Als we naar alternatieven kijken, denkt iedereen meteen aan Toyota. Nochtans heeft Hyundai de Japanners al enkele keren een lichte hoofdpijn bezorgd. Toen de Toyota Mirai 5 jaar geleden arriveerde, had Hyundai al een auto met brandstofcel – lees: op waterstof – op de markt gebracht.
Zoals net aangehaald, is de Nexo vanaf dag één ontworpen om op waterstof te draaien en voor alle duidelijkheid dus ook énkel op waterstof, met als grote voordeel dat er geen offers moesten worden gebracht die het rijbereik zouden verlagen.
Waterstof?
In het notendop: een auto op waterstof is in wezen een elektrische auto, maar in plaats van stroom te zuigen uit een batterijenset beschikt hij over een brandstofcel die na een chemisch proces te zijn ondergaan waterstof uit de tanks en zuurstof uit de lucht gebruikt om elektriciteit op te wekken, met water(damp) als enige uitstoot.
Batterijen voor elektrische wagens zijn dan wel fel verbeterd, zelfs de laatste maanden, maar nog niet voldoende om alle bestuurders te overtuigen. En een half uur om de accu’s voor 80% op te laden, blijft veel. En dan hebben we het voor alle duidelijkheid over laden met een snellader. Met waterstof heb je al die beperkingen niet. Voltanken duurt niet langer dan 5 minuten.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen opofferingen
Tot waar wil je gebracht worden? De autonomie van een auto op waterstof hangt net als bij een wagen met een verbrandingsmotor af van de grootte van de brandstoftank. De Nexo pakt uit met 3 reservoirs (2 onder de achterbank en 1 onder de laadvloer) die elk 52,2 liter lusten. Daarmee geraak je in de praktijk ongeveer 600 km ver. En het mag dan een detail wezen: het laatste voordeel van een auto op waterstof is net de verdeling van die tanks. Ze vergen geen opofferingen, niet van de passagiers en ook niet van de koffer die in dit geval 461 liter telt. Geen record voor een cross-over die 4,67 meter overspant maar we kunnen wel van een échte familie-SUV spreken.
Goed voor je portemonnee?
Laat ons duidelijk zijn: wie vandaag voor een auto op waterstof kiest, doet dat niet uit gemakzucht of om geld uit te sparen. Eerst en vooral is er de dure techniek die de prijs van zo’n auto’s de lucht in doet schieten. Wie het vreemd vindt dat de Nexo op-en-top is uitgerust met hightech gadgets, zal de prijs dan wel begrijpen. 74.999 euro… Een heuse som, ook voor een auto die geen gram CO² uitstoot. Bovendien worden vierwielers uit die prijsklasse vaak met (groot) verlies verkocht.
Waterstof tanken, is trouwens ook niet echt goedkoop: je betaalt 8 à 10 euro per kilo, terwijl 1 kilo gelijk staat aan ongeveer 100 km rijden. En vind maar eens een waterstofstation in je onmiddellijke omgeving… Waterstof is natuurlijk wel milieuvriendelijk en wordt aangemoedigd door zij die willen dat zaken veranderen.
Aan te raden?
Onderweg heeft de Hyundai Nexo ons wel kunnen overtuigen. Dit is een steengoede elektrische auto die stil en zacht opereert en even flits accelereert als een EV met batterijen. Bij het nemen van bochten heeft deze SUV ons zelfs paf doen staan, dit terwijl hij ook comfortabel rijdt en het binnenin ontzettend aangenaam vertoeven is. We kunnen wat die binnenkant betreft ook maar een enkel punt van kritiek verzinnen: de centrale console. Die staat bol van knopjes, een beetje vreemd in een tijd waarin aanraakschermen hoogtij vieren, en gevoelig aan buitenlicht. ‘s Nachts hadden we dan weer moeite om de knopjes te ontcijferen. In één woord: gênant.
Het échte probleem
Zoals daarnet kort aangehaald, is er een acuut gebrek aan watertankstations. Wie in Zaventem woont, heeft geluk want op de Leuvensesteenweg vlakbij ‘de put’ van Woluwe vind je er eentje. Dat is het, voorlopig. Een DATS24-station (groupe Colruyt) in Halle zou ergens in september ook met een waterstofinstallatie worden uitgerust en een derde station voor de regio Antwerpen werd aangekondigd voor eind dit jaar.
Conclusie
De Hyundai Nexo toont opnieuw aan dat de elektrische auto op waterstof klaar is voor de strijd, maar dat de zoektocht naar tankstations nog een grote queeste is. Jammer…
De Hyundai Nexo in cijfers
Motor : elektrisch ; 163 pk ; 395 Nm
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : 1 versnelling voor
L/b/h (mm) : 4.670/1.860/1.630
Leeggewicht (kg) : +/- 1.814
Koffervolume (l) : 461 – 1.466
Tankinhoud (l) : 156,6
0 – 100 km/u (sec.) : 9,7
Prijs : € 74.999 BTWi
Vermogen : 163 pk
Topsnelheid : 179 km/u
Autonomie WLTP : 667 km
CO2 : 0 g/km
- voordelen van elektrische en gewone wagen
- Algemeen comfort
- Gebruiksgemak
- Echt alternatief zonder opofferingen
- Duur in aankoop
- Slechts 1 tankstation in heel België
- Leesbaarheid middenconsole
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be