
Gepubliceerd op 7 januari 2019
Leestijd : 2 min

Partagez

Geen enkel systeem dat ze al kennen, misschien. Het lijkt er namelijk op dat Honda er net een heeft ontwikkeld dat non-believers moeten kunnen overtuigen. Een aantal kleine extra’s die ervoor zorgen dat je niet alleen op papier maar ook in de praktijk grote verbruikswinsten boekt, moeten daarvoor zorgen.

Innovatief

Om verwarring te voorkomen: deze CR-V is geen plug-in hybride die je aan het stopcontact kan hangen. Hij combineert een 2-liter benzinemotor in combinatie met een elektrische motor en draagt batterijen mee met een zeer beperkte actieradius, zo’n 2 tot 5 km maar. Klassiek allemaal, en net als gelijkaardige systemen van andere constructeurs kunnen de verbrandings- en de elektromotor samen en/of apart worden gebruikt, of de benzinemotor om de batterijen op te laden op hetzelfde moment dat de elektrische motor ze gebruikt om de wielen aan te drijven. Hét grote verschil bij Honda is echter dat de benzinemotor de elektrische motor rechtstreeks van stroom kan voorzien, zonder dat daar accu’s aan te pas komen. Verschil nummer twee: de Honda CR-V Hybrid heeft geen versnellingsbak. Niks, nada, nul. Tussen de motor en de wielen bevindt zich slechts één koppeling die de transmissie moduleert.

Wat het doet

De subtiele ingrepen zorgen voor een beduidende brandstofbesparing. Vooral vanaf 120-130 km/u en sneller zijn de verschillen groot. Bij zulke snelheden wordt de benzinemotor losgekoppeld van de wielen, zakt het toerental en wordt de elektrische motor ingeschakeld.

Advertentie – lees hieronder verder

Het resultaat: na zo’n 200 km testen, waarvan een klein beetje minder dan de helft op de snelweg, een goed kwart op nationale wegen en de rest in stadsverkeer, heef onze Honda er gemiddeld maar 5,7 l/100 km benzine doorgejaagd. Een serieuze meevaller.

Conclusie

Draai het of keer het zoals je wil, ons testverbruik lijkt op dat van een dieselwagen en da’s een serieus verkoopsargument voor Honda. Bovendien moet een 184 pk sterke SUV van deze omvang sowieso al moeite doen om met zo’n zuinigheid uit te kunnen pakken, diesel of niet.

De CR-V Hybride in enkele cijfers

Motor: hybride, 4-cilinder, benzine, 1.993cc, 184 pk bij 6.200 tpm, 315Nm bij 0 tpm.
Aandrijving: voorwielen (AWD als optie)
Transmissie: 1 versnelling vooruit
L/b/h (mm): 4.600/2.117/1.679
Leeggewicht (kg): 1.614
Koffervolume (l): 497 – 1.694
Tankinhoud (l): 57
0 tot 100 km/u (sec.) : 8,8
Prijs: € 34.830 BTW incl.
Vermogen: 184 pk
Topsnelheid: 180 km/u
Gemeng verbruik: 5,3 l/100 km
CO2: 120 g/km

Voor
  • Het verbruik van een diesel (en dan nog!)
  • Wissel tussen motoren onwaarneembaar
Cons
  • Motorgeluid...

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Honda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.