TEST Mercedes GLC: Veel aanpassingen!

Toen we op de bijgespijkerde GLC onlangs voor het eerst gingen bekijken, hadden we geen idee dat er zoveel was veranderd. Je zal zelf versteld staan…

Gepubliceerd op 24 juni 2019
Leestijd : 2 min

Deel

Eerst en vooral: Mercedes heeft natuurlijk niet nagelaten om het uitzicht van de GLC (en de GLC Coupé) aan te passen. Dit hadden we verwacht, net als de nieuwe mogelijkheden qua interieurafwerking, zoals bijvoorbeeld het hout met open poriën, wat tegenwoordig erg trendy zou moeten zijn. Wat volgt, is interessanter voor de meesten.

Standaard MBUX

De lijst van verrassingen begint met het geconnecteerde MBUX-multimediasysteem, voorzien van kunstmatige intelligentie, dat nu standaard is op alle nieuwe GLC’s. Wat de opties betreft: alle rijhulpmiddelen om op een best geavanceerde manier semi-autonoom te rijden, zijn aanwezig en we onthouden ook de twee nieuwe ophangingssystemen: klassiek maar instelbaar of pneumatisch. Combineer de laatste mogelijkheid met het (optionele) Offroad-pakket en de bodemvrijheid kan met 5 cm kan worden vergroot. Diens off-roadcapaciteiten zijn al bij al relatief interessant, moeten we toegeven.

Allemaal nieuwe dingen

Onder de motorkap vinden we een nieuwe 2,0 diesel van 163, 194 of 245 pk – die voldoet aan de normen die vanaf januari 2020 geldt – en een nieuwe 2,0 benzinemotor van 197 of 258 pk, geflankeerd door een 48V EQ Boost-elektrisch systeem dat zo’n 10 pk extra vermogen toevoegt en het uiteraard mogelijk maakt het verbruik en de uitstoot te verminderen. De automatische 9-trapsversnellingsbak is standaard voor alle GLC’s, de 4Matic-vierwielaandrijving verkrijgbaar in combinatie met alle motoren.

Advertentie – lees hieronder verder

Bijna geen opmerkingen

Het zou overdreven zijn te beweren dat al deze nieuwe functies de rijervaring echt veranderen. De sfeer aan boord is wel luxueuzer en “technologischer”, en de nieuwe motoren zijn allebei zo krachtig en zuinig (relatief) als verwacht van dit type wagen.

Conclusie

Zonder de GLC echt te transformeren, ging Mercedes verder dan wat je van een eenvoudige facelift verwacht.

De GLC 200d 4Matic in cijfers

Motor: 4 cil. turbodiesel, 1.950 cc; 163 pk van 3.200 tot 4.600 tpm; 550 Nm van 1.600 tot 3.000 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving

Versnellingsbak: 9-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.669/1.890/1.644

Leeggewicht (kg): 1.835

Koffervolume (l): 580 – 1.150

Tankinhoud (l): 50

0-100 km/h (sec.) : 8,7

Prijs: 46.827 € BTWi

Topsnelheid: 207 km/u

Opg. gem. verbruik: 5,1 l/100 km

CO2: 134 g/km

Andere motoren

220d: 194 pk; 5,1l/100km; 217km/u; 48.917€ BTW incl. BTW.

300d: 245 pk; 5,7l/100km; 231km/u; 54.813€ BTW inclusief.

200: 197+13 pk; 6.6l/100km; 217km/u; 48.037€ BTW incl. BTW.

200: 258+13 pk; 7,1l/100km; 240km/u; 56.386€ BTW incl. BTW.

Voor
  • Discrete, geraffineerde stijl
  • Volledig nieuwe mechaniek in het aanbod
  • Meer technologie
  • Weer een stapje hoger qua comfort
Cons
  • Geluidsisolatie kan beter (diesel)
  • MBUX soms afleidend
  • Nog geen instapniveau

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.