TEST Mini John Cooper Works Clubman: Voor de kinderen!

“Zoveel vermogen voor een Mini, is dat wel verantwoord?”, is een vraag die ik twee keer gesteld kreeg tijdens mijn testweek met de nagelnieuwe John Cooper Works Clubman. En het antwoord is trouwens “ja”. Meer uitleg nodig?

7 / 10
Gepubliceerd op 3 december 2019
Leestijd : 3 min

Partagez

De nieuwe John Cooper Works produceert zomaar eventjes 306 pk en 450 Nm. Dat vermogen en koppel komt van een 2-liter turbo, een zeer “volle” motor van BMW (ook te vinden in onder andere de M135i), en wordt over de vier wielen verdeeld voor zoveel mogelijk grip. Daarnaast is er een mechanisch sperdifferentieel op de vooras aanwezig, een speciaal ontwikkelde ophanging en werden straffere remmen gemonteerd.

Het resultaat is een uitermate stabiel scheurijzer geworden en ergens is dat een beetje jammer. De vorige JCW, hoewel minder krachtig, was levendiger in de omgang en bijgevolg leuker om te besturen. Komt daarbij dat de 8-trapsautomaat een tikkeltje vertraging kent als je helemaal de sportieve toer op wil gaan. Met andere woorden is dit geen extreme Mini, wat je misschien net wel had verwacht. Wie zichzelf als een petrolhead omschrijft en op zoek is naar échte sensaties, kijkt maar beter uit naar de GP zonder achterbank en met een pak minder gewicht op de weegschaal. De JCW Clubman kan je met ruim 1,6 ton droog aan de haak moeilijk als een lichtgewicht omschrijven, toch?

Geen leuke auto?

Da’s te veel gezegd. Deze Mini is erg snel (0-100 km/u in minder dan 5 seconden) en biedt ook nog steeds het typische gevoel (en sfeer) eigen aan het merk. De verlengde wielbasis ten opzichte van de hatchback maakt hem wat minder wendbaar, al komen die extra centimeters de stabiliteit bij hoge snelheden dan weer ten goede. En akkoord, de Clubman blijft ergens toch een beetje het lelijke eendje in het gamma vanwege zijn vreemde proporties, maar die korte neus (in vergelijking met de rest van zijn lichaam) heeft ook een praktisch voordeel, namelijk als je in een straat wil keren of simpelweg tussen twee auto’s wil parkeren. En vanzelfsprekend is een Clubman een pak ruimer binnenin, of toch achteraan en in de koffer, die nog steeds over twee uitzwaaiende deurtjes beschikt om de boodschappen in te laden.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Wie deze Mini koopt, wil stiekem een John Cooper Works hatchback of zelfs een lichtgewicht-GP. Maar goed, als je kinderen hebt, is dit een mooi (?) alternatief.

De Clubman JCW in cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.998cc; 306 pk van 5.000 tot 6.250 tpm; 450Nm van 1.750 tot 4.500 tpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.266/1.800/1.441

Leeggewicht (kg): 1,625

Koffervolume (l): 360

Tank (l) : 48

0-100 km/u (sec): 4,9

Prijs: € 47.110 BTWi

Vermogen: 306 pk

Topsnelheid: 250 km/u (beperkt)

Opg. gem. verbruik: 7,4 l/100 km

CO2: 169 g/km

Voor
  • Krachtige motor
  • Zeer efficiënt
  • Praktisch voor dagelijks gebruik
Cons
  • Kan sensationeler
  • Té efficiënt?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MINI voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.