Wraak op wie? Op eeuwige rivaal BMW natuurlijk! Omdat de vorige B-Klasse, die in 2012 de verkoop is ingegaan, vanaf 2014 geconfronteerd werd met de 2 Reeks Active Tourer en Grand Tourer van het merk uit München. De verkoop van de B-klasse daalde dan ook aanzienlijk, en dit terwijl BMW sinds 2015 jaarlijks 20.000 tot 30.000 minibusjes meer produceert dan Mercedes. Dat doet pijn.
Concept herzien
Mercedes mag natuurlijk niet alles op BMW steken: de Mercedes B-Klasse kende immers enkele tekortkomingen die hem niet zo goed hebben gedaan. Ten eerste, en zelfs als smaken en kleuren niet ter discussie staan, willen we het even over zijn looks hebben. Hij leek een beetje op een opgeblazen A-Klasse-look (de vorige A intussen) en is nooit een natuurlijke schoonheid geweest. Dat zou je ook kunnen zeggen van de Active Tourer, al ziet die praktische BMW er volgens ondergetekende toch nog tikje aantrekkelijker uit. En als dat geen argument mag wezen, is er nog het rijgedrag. De Active Tourer geeft je effectief het gevoel dat je met een BMW rijdt, terwijl de vorige B-Klasse afbreuk deed aan het merk: met een goedkoper, minder comfortabel interieur dan je van Mercedes gewend bent, maar ook met minder geavanceerde technologieën én met minder sfeer aan boord. Kort gezegd: de eerste twee generaties van de B-Klasse hadden beter in het Smart-gamma gepast.
Subtiel spel
Zoals je zelf kan zien, is de nieuwe B-Klasse veel knapper ontworpen dan de vorige en zien we meer gelijkenissen met de rest van de familie. We durven zelfs beweren dat dit nieuwe model erg elegant en aantrekkelijk oogt. Bovendien hebben de ontwerpers een subtiel spel van proporties gecreëerd dat, als je de B-klasse langs achter bekijkt bijvoorbeeld, hem een licht SUV-gevoel geeft. De slinger fel laten doorhangen, zoals Renault heeft met de Scénic en Espace heeft gedaan, deed Mercedes dan weer niet. Kortom, wie geen SUV wil, zal niet ontmoedigd worden maar zal toch het gevoel hebben in een hippe wagen rond te rijden. Goed gedaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Binnenin is er deze keer geen sprake meer van een goedkope afwerking. De nieuwe B-klasse is duidelijk een échte Mercedes en zijn dashboard is herkenbaar als dat van de nieuwe A-Klasse, met inbegrip van het enorme dubbele panoramische scherm dat meteen een sfeer van luxe en technologie opwekt. Je kan uiteraard nog bijkomstige afwerkingsdetails aanvinken, maar dat kan je voor elke Mercedes.
Aan boord is er meer dan genoeg plaats voor 4 volwassenen (en niet voor 5 vanwege de opgeofferde middelste zitplaats achterin, wat tegenwoordig steeds vaker voorkomt) en elke inzittende beschikt over voldoende knie- of hoofdruimte. De 40/20/40 opklapbare bank verschuift 14 cm waardoor de bagageruimte varieert van 455 tot 705 liter. Modulariteit, dat is waar het om draait, al hoeven concurrenten hier zeker geen lessen uit te trekken.
Kunstmatige intelligentie en augmented reality
Toen Mercedes zijn nieuwe ‘kunstmatig intelligente’ multimediasysteem introduceerde op de A-Klasse, was er geen twijfel meer over mogelijk: geen enkel Mercedes-segment zal verstoken blijven van de laatste nieuwe snufjes. De B-Klasse heeft dus evenzeer recht op het nieuwe MBUX-systeem, dat onder andere reageert op stemcommando’s. We beginnen met “Hey Mercedes” en vragen wat we willen. “Verhoog de temperatuur met één graad”, “Sluit het dakraam”, “Waar is de beste pizzeria in de omgeving” enzovoort. En als het systeem je de eerste keer niet begrijpt, leert het bij om dat later wel te kunnen.
Het andere vernieuwende kenmerk hiervan is de zogenaamde augmented reality, een functie die vooral in de stad zijn nut bewijst. Als je een punt nadert waar de GPS je een stemindicatie geeft, schakelt het scherm over van de kaart naar een beeld van de HD-camera naast de binnenspiegel en worden er visuele aanduidingen gegeven die precies aangeven hoe je die kleine straat nu exact moet indraaien. Een extra extra duidelijke GPS, zeg maar. En als we het over rijhulpmiddelen moeten hebben, heeft de B ook geen enkele reden om op de S-Klasse jaloers te zijn. Ook hij kan worden uitgerust met een semi-autonoom aandrijfsysteem, dat automatisch de snelheid van de cruise control aanpast wanneer de officiële limiet wordt gewijzigd, of voor een krappe bocht, of om over een rotonde te rijden… Om dan de Multibeam ‘slimme’ koplampen, de massagestoelen enzovoort niet te vergeten. Uiteraard kosten zulke opties veel geld, maar ze zijn dus wel bestelbaar.
Totaal comfort
Ook op de weg bevestigt de B-Klasse meer dan ooit zijn status als “sterauto”. Toegegeven, alle testwagens waren voorzien van een instelbare demping, maar feit is dat dit busje in de comfortmodus ook effectief zeer comfortabel rijdt. En dat niet alleen, want Mercedes had ons een kronkelende route in de bergen bij Palma de Mallorca uitgestippeld en de B voelde zich daar volledig op zijn gemak. Deze familievriendelijke Duitser liet zien dat hij zich door geen enkele rijstijl laat afschrikken. De voortrein is bijtgraag, korte bochten vormen geen probleem en erg rolgevoelig is hij ook al niet (of toch met de instelbare demping). Bij BMW mogen ze gerust beginnen zweten!
Nieuwe motoren, nieuwe versnellingsbak
Bij de lancering zal de nieuwe B-Klasse verkrijgbaar zijn in twee benzine- en drie dieselversies. Wie voor benzine biedt, zal het met een 1.3-liter turbo van Renault moeten stellen, beschikbaar met 136 (B 180) en 163 pk (B 200) en steeds in combinatie met een 7-trapsversnellingsbak met dubbele koppeling. “Ew, een Renault-motor in een Mercedes”? Wees niet snobistisch: de B 200 die we hebben getest, vertoonde een opmerkelijke levendigheid in de bergen, met als enige fout dat het motorgeluid niet echt adellijk kan worden genoemd.
Aan de dieselzijde tenslotte is Renaults 1.5-liter te vinden in de B 180d (116 pk), al worden de B 200d en 220d wel uitgerust met een echte Mercedes-motor: de recente 2-liter die je met 150 of 190 pk kan bestellen en die gecombineerd wordt met de nieuwe 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Over dit laatste blok niets dan lof, ook wat de discretie ervan betreft. Nog een laatste (non-)info: op dit moment schrijven, zijn de Belgische prijzen van de nieuwe B-Klasse nog niet bekend.
Conclusie
De nieuwe B-Klasse is wat hij in het verleden nooit echt is geweest: een echte Mercedes. En misschien zal dat gegeven zijn carrière nieuw leven kunnen inblazen. Het zou in ieder geval zeer gerechtvaardigd zijn!
De B 200d in enkele cijfers
Motor: 4 cil. turbo, diesel, 1.950cc, 150 pk van 3.400 tot 4.400 tpm, 320Nm van 1.400 tot 3.200 tpm
Aandrijving: voorwielen
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat met dubbele koppeling
L/b/h (mm): 4.419/1.796/1.562
Leeggewicht (kg): 1.535
Koffervolume (l): 445 – 1.530
Tankinhoud (l): 43
0-100 km/u (sec.) : 8.3
Prijs: NB
Vermogen: 150 pk
Topsnelheid: 219 km/h
Gemengd verbruik: 4,5 l/100 km
CO2: 119 g/km
Andere motorisaties
B 180 : 136 pk; 5.6l/100km; 212km/h
B 200 : 163 pk; 5,6l/100km; 223km/u
B 180d : 116 pk; 4,4l/100km; 200km/h
B 220d: 190 pk; 4,5l/100km; 234km/u
- Elegant design
- Op-en-top Mercedes-technologie
- Comfortniveau
- Verbazend dynamisch weggedrag
- Symbolische modulariteit
- Motorgeluid (B 200)
- Veel duurder dan vroeger?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be