TEST MG ZS EV: Het beste van twee werelden?

De aanwezigheid van MG op het jongste Autosalon kwam als een verrassing aan. Het was immers al 15 jaar geleden dat dit ooit Britse merk in Brussel een stand beheerde. We kunnen zelfs zeggen dat de verrassing drievoudig was…

Gepubliceerd op 26 februari 2020
Leestijd : 6 min

Deel

Enerzijds waren we verrast omdat MG al sinds 2005 van de radar is verdwenen. Bovendien hebben we hier niet met een roadster maar met een SUV te maken, een 100% elektrische bovendien. Uiteraard wilden we hier het fijne van weten. En waar was MG al die tijd?

Nieuw hoofdstuk

Het begon (of eindigde) allemaal in 2005, toen MG Rover failliet ging. Een Chinese groep kocht vervolgens wat ervan overbleef, namelijk de kantoren en de fabriek in Longbridge, net als de intellectuele rechten op het merk. Sindsdien is MG blijven bestaan, zij het alleen op de Britse markt. Een strategische zet, zo zou blijken, want de toenmalige modellen (waaronder de TF-roadster, die tot 2011 in productie bleef) waren snel op weg naar China en de nieuwe eigenaar ging zelfs aan de slag met nieuwe modellen: een stadswagen, enkele compacte breaks en een resem onvermijdelijke SUV’s. Deze ZS, die in 2017 in Groot-Brittannië werd gelanceerd, is daar een voorbeeld van. Kortom: de terugkeer naar het Europese vasteland is geen wederopstanding, maar een nieuw hoofdstuk. Liefhebbers van het “oude” MG hoeven trouwens niets te vrezen, want er staat een sportcoupé op het programma voor 2021.

Een première

Om het Europese tintje waar Chinese klanten van houden te behouden, bevinden het hoofdkantoor, het ontwerpbureau en een van de weinige ontwikkelingscentra van MG zich nog in Longbridge. Na een geleidelijke vertraging van de activiteit werd de Engelse fabriek echter definitief gesloten in 2016. De wagen die we vandaag testen, is de allereerste Chinese auto die via officiële kanalen in ons land wordt geïmporteerd. Geen paniek echter: zoals hierboven aangehaald, is MG nooit is gestopt met de verkoop van auto’s in het Verenigd Koninkrijk, wat betekent dat ze zijn ontworpen met een zeer Europese zorg voor kwaliteit en veiligheid. Dit model is dus niet vergelijkbaar met Chinese auto’s die strikt voor hun lokale markt worden gebouwd en die sommige onafhankelijke importeurs hier zonder veel succes hebben proberen te verkopen. Van Euro NCAP heeft de MG ZS trouwens 5 sterren gekregen. Da’s al een prijs waard, net zoals de prijs zelf…

Advertentie – lees hieronder verder

Om je gerust te stellen: de import wordt verzekerd door de Alcomotive groep, die Hyundai, Suzuki, Isuzu, SsangYong en Maxus in België verdeelt. We tellen al zeven dealers voor België, waarvan je de lijst kan vinden op www.mgmotor.be.

Generisch

De MG ZS EV is dus een 100% elektrische SUV die zich in de categorie van de Peugeot 2008 en andere Renault Capturs bevindt. Toegegeven, zijn design is redelijk generisch in vergelijking. Ons overviel het gevoel dat we dit allemaal al eerder hadden gezien bij merken als Mazda en Hyundai. Slechte referenties? Dat nu ook weer niet…

Hetzelfde geldt voor het interieur, dat zeer klassiek gepresenteerd wordt. Gelukkig zit het goed het met de algemene kwaliteit ervan. De materiaalkeuze mag dan gemiddeld zijn, de montage getuigt van stevigheid. Weet dat SAIC, de eigenaar van MG, ook partner is van VW voor de assemblage van auto’s in China. Dat moet een rol spelen. Niet toevallig treffen we in de ZS de dakbediening van VW en de ronde ventilatiemonden van de Audi A3.

Hoewel niet bepaald sexy, is de cabine van de ZS redelijk vrij ruim voor zijn categorie, groot genoeg althans om 4 tot 5 volwassenen in goede omstandigheden te huisvesten. De koffer is met 470 liter aan beschikbaar volume misschien zelfs de meest royale in het segment. En dan hebben we het nog niet eens over zijn prijskaartje gehad…

Prijskraker

Voor de instapversie (Comfort) betaal je 30.895 euro. In die prijs zitten airconditioning (momenteel alleen handmatig), een multimediasysteem met touchscreen en GPS, DAB-radio, Apple Car en Android Auto, een elektrische bestuurdersstoel, een achteruitrijcamera, dodehoekbewaking, een actieve rijstrookassistent, intelligente cruisecontrol, een semi-automatische piloot op de snelweg, automatisch grootlichten enzovoort. Het enige andere afwerkingsniveau (Luxury) kost 2.000 euro extra en biedt een lederen interieur, verwarmde zetels, een panoramisch zonnedak en nog een paar andere details. Er is ook maar één optie, zijnde metaalverf. Hetzelfde in een Hyundai Kona Electric of een Peugeot e-2008? Da’s dan 5.000 tot 7.000 euro erbij…

Als tweede auto?

De ZS in cijfers? 140 pk, 353 Nm, 44 kWh-accu’s met een WLTP-bereik van 263 km, en een 7 kW “on-board” lader die het mogelijk maakt om in 5 uur volledig op te laden via de Wallbox en in 40 minuten tot 80% te geraken door gebruik te maken van een snellaadstation.

Aangezien we te weten wilden komen of er nog iets overblijft van de sportieve ziel van het merk, hebben we het gaspedaal niet gespaard. Conclusie: er zijn nog sporen van. In de eerste plaats omdat het beschikbare koppel onmiddellijk wordt geleverd, anderzijds omdat er van onderstuur amper sprake is. En als dat dan tochoptreedt, volstaat een kleine voetlift of een korte aanraking van het rempedaal om te corrigeren. Moet wel gezegd dat we niet echt van een sportieve beleving kunnen spreken. Van deze MG waarderen vooral zijn comfortgehalte: zijn puike geluidsisolatie en preventieve demping gekoppeld aan een bevredigend weggedrag, ook al is dit laatste net als de zithouding voor verbetering vatbaar.

Meer dan de helft van de reis hebben we ons niet ingehouden, om vervolgens te “ecorijden”. De bedoeling was om dan zo goed mogelijk te anticiperen, maximaal in te zetten op afdalingen (en dus energierecuperatie) én door optimaal gebruik te maken van de “One Pedal Drive” (instelbaar op drie niveaus). Het resultaat? Ondanks onze bij momenten zware voet, de kou en de regen die het gebruik van verwarming en airconditioning in de hand hebben gewerkt, hebben we een 220 km kunnen afleggen. Hadden we uitsluitend in de ecomodus gereden en zonder af en toe stevig op te trekken, zat de beloofde 263 km er dik in. Misschien kan je er zelfs nog wat extra kilometers uitpietsen. Meer dan genoeg voor een tweede auto voor het gezin, denken we dan!

Conclusie

Akkoord, een Anglo-Chinese SUV is misschien niet de MG waar je van droomt, maar deze mix werkt wel overtuigend. Bovendien is zijn lage prijs (voor een EV) erg verleidelijk…

De MG ZS EV in cijfers

Motor: Elektrisch; 140 pk; 353 Nm.

Transmissie: naar de voorwielen.

Versnellingsbak: 1 versnelling vooruit

L/b/h (mm) : 4.314/1.809/1.644

Gewicht (kg): 1.491

Koffervolume (l): 470 – 1.166

Batterijen (kWh): 44

0-100 km/u (sec.): 8,2

Prijs: € 30.895 BTW incl.

Vermogen: 140 pk

Topsnelheid: 140 km/u

Gemengd verbruik: 18,6 kWh/100km

WLTP-bereik: 263 km

Voor
  • Elektrisch en betaalbaar
  • Prijs/uitrustingsverhouding
  • Voldoende autonomie
  • Rijgedrag
  • Comfort
Cons
  • Zitpositie kan beter

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MG voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.