Mercedes’ reactie op de BMW X7 is niet lang uitgebleven, amper twee maanden om precies te zijn. Het lijkt erop dat de fabrikant ons eraan wil herinneren dat Mercedes het segment indertijd leven heeft ingeblazen. Maar welke van de twee laat nu de meeste indruk na? Lees even mee.
Nog voor er sprake was van de GL (in 2006, die 10 jaar later GLS werd), waren de zeer grote SUV’s allemaal van Amerikaanse komaf, met als bekendste naam de Cadillac Escalade. Steeds werd de nadruk op ruimte en comfort gelegd en veel minder op prestaties. Bij Mercedes hebben ze dat even anders bekeken. Het Duitse merk wilde een soort S-Klasse SUV creëren en dat is de nieuwe GLS geworden. Die kolos is 7,7 cm langer dan voorheen, met een wielbasis die ook 6 cm is gegroeid. Binnenin is er dus nog meer ruimte en nog steeds plaats voor 7 inzittenden (6 als optie), verdeeld over 3 rijen. Volgens Mercedes kunnen er helemaal achteraan 2 volwassen van 1m90 comfortabel plaatsnemen. We spreken het merk hierin niet tegen. Zelfs beenruimte is er op de 3de zetelrij voldoende. Toch twee kanttekeningen: je moet redelijk flexibel zijn om er plaats te kunnen nemen en in de 7-zitsconfiguratie slikt de koffer amper 355 liter, ongeveer evenveel als je in een stadswagen kwijt kan. Dat terzijde, biedt de GLS op elke plaats erg veel comfort en de achterste zitjes kunnen zelfs worden verwarmd. En ook de bediening van de stoelen is elektrisch. De airconditioning houdt zelfs rekening met de 3 rijen, aangezien er sensoren in 5 (!) verschillende zones werden verwerkt.
Een “stuiterende” SUV
Achter het stuur van deze 5,20 meter lange SUV overheerst een bijna onmetelijk gevoel van veiligheid en welzijn. We kijken uit op twee 11,6-inch schermen die naar wens kunnen worden geconfigureerd. Er zijn ook tal van functies bijgekomen ten opzichte van zijn voorganger. Het MBUX-systeem biedt, net zoals bij andere recente Mercedes-producten, een vorm van interactie tussen het voertuig en zijn passagiers, die dankzij kunstmatige intelligentie met de auto kunnen communiceren. Wat betreft de afwerking van de GLS (made in USA): deze is uiteraard net zo goed als in andere Mercedessen. In standaardtrim is hij best goed uitgerust, al blijft de optielijst lang en duur.
Een leuke toevoeging vinden we de “carwash”-modus, waarbij je enkel op een knop hoeft te drukken om de vering in de hoogste stand te plaatsen. Het doel: modder beter verwijderen! De aanwezige camera’s helpen je om de toegang tot de wasstraat te vergemakkelijken, waarna de ruitenwissers worden gedeactiveerd, de spiegels neergeklapt en de ramen gesloten. Bij het verlaten van de carwash, vanaf 20 km/u, worden deze instellingen weer geannuleerd.
Advertentie – lees hieronder verder
De tweede originele optie die we aanhalen, is gekoppeld aan de “e-Active Body Control”-vering (een optie van 8.000 euro!), die de standaard geleverde luchtvering aanvult met een “terreinaflezing” en een individueel beheer van elk wiel. Dit 48V-systeem maakt het mogelijk om de terreincapaciteiten van de GLS maximaal te benutten. Wat er gebeurt? De koets begint als het ware te stuiteren waardoor er een soort momentum ontstaat. Op die manier geraak je gemakkelijker uit bijvoorbeeld uit een zandbank waarin je jezelf hebt vastgereden. Je moet uiteraard wel over terreinbanden beschikken. De wielafmetingen kunnen trouwens oplopen tot 23 inch, een record.
De GLS kan je kopen met een V8 benzinemotor (GLS 580, 489 pk) of met een van twee dieselblokken (350 en 450d) van respectievelijk 272 en 330 pk. De 450d die we tijdens onze Amerikaanse reis hebben getest, heeft duidelijk aangetoond dat hij er met zijn 700 Nm koppel tegenaan kan. Net zoals de andere beschikbare motoren is het blok gekoppeld aan een een uitstekende G-Tronic-9-trapsautomaat.
Conclusie
Groter, zwaarder maar nog steeds even efficiënt: met de nieuwe GLS toont Mercedes alweer aan dat ze helemaal bovenaan staan in het luxe-SUV-segment. Dit is echt een hoogpotige S-Klasse geworden, een met verbluffende off-roadkwaliteiten op de koop toe. Dit laatste weliswaar op voorwaarde dat je er extra voor betaalt…
De GLS 400d in cijfers
Motor: 6-cilinder, diesel, biturbo, 2.925 cc; 330 pk bij 3.600 tpm; 700 Nm van 1.200 tot 3.000 tpm.
Aandrijving: 4-wielaandrijving
Versnellingsbak: 9-trapsautomaat
L/b/h (mm): 5.207/2.030 /1.838 /1.838
Leeggewicht (kg): 2,490
Koffervolume (l): 355-2,400
Tankinhoud (l): 90
0-100 km/h (sec.) : 6,3
Prijs: € 90.750 BTWi
Vermogen: 330 pk
Topsnelheid: 238 km/u
Gemengd verbruik: 7,9 l/100 km
CO2: 208 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be