LEZERSTEST Suzuki Vitara 48V 4WD All Grip: “Zeer efficiënte 48 volt-hybride!”

De nieuwe Suzuki Vitara is sinds kort verkrijgbaar als hybride met batterij van 48 volt. Het resultaat is een wezenlijke stap vooruit qua zuinigheid. Onze lezeres Catherine, die sinds eind juli 2018 met een S-Cross benzine rijdt, ondervond dat aan den lijve.

Gepubliceerd op 10 juni 2020
Leestijd : 4 min

Deel

Suzuki wil elektriciteit in zijn gamma. Een eerste stap is de lancering van een milde hybride met batterij van 48 volt voor de Swift Sport, S-Cross en Vitara, gebaseerd op het motorblok Boosterjet 1.4 van 129 paarden en een koppel van 235 Nm. Die verbrandingsmotor wordt nu gekoppeld aan een elektrische motor van 13,5 paarden en 50 Nm.

Koppel en acceleratie

Het concept werkt als volgt: de auto recupereert de energie die doorgaans verloren gaat tijdens vertragen en remmen, en slaat die op in een batterij met een capaciteit van 8Ah. Die energie wordt dan gebruikt om de verbrandingsmotor bij te springen tot 2000 toeren per minuut, het moment waarop de turbo actief wordt. De auto krijgt op die manier niet alleen meer koppel mee om te accelereren, dankzij de elektrische alternator-starter. Het hybride gedeelte van 48V zorgt ook voor scherpere acceleraties en een aanzienlijk lager verbruik.

Om het verschil van deze nieuwe motorversie te vergelijken met een klassieke benzinemotor, vertrouwden we een Vitara Hybrid 48V 4×4 AllGrip toe aan Catherine, lerares in het lager onderwijs, die het in het dagelijkse leven doet met een S-Cross benzine. Ze gebruikte onze testwagen voor de dagelijkse verplaatsing naar het werk, het soort verkeer dat perfect op maat is gesneden van de nieuwe Suzuki Vitara Hybrid.

Advertentie – lees hieronder verder

Onmerkbaar

Catherine was toch wel een beetje nerveus toen we haar de sleutels van onze Vitara overhandigden. “Ik moet toegeven dat ik nog nooit met een hybride auto heb gereden en niet weet hoe dat allemaal functioneert. Ik ben dus wel een beetje onzeker.” Maar onze uitleg stelde onze gelegenheidstester snel gerust. “Ik dacht dat ik de Vitara moest opladen in een stopcontact, wat voor mij een probleem was geweest, zoals mijn huis geconfigureerd is. Gelukkig is deze auto volstrekt autonoom en laadt de batterij op tijdens het rijden. Uiteindelijk is het dus allemaal heel eenvoudig.”

Van bij de eerste kilometers was Catherine in de wolken: “Het hybride concept maakt de auto niet moeilijker om besturen. De Vitara blijft een zeer aangename wagen. Zelfs aangenamer dan wat ik gewoon ben, want het elektrische gedeelte maakt hem soepeler. Hij reageert ook sneller tijdens het accelereren, vooral in stadsverkeer, en de remmotor laat zich beter voelen tijdens het vertragen. Daar wen je trouwens heel snel aan.”

Vol vertrouwen

Onze lezeres raakte ook onder de indruk van de handzaamheid en ergonomie van de Vitara, en niet in het minst zijn rijgedrag: “Ik hou van deze auto: ruim van binnen maar compacte buitenafmetingen. Bovendien stuurt hij heel direct en precies, zodat je er overal makkelijk mee kan rijden, een beetje alsof je met een stadsauto onderweg bent. Maar wat ik nog het meest waardeer aan deze Vitara, is de hoge zithouding. In deze auto zit ik met groot vertrouwen achter het stuur, en voel ik me zeer veilig. Een indruk die wordt versterkt door het hoge comfortniveau van de stoelen, die ook nog eens luxueus zijn afgewerkt met leder en alcantara.”

Zuinig en veilig

In de praktijk blijkt de grote troef van deze motorversie het lage verbruik van het hybride 48V-systeem van de Vitara. “Ik reed deze week ongeveer vierhonderd kilometer op gewone wegen en autoweg,” zegt Catherine. “Het verbruik bleef zeer redelijk met een lager gemiddelde (6 à 7 liter/100 km) dan mijn S-Cross, wat toch wel verrassend is: de Vitara is groter en heeft ook nog eens vierwielaandrijving. Dat is trouwens een grote troef, vooral in winterweer. Met een druk op de knop naast de versnellingspook kan je kiezen voor de aandrijfmodus die het best bij de rij-omstandigheden past. Ik vind dat belangrijk voor mijn kinderen, die twintig maand en negen jaar oud zijn en heel vaak in mijn auto zitten: hun veiligheid komt op de eerste plaats. Ja, deze hybride Vitara heeft me overtuigd. Doe mij er maar eentje…”

De Suzuki Vitara Hybrid 48V 4WD AllGrip in cijfers

Motor: 4-cil. in lijn ; hybride 48V; benzine – 1.373cc – 129pk bij 5.500 t/m – 235Nm van 2.000 tot 3.000 t/m

Transmissie: vierwiel

Versnellingsbak: 6, manueel

L/B/H (mm): 4.175 / 1.775 / 1.610

Leeggewicht (kg): 1.245

Kofferinhoud (l): 375

Brandstoftank (l): 47

0 – 100 km/u (sec): 10,2

CO2: 140 g/km

Prijs: 25.599 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Suzuki voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.