TEST Mazda CX-3: vergeet downsizing!

Mazda heeft voor een serieuze verrassing gezorgd: de CX-3 erft een nieuwe diesel, die dan nog eens 300 cc meer cilinderinhoud telt dan de vorige. Zijn ze gek geworden bij Mazda?

8 / 10
Gepubliceerd op 19 oktober 2018
Leestijd : 3 min

Deel

In 2015, toen de Mazda CX-3 in het compacte SUV/cross-over segment terechtkwam, wist hij zich meteen te profileren als een van de beste leerlingen van de klas: verleidelijk dankzij zijn lijnen – zoals je op onze Facebook-pagina bevestigde, is het ontwerp van Mazda herkenbaar uit de duizend – maar nog meer door zijn bijna perfecte rijgedrag. Dit is niet verwonderlijk de op één na best verkopende Mazda in Europa. En de teller blijft lopen: van januari tot augustus van dit jaar werden er in België maar liefst 5% meer nieuwe C-X3’s verkocht dan in 2017. In dat opzicht deden zowel de kleine 2 (+42%) als de grote CX-5 (+44%) het weliswaar opmerkelijk beter. Wat je net las, zijn geen typfouten.

De kleine dingen

Alleen een arendsoog spot de verschillen met CX-3 die wordt afgelost. Bouwjaar 2019 staat gelijk aan een nieuwe grille en andere achterlichten, een kwalitatievere zetelbekleding met achteraan een armsteun met geïntegreerde bekerhouders, een elektrische parkeerrem, adaptieve cruise control met Stop & Go (alleen beschikbaar met de automatische versnellingsbak, waardoor de CX-3 automatisch opnieuw kan worden gestart in files, bijvoorbeeld) alsook een geoptimaliseerde versie van de noodremhulp in stedelijke gebieden, die in staat is om voetgangers zelfs ‘s nachts te detecteren. Voor de rest, afgezien van de integratie van Apple CarPlay en Android Auto in het verouderde multimediasysteem, is er niets duidelijk te melden.

Het interieur biedt jammer genoeg niet veel opbergmogelijkheden en zij die bestaan, zijn niet altijd even praktisch. Gelukkig heeft Mazda zich vooral geconcentreerd op wat zij – en wij – het belangrijkste achten: het rijden zelf.

Getuige van een trend

Advertentie – lees hieronder verder

In 2015 was 59% van de nieuwe CX-3’s een diesel. In 2018 daalde dit cijfer tot amper 9%. Toch blijft de belangrijkste innovatie een 1.800cc dieselblok, terwijl zijn voorganger het met 1.500cc stelde. Mazda doet dus opnieuw aan rightsizing in plaats van downsizing, wat volgens de Japanse ingenieurs dus niet altijd leidt tot een lager brandstofverbruik in de praktijk. Voor hun nieuwe 115 pk sterke 1.8-motor kondigt Mazda tussen 4,4 en 5,2l/100 km aan (NEDC-cijfers). Ons testverbruik gaan we deze keer niet medelen; we hebben ons ditmaal immers uitsluitend bezondigd aan wat we graag ‘chassis testen’ noemen. Dat werd trouwens ook weer verbeterd. Of we 5 liter of minder kunnen halen met deze nieuwe diesel, zal onze testweek op Belgische bodem moeten bevestigen. In ieder geval is het wel zo dat de motor beneden 2.000 tr/min pit mist, en dat hij dan best lawaaiig is. Iets minder aangenaam in de stad, met andere woorden.

Handmatig of automatisch, 4×4 of niet

Net als de 2.0 benzine kan de CX-3 aan een automatische 6-versnellingsbak worden gekoppeld die zijn missie naar behoren vervult. We mogen niet vergeten dat de manuele versnellingsbakcontrole toch ergens een pluspunt blijft. De 1.8 diesel kan ook gecombineerd worden met vierwielaandrijving (+ € 2.000 met een gelijkwaardige uitrusting), net als de krachtigste 2.0 benzinemotor. Die laatste bestaat ook met 121 pk, maar in dan missen we toch “iets”. Het liefst van al laten we de romige 150 pk-versie zijn werk doen. En die doet dat bijzonder goed. Prijzen  starten bij € 17.990, de diesel kost minstens € 23.590.

Conclusie

De vernieuwe CX-3 is nauwelijks van zijn voorganger te onderscheiden maar rijdt wel (alweer) wat beter. Verrassen doet de nieuwe diesel in ieder geval, maar of hij echt even gunstig is als ze bij Mazda beweren, moeten we nog nader onderzoeken.

De CX-3 1.8 Skyactiv-D in enkele cijfers

Motor: 4 cilinders met turbo en directe dieselinjectie; 1.759cc; 115 pk bij 4.000 tpm; 270 Nm van 1.600 tot 2.600 tpm

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manueel, 6 versnellingen (6-trapsautomaat optioneel)

L/b/h (mm) : 4.275/1.795/1.535

leeggewicht (kg) : 1.261

Koffervolume (l) : 350-1.260

Tankinhoud (l) : 48

0 – 100 km/u (sec.) : 9,9

Prijs : € 23.590 BTWi

Vermogen : 115pk

Topsnelheid : 183 km/u

Opg. gem. verbruik : 4,4 l/100km

CO2 : 114 g/km

Voor
  • Nog beter rijgedrag
  • Verleidelijke 2.0 benzine
  • Automaat mogelijk op alle versies
Cons
  • 1.8 diesel luidruchtig en tam bij lage toeren
  • Verouderd multimediasysteem

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mazda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.