TEST Mercedes-AMG GT 53 4Matic+: Gladgeschoren

Als jonge twintiger droomde ik ervan om ooit eens met een door AMG onder handen genomen Mercedes te mogen scheuren. Zo’n brute, achterwielaangedreven bak die een stevige bos borsthaar vereiste om hem op de baan te kunnen houden. Tijden veranderen…

Gepubliceerd op 17 juli 2020
Leestijd : 3 min

Deel

Op papier lijkt de Mercedes-GT 53 4Matic+, een zogenaamde 4-Door Coupé, geen kat om zonder handschoenen aan te pakken. Zijn geblazen zes-in-lijnmotor levert 435 pk en 520 Nm koppel en da’s voldoende om het sprintje van 0 tot 100 km/u in 4,5 seconden af te ronden. Snel genoeg, ook voor een AMG.

Alleen…

Deze auto rijdt comfortabel, misschien wel té comfortabel. Begrijp me niet verkeerd: tijdens mijn testweek met deze Mercedes-AMG begon de koets op geen enkel moment te verslappen en werd er ook nooit een surplus aan veerweg vastgesteld. Wat me (een beetje) stoorde, is dat hij nooit om een geoefende hand heeft gesmeekt, zoals oude AMG’s dat deden.

Ligt het aan de efficiënte vierwielaandrijving?

De verdeling van de krachten heeft er inderdaad veel mee te maken. Het is duidelijk dat Mercedes-AMG tegenwoordig zo weinig mogelijk gecrashte modellen wil binnenkrijgen. Een “keerzijde” van die medaille is dat werkelijk iedereen met een rijbewijs deze auto snel door de bochten kan jagen, alsof het niets voorstelt.

Advertentie – lees hieronder verder

Ben ik aan het muggenziften?

Waarschijnlijk wel. Het is – toegegeven – zelfs een beetje idioot om een auto te bekritiseren omdat hij te veilig aanvoelt en dat ook is. Alleen gaat de “waarde” van de AMG-badge zo een beetje verloren, althans voor de fans van het eerste uur. Vergelijk het met Lamborghini’s van weleer. Wie vroeger een Countach of een Diablo kon temmen, was een échte kerel met borsthaar à la Austin Powers, of een dame die van wanten wist. Deze AMG lijkt daarentegen meer bedoeld voor gladgeschoren jongens en opgetutte meisjes. Ook niets mis mee, uiteraard, maar je snapt wat ik bedoel. Bovendien is deze ’53’, een mildhybride op de koop toe, niet eens de minst krachtige van het GT 4-Door-aanbod. Hij wordt namelijk ook als ’43’ verkocht, met 367 pk en een sprinttijd van net geen 5 tellen, en dus nog wat braver (en vergelijkbaar met “maar” een Audi S3).

Wie het échte werk ambieert, kan gelukkig de ’63’ aanstippen. Daar zit tenminste een ronkende, 585 pk opwekkende V8 in, ook al zit je sowieso met die veilige vierwielaandrijving “opgescheept”.

Mijn persoonlijke favoriet?

De 63 S van 639 pk, die na 3,2 tellen 100 km/u rijdt. Als je wil dat je (borst)haar overeind komt, moet je die laatste versie kiezen. Het nadeel is dan weer de prijs. De ’43’ (de enige versie beschikbaar met achterwielaandrijving!) en ’53’ kosten respectievelijk (minstens) 94.380 en 119.548 euro en de ’63’ en ’63 S’ zelfs 157.905 euro en 171.215 euro. Logisch dat je dan zeker niet wil crashen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.