TEST Kia Rio GT Line: Bijna een GTI

De Rio onderging een mid-career facelift die hem een milde hybridisering oplevert waarmee hij voortaan 120 pk ontwikkelt. Een extra boost die perfect past bij zijn sportieve uitdossing.

8 / 10
Gepubliceerd op 2 april 2021
Leestijd : 2 min

Partagez

De kleine Koreaan, die eind 2016 werd voorgesteld, kreeg een opfrisbeurt. De aanpassingen zijn subtiel: als je oplet, bemerk je de licht hertekende bumpers en lichtblokken. Ons testmodel was voorzien van een GT Line pack, dat een agressievere look oplevert dankzij specifieke bumpers, enkele zwarte details en een fraaie dubbele uitlaat.

Het interieur staat echter veraf van het Braziliaanse klimaat dat de naam van het model van deze Kia suggereert. Alle kunststoffen zijn hard en de sfeer aan boord is somber, bijna triest. De echte verandering ligt onder de motorkap. De constructeur biedt nu een motorisatie aan die de kleine 1.0 benzine combineert met een 48V batterij. Dit geheel ontwikkelt 120 paarden en tot 200 Nm koppel.

GT… I?

Het feest begint bij de eerste bochtencombinatie, en wat voor een feest! De kers op de taart komt van het rijgedrag, want de Rio kleeft aan het asfalt! Als hij tot het uiterste wordt gedreven, vertoont hij slechts een licht onderstuur, terwijl zijn achtertrein aan de grond geklonken blijft. Het GT Line-pakket staat hier dus helemaal niet mis: er ontbreekt niet veel om “Line” te vervangen door de fameuze “I” in de typebenaming.

Dit aangename, bijna sportieve rijgedrag zet aan om het gaspedaal steeds diep in te drukken, wat helaas ook een hoog verbruik veroorzaakt. Maar met een ei onder de voet en enige zelfdiscipline is het zonder twijfel mogelijk om de 5,6 liter van de technische fiche te bereiken. Vooral omdat de Rio steeds in de ecomodus start. De automatische transmissie gaat dan vaak freewheelen en de motor wordt uitgeschakeld. Een laatste schaduw van dit pittige rijgedrag: het comfort. De ophanging is namelijk zeer stug en communiceert elke oneffenheid in het wegdek.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Er ontbreekt echt niet veel aan deze Rio om hem een GTI-badge toe te kennen in plaats van het huidige GT Line label.

De Rio GT Line in cijfers

Motor: 3-cilinder, turbobenzine, 998cc + 48V; 120pk bij 6.000 t/min ; 200 Nm bij 2.000-3.500 t/min

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat dubbele koppeling 7 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.070/1.725/1.450

Leeggewicht (kg): 1.230

Koffervolume (l): 300/1078

Tank (l): 45

0-100 km/u (sec.): 10,3

Prijs: 16.690 € BTWi

Vermogen: 120 pk

Top: 190 km/u

Gem. verbruik: 5,6 l/100km

CO2: 126 g/km

Voor
  • Dynamisch rijgedrag
  • Volledige uitrusting
  • Garantie
Cons
  • Stugge ophanging
  • Sober interieur met harde plastics

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Kia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.