TEST Mercedes A 250 e: Willen en ook kunnen

Om de Europese bonzen te sussen, voelen constructeurs zich tegenwoordig verplicht om zelfs compacte modellen die op benzine rijden als plug-in hybride te verkopen. Maak kennis met de A 250 e van Mercedes…

8 / 10
Gepubliceerd op 25 september 2020
Leestijd : 2 min

Deel

De A 250 e en combineert een net geen 1.4-liter tellende benzinemotor van 160 pk met een elektromotor van 102 pk om een gemeenschappelijk maximaal vermogen van 218 pk te leveren. Noteer ook een 15,6 kWh accu, een enorme capaciteit voor het segment, waardoor hij een overeenkomstige elektrische actieradius belooft: tot wel 68 km volgens de WLTP-berekeningen. Dagelijkse basisverplaatsingen kunnen dus best op stroom alleen. Bovendien is Mercedes erin geslaagd om deze vrij compacte batterij onder de bagageruimtevloer te plaatsen, waardoor de koffer met 310 liter voldoende laadruimte biedt.

Onderweg laat het extra gewicht (250 kg…) zich niet echt voelen. Deze A-Klasse blijft trouw aan zichzelf en is zowel wendbaar als comfortabel, ondanks de versterkte achterwielophanging om de gewichtstoename te compenseren. Afhankelijk van de rijstijl komt deze C-segmenter dynamisch en efficiënt uit de hoek, en zelfs resoluut zuinig dankzij het uitstekende elektrische energiebeheer.

Het remsysteem is een integraal onderdeel van dit managementsysteem. Het maakt gebruik van alle beschikbare technologieën om de regeneratie in rijsituaties voortdurend te optimaliseren. Efficiënt is het zeker, al moet je het rempedaal wel gewoon worden. Onze collega vindt het een ronduit onaangenaam gevoel vanwege de gebrekkige dosering, zelf vinden we dit nog wel meevallen. Wie hele dagen met een A 250e rondrijdt, zal er zeker aan gewoon worden.

En het verbruik?

Dat ligt echt laag. Volgens onze boordcomputer kwamen we uit op een gemiddelde van 3,5 l (+ 9,3 kWh)/100 km en dat bewijst dat ze bij Mercedes weten waar ze mee bezig zijn. Mag ook gezegd dat ondergetekende het gaspedaal nooit te diep heeft ingedrukt tijdens de zevendaagse testsessie.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

De A-Klasse 250 legt de lat voor de toekomstige concurrenten bijzonder hoog. Bovendien is het een zeer “serene” wagen in de omgang. Je wordt er zowaar kalm van…

De A 250e in cijfers

Motor: 4-cilinder, plug-in hybride, benzine, turbo, 1.332cc; 218pk bij 5.500rpm; 450Nm bij 1.620rpm.

Aandrijving: naar de voorwielen.

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat.

L/B/H (mm): 4.419/1.907/1.423

Gewicht (kg): 1,765

Koffervolume (l): 310

Tankinhoud (l): 35

Elektrisch bereik (km): 68

0-100 km/u (sec.): 6,6

Prijs: € 40.535 BTWi

Vermogen: 218 pk

Topsnelheid: 235 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 1,4 l/100 km

CO2: 33 g/km

Voor
  • Reële systeemefficiëntie
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Grote elektrische autonomie
  • Binnenruimte zo goed als ongewijzigd
Cons
  • Vraagt gewenning

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.