TEST MG EHS Plug-in Hybrid: Gedaan met lachen!

Een plaats op de markt veroveren met als enige wapen een elektrisch voertuig is ambitieus, want niet ieder merk slaagt in de stunt van Tesla. Om de massa te bereiken is een toegankelijker voertuig nodig. Zoals een plug-inhybride SUV bijvoorbeeld.

Gepubliceerd op 18 januari 2021
Leestijd : 7 min

Deel

In februari stelden we de ZS EV voor, een kleine 100% elektrische SUV die de terugkeer van MG in Europa inluidde. Dit voertuig wist te overtuigen, zeker omdat het Engelse merk (terecht) Chinese prijzen hanteert. Op de huidige, sterk evoluerende markt van elektrische voertuigen volstaat dat natuurlijk niet om in de spotlichten te blijven. Maar noteer dat de ZS EV slechts het topje van de ijsberg is. Dat is een visitekaartje om de boodschap over te brengen: “We zijn MG, we zijn weer terug, en we zijn sterker dan ooit tevoren!”

Plug-in

Dat statement wordt hard gemaakt met het tweede model dat MG bij ons lanceert. Dit keer geen 100% elektrische wagen, met een per definitie beperkte carrière, maar wel een plug-inhybride: de EHS Plug-in. Qua positionering plaatst de EHS zich boven de ZS EV. Met een lengte van 4,57 meter komt dit model terecht in de klasse van de VW Tiguan en andere Peugeots 3008, om maar enkele van de belangrijkste concurrenten te citeren. Hiermee is ook duidelijk dat MG in een marktsegment komt waar de keuze tussen de merken overvloedig is en de plaatsen dus zeer duur zijn. Je kan dus maar beter goed voorbereid aan de strijd beginnen. En dat gingen we even na.

Stijlvoller

Tot hiertoe was design niet meteen de grootste troef van MG. Maar toch vinden we de EHS al iets verleidelijker dan zijn kleine broer, die we als te “generiek” of te veel “déjà vu” omschreven, wat hier al minder het geval is. Het ontwerp wint nog steeds geen originaliteitsprijs, maar het is harmonieuzer met karaktervolle lijnen en een discrete elegantie. Niet slecht dat koetswerk, maar de EHS scoort toch vooral met zijn interieur.

Advertentie – lees hieronder verder

Meer dan in de ZS, voelen we hier het effect dat de Chinese eigenaars van het merk (SAIC, de 7e grootste autogroep wereldwijd) luisterden naar het bureau in Engeland, dat zich beter realiseert dat in Europa de gepercipieerde kwaliteit cruciaal is. De MG EHS pakt dus uit met een zeer degelijk en stijlvol interieur. De gekozen materialen zijn van prima kwaliteit, de assemblage lijkt verzorgd en de technologische elementen, zoals de indirecte verlichting, het digitale dashboard of het aanraakscherm van het navigatiesysteem, moeten amper onderdoen voor de gevestigde waarden op de markt.

Wat de praktische kant betreft, heeft de MG EHS alles in huis om een gezin te bekoren: achteraan ruimte genoeg voor drie volwassenen en een koffer van minstens 448 liter. Wat meer dan behoorlijk is, als je weet dat vele SUV’s in deze klasse veel bagageruimte kwijtspelen in hun plug-in variant.

Bovendien leverde MG evenmin half werk als het op rijhulpsystemen aankomt. Met een adaptieve cruise control, via een actieve rijstrookbewaking, een verkeersbordherkenning, een dodehoekverklikker, tot 360° camera’s zit de MG EHS duidelijk boven het gemiddelde in dit segment. Met één nuance: alles wat we hier vernoemden behoort tot de basisuitrusting. En als je dan de prijs onder ogen krijgt…

Pittig

Laten we eerst overgaan naar de kern van de zaak: de aandrijving. Het oplaadbare hybride systeem van de MG EHS bestaat uit een viercilinder turbobenzine 1.5 en een elektrische motor, die in totaal 258 pk en 370 Nm leveren. Daarmee lukt de sprint van 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden. Een mooie prestatie om stilaan terug met het verleden aan te kunnen knopen. MG veroorlooft zich bovendien een fantasietje dat we tot hiertoe enkel op het topgamma van Lexus zijn tegengekomen: een “mixt” versnellingsbak. Dit betekent dat zowel de elektrische als de verbrandingsmotor ieder over een eigen transmissie beschikken. De onderlinge samenwerking wordt gestuurd door de elektronica, waardoor de wagen officieel over een automaat met 10 verhoudingen beschikt. Verder is de EHS uitgerust met een batterij van 16,6 kWh, die je in 4u30 voor 100% oplaadt aan het stroomnet en een WLTP rijbereik van 52 km oplevert. De wagen is gehomologeerd met 1,9l/100km en 43g CO2/km, waardoor hij in aanmerking komt voor 100% afschrijfbaarheid voor zelfstandigen en bedrijven. Nog een troef erbij!

Wat geeft dat

Tot zover de theorie, over naar de praktijk, met eerst enkele opmerkingen over het infotainment systeem, een ogenschijnlijk onbenullig element dat toch een grote invloed heeft op de indruk die je van een wagen krijgt. Op de content valt niets aan te merken. Het systeem heeft alle gangbare functionaliteiten (GPS, DAB, compatibiliteit met Android Auto en Apple Car Play, enz.), enkel een geconnecteerde app met specifieke functies van de auto ontbreekt. Daarnaast is de layout misschien wat banaal en niet zo aantrekkelijk, maar hét grote minpunt is hetzelfde als bij Peugeot en Citroën (intussen gecorrigeerd op de C4, zie verder in dit nummer): de airco kan je enkel instellen via het scherm. Grrrr…

We gaan ervandoor en constateren een eerste verrassing: het hybride systeem functioneert op een ongewone manier. Even verklaren. Tot hiertoe startten alle plug-inhybride wagens die we konden testen in de elektrische modus en gingen zolang door tot de batterij was uitgeput. Zelfs bij koud weer als je nood hebt aan verwarming. Hier niet. Als je verwarming wil, zal de MG de benzinemotor starten om voldoende warmte te produceren, zolang dat nodig is. Je kan dan dus niet 100% elektrisch rijden. Waarschijnlijk schuilt hierachter een logica om het rijbereik te vrijwaren, omdat de EHS niet beschikt over de mogelijkheid om het interieur te voorverwarmen tijdens het opladen.

Als na enkele minuten de gewenste temperatuur is bereikt, merken we dat de benzinemotor zich uitschakelt en we plots toch 100% elektrisch rijden. Een kleine berekening leert dat batterij een reëel rijbereik van een 40-tal kilometer heeft. Niet indrukwekkend, maar acceptabel. Uiteindelijk verbruiken we over de testrit van 81 km (uiteraard zonder opladen) 3,3l/100km. Dit toont aan dat eens de batterijen niet meer voldoende stroom hebben om emissieloos te rijden, het hybride systeem correct functioneert.

Tenslotte nog iets over de rijervaring. Hier valt de MG EHS niet veel te verwijten. Eerst en vooral voel je goed dat de 258 pk en 370 Nm aanwezig zijn. Dat lijkt soms wat te veel voor de voortrein, maar we hebben al erger meegemaakt. Wel zou een vierwielaandrijving soelaas kunnen brengen. De troef van de MG EHS is zijn rijgedrag. Dit model is bovenal een gezins-SUV waarin comfort centraal staat. Maar we voelen duidelijk dat de Engelse afstellers van MG de oude merkwaarden niet zijn vergeten. We durven spreken van een « dynamisch comfort ». De demping is vrij stug, de rolneigingen van het koetswerk worden goed in toom gehouden (beter dan in de ZS EV trouwens) en je voelt dat de wagen gretig de bochten wil induiken. De stuurinrichting communicatief noemen lijkt een stap te ver, maar ze is zeker precies en ze geeft een goede feeling. Kortom, deze MG EHS is goedgekeurd!

En dan is er nog de prijs. Even vergelijken op internet leert dat alle directe plug-inhybride concurrenten, die steeds minder krachtig zijn, minstens 40.000 euro kosten. Wel, de MG EHS verandert van eigenaar voor minstens 34.985 euro. Toegegeven, voor die 5.000 euro minder moet hij op sommige punten een beetje toegeven op zijn rivalen, maar desondanks biedt de MG EHS een zeer goede deal. Zeker omdat het merk, net als Kia, 7 jaar garantie voorziet!

Conclusie

Als je wil proeven van de elektrificatie, maar er nog niet volledig klaar voor bent, je bovendien met een beperkt budget zit en je je niet wil wagen aan een volslagen onbekend merk zonder imago, zoek dan niet verder!

De MG EHS Plug-in Hybrid in cijfers

Motor : 4-cilinder turbobenzine plug-in hybride, 1.5 ; 258pk ; 370Nm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat 10 verhoudingen

L/b/h (mm): 4.574/1.876/1.664

Leeggewicht (kg): 1.737

Koffervolume (l): 448 – 1.375

Tank (l): 37

Elektrisch rijbereik (km) : 52

0-100 km/u (sec.) : 6,9

Prijs: 34.985 € BTWi

Vermogen: 258 pk

Topsnelheid: 190 km/h

Gem. verbruik: 1,9 l/100km

CO2: 42 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MG voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.