TEST Land Rover Defender 90: Goed zo!

Een icoon veranderen, is alles behalve een vanzelfsprekende opdracht. Land Rover heeft dan ook lang en hard nagedacht alvorens in het diepe te springen, of zeg maar in de modder…

Gepubliceerd op 25 november 2020
Leestijd : 2 min

Deel

Na de lange Defender 110 die 5,02 meter overspant, is hier de korte variant met ’90’ achter zijn naam, goed voor een totale lengte van 4,58 meter. Zoals op alle versies behoort een achttrapsautomaat tot de standaarduitrusting, al heb je keuze te over wat de motoren betreft: een tweeliter viercilinder van 300 pk en een 400 pk sterke drieliter zescilinder wat de benzinedrinkers betreft, en een 200, 250 of 300 pk sterke drieliter zescilinder biturbo op dieselgebied. Ter informatie: het laatstgenoemde blok vervangt ook de TDV6 en TDV8 van de Range Rover en de Range Rover Sport.

Dat de nieuwe Defender fors verschilt van de vorige generatie, merk je niet alleen aan zijn uiterlijk. Alles, of toch bijna alles, is anders. De oude was vermoeiend om mee te rijden, luidruchtig, niet bepaald ergonomisch en zeer oncomfortabel. Niets daarvan in de nieuwe versie: de zitpositie is nog steeds erg hoog, maar aan boord kan je eindelijk normale gesprekken voeren zonder te worden gestoord door windgeruis of het geluid van banden of de motor. Voor de ingenieurs was het een echte uitdaging om deze 4×4 zo comfortabel te maken als hij is, zonder afbreuk te doen aan zijn off-roadcapaciteiten. Hun harde werk heeft duidelijk vruchten afgeworpen. Dat konden we eigenhandig ontdekken terwijl we in de modder rond Eastnor Castle aan het ploeteren waren, een plek waar de optionele luchtvering, die tot 7 cm extra bodemvrijheid biedt, bijzonder welkom was. En uiteraard is de Defender 90 wendbaarder dan de 110, simpelweg omdat zijn wielbasis korter is.

Conclusie

Een legende vervangen is in zekere zin onbegonnen werk, maar je kan hem wel van een goede opvolger voorzien die helemaal mee is met zijn tijd. Als je het zo bekijkt, is de Defender 90 zeker een winnaar. Omdat hij nog meer mogelijkheden biedt naast, maar zeker op de baan.

Advertentie – lees hieronder verder

De Defender 90 D250 in cijfers

Motor: 6-cilinder diesel, biturbo, 2.996cc; 249 pk bij 4.000 tpm; 570Nm van 1.250 tot 2.250 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.323/2.008/1.974

Leeggewicht (kg): 2.303

Koffervolume (l): 397 – 1.563

Tankinhoud (l): 89

0-100 km/u (sec.): 8,0

Prijs: € 56.100 BTWi

Vermogen: 249 pk

Topsnelheid: 188 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 8,6-9,3 l/100 km

CO2: 226-244 g/km

Andere motoren:

D200: 200 pk; 8,6l/100 km; 175 km/u; € 51.000 BTWi

D300: 300 pk; 8,6l/100 km; 191km/u; € 61.700 BTWi

P300: 300 pk; 11,5l/100 km; 191km/u; € 55.400 BTWi

P400: 400 pk; 11,0l/100 km; 191 km/u; € 64.700 BTWi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Land Rover voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.