TEST Jeep Renegade 4xe: Vol spanning

Jeep start het plug-in hybride-avontuur met de Renegade 4xe, een SUV die conventioneel in zijn werking blijft, om de nadruk te leggen op efficiëntie.

8 / 10
Gepubliceerd op 16 oktober 2020
Leestijd : 4 min

Deel

De keuze om een plug-in hybrideversie aan te bieden wordt natuurlijk gedicteerd door de nieuwe regelgeving van de Europese Unie, die een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 95 g/km op de totaalverkoop van het merk vereist. Met 50 tot 52 g/km belooft deze Renegade, het eerste model van het merk met het 4xe-label, de redder van het gamma te worden, dat twee soortgelijke ‘nieuwelingen’ verwelkomt: de Compass 4xe, die nu al in de verkoop gaat (zie kader) en waarmee deze Renegade zijn technische specificaties deelt, en de krachtigere Wrangler 4xe, die volgend jaar wordt verwacht.

Efficiëntie voorop

De Renegade is verkrijgbaar in twee vermogensniveaus: 190 of 240 pk. Om tot deze waarden te komen, wordt deze Jeep aangedreven door een nieuwe 1,3-liter benzinemotor van 130 of 180 pk, gekoppeld aan een elektromotor van 60 pk. Die laatste richt zijn inspanningen op de achteras en belooft een puur elektrisch rijbereik van 44 km ver dankzij de 11,4 kW accu, een autonomie die in de praktijk realistisch lijkt. De voorste motor kan echter een deel van zijn vermogen naar achteren sturen als de accu leeg is, zodat vierwielaandrijving  onder alle omstandigheden beschikbaar is. De 4×4-functie doet de merknaam trouwens eer aan, met voorbeeldige off-roadcapaciteiten die identiek zijn aan die van de andere versies. Je geraakt er met andere woorden overal mee. De Trailhawk afwerking, ontworpen voor “cross-country” rijden, bestaat ook als plug-in hybride.

Klassieker

Het hybridesysteem is een klassieker wat zijn werking betreft. Daarmee bedoelen we dat het, in tegenstelling tot bepaalde andere moderne systemen, niet afhankelijk is van meerdere sensoren, camera’s en elektronische apparaten om zijn parameters voortdurend te wijzigen. In plaats daarvan stimuleert hij steevast het gebruik van de elektrische aandrijving zolang de belasting en de eisen van de bestuurder dit toelaten, en start hij automatisch de benzinemotor wanneer de omstandigheden daarom vragen. Tot zover de Hybrid-modus. Daarnaast is er e-Save, dat de benzinemotor gebruikt om de accu te sparen voor later gebruik, en Electric, dat het exclusieve gebruik van de elektromotor afdwingt. De recuperatie van de remenergie, die in de normale modus eerder mager uitvalt, kan worden versterkt door de B-modus te activeren, die zeer praktisch is in de stad, waar het mogelijk wordt om bijna zonder rempedaal te rijden.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit systeem werkt in zijn geheel zeer goed, ook al is de verschuiving van de ene naar de andere modus merkbaarder dan bij sommige concurrerende modellen. Maar in een Jeep wordt dit nooit echt vervelend. Wat wel een beetje gênant overkomt, is de werking van de automatische versnellingsbak, die een beetje verloren lijkt als er veel gas wordt gegeven.

Ouderwetse charme

Dat gezegd, is sportief rijden niet het doel van deze Renegade, die zich vooral op comfort richt en op maat is gemaakt voor ‘familiegebruik’. Zo biedt hij voldoende ruimte voor vier volwassenen en is de koffer even groot als die van de versies met alleen een verbrandingsmotor. Gelukkig maar, want 330 liter is niet bepaald genereus. Er werden trouwens enkele menu’s toegevoegd aan het multimediasysteem om de gebruiker in staat te stellen bepaalde instellingen die inherent zijn aan de elektrificatie in het oog te houden en te configureren, alsook een smartphone-applicatie die het onder andere mogelijk maakt om het laden vanop afstand te programmeren.

Conclusie

Met zijn onverminderde charme en efficiëntie heeft de Jeep Renegade 4xe meer dan één troef in handen.

De Renegade 4xe in cijfers

Motor: 4-cilinder benzine, plug-in hybride, 1.332cc; 240pk bij 5.750rpm; 270Nm bij 1.800rpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving.

Versellingsbak: 6-trapsautomaat.

L/B/H (mm): 4.236/1.805/1.692

Gewicht (kg): 1.770

Koffervolume (l): 330

Tankinhoud (l): 36,5

Elek. autonomie (km) : 50

0-100 km/u (sec.): 7,1

Prijs: € 37.800 BTWi.

Vermogen: 240 pk

Maximumsnelheid: 199 km/u

Gemengd brandstofverbruik: 2,2 l/100 km

CO2: 50 g/km

De Compass eveneens

Gelijktijdig met deze Renegade 4xe introduceert de Jeep de Compass 4xe. Ze beschikken allebei over exact dezelfde specificaties, en alles wat hier over de Renegade geschreven staat, geldt dus ook voor de Compass. Laatstgenoemde zal, aangezien hij een beetje groter is, beter in staat zijn om de rol van ‘eerste auto’ van een huishouden te vervullen. Vanaf 43.300 euro.

Voor
  • Onveranderd uiterlijk
  • Overtuigende elektrische autonomie
  • Algemeen comfort
  • Koffervolume blijft intact
  • Vierwielaandrijving blijft behouden
Cons
  • Versnellingsbak
  • Waarneembare overgang benzine/elektrisch

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jeep voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.