Een herinnering voor degenen die niet weten waar we het over hebben: Peugeot Sport Engineered (PSE) is het nieuwe sportlabel waaronder het merk spannende variaties van doordeweekse modellen op de markt zal brengen. En “spannend” is hier ook het juiste woord, aangezien het om plug-in hybrides gaat. Peugeot heeft het over “neo-performance”, en het eerste wapenfeit komt er als een afgeleide van de 508 berline. Er bestaan minder interessante basissen.
360 pk
De basis is dus de 508 Hybrid, waarvan de 1,6-liter benzinemotor en de elektromotor, geïntegreerd in de 8-trapsautomaat, samen 225 pk ontwikkelen. Dat is al behoorlijk wat vermogen voor een auto die zijn gewicht in de hand weet te houden, wat in dit segment eerder zeldzaam genoemd mag worden. De 508 is een van de meest dynamische en boeiende grote sedans om mee te rijden, die van de premiummerken inbegrepen. Zozeer zelfs dat we bij elke test van de 508 het gevoel hadden dat het chassis meer vermogen mocht krijgen, veel meer zelfs. Peugeot heeft geluisterd.
Peugeot Sport heeft de aandrijflijn van de 3008 Hybrid4 (onder andere) genomen, die een tweede elektromotor op de achteras toevoegt en de facto voor vierwielaandrijving zorgt. De ingenieurs hebben het systeem vervolgens “uitgewrongen” om er zoveel mogelijk kracht uit te halen en tegelijkertijd de lange levensduur te garanderen, ook van de versnellingsbak, die natuurlijk zijn grenzen heeft wat koppel absorberen betreft. De beschikbare trekkracht werd verhoogd tot 520 Nm, en de Peugeot Sport Engineered 508 ontwikkelt maar liefst… 360 pk! Zoals we al zeiden, is dit het krachtigste massaproduct in de geschiedenis van Peugeot.
Advertentie – lees hieronder verder
Twee “muilezels”
Het was in de buitenwijken van Parijs, nabij het hoofdkwartier van Peugeot Sport, dat we niet één maar twee prototypes van de 508 Peugeot Sport Engineered (PSE in het kort) mochten uitproberen, die nu in zijn laatste ontwikkelsfase zit. Een van onze “muilezels” kreeg de definitieve versie van de mechanische aandrijving, de andere de (bijna) definitieve chassisinstellingen.
We waren gestart met een wegtest van de “chassisauto”, op een bochtig parcours zoals je het niet zou verwachten op enkele kilometers van Parijs. Om meteen met de deur in huis te vallen: dit onderstel is verbazingwekkend goed. Er wordt ongelooflijk veel grip geleverd en de krachtverdeling tussen de voor- en achteras is perfect gekalibreerd. Zelfs bij zeer hoge snelheden krijg je hem niet van zijn pad af, een eigenschap die zeer geoefende chauffeurs een beetje spijtig zullen vinden. De 508 PSE bevestigt namelijk dat Peugeot de speelse achteras heeft afgeschaft. Maar toen een ingenieur werd gevraagd of het mogelijk is om de elektromotor achteraan in bepaalde situaties te gebruiken, om de auto een meer typisch karakter in de bochten te geven, kwam het antwoord dat het niet ondenkbaar is dat er nog enkele instellingen veranderd zullen worden om de auto een beetje meer karakter te geven. Hout vasthouden! Laten we ten slotte ook de andere kwaliteiten van het onderstel niet vergeten: de uiterst precieze besturing en de remwerking die het sportieve imago van het merk echt waarmaken.
Vervolgens gingen we een soort ovale baan op om de andere muilezel uit te proberen. Hoewel al veelbelovend, had de motor van de testauto van hierboven een “onafgewerkte” kant, onder andere wat diens versnellingsbak betrof, want daar was nog werk aan. Niets daarvan met dit prototype. Vanuit stilstand vertrekken, hernemen zoals op de snelweg, gas geven in de bochten: de motor, of beter gezegd de motoren, kregen het in alle situaties zwaar te verduren en verwachtingen werden ingelost. We kijken daarom nu al uit naar de wegtesten van de productiemodellen. Het is immers nu al duidelijk dat je zal moeten uitkijken naar de sportieve versies van de premiummodellen, die geen van allen plug-in hybrides zijn, om sedans te vinden met prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de 508 PSE. Bovendien is laatstgenoemde een zuinig beest: Peugeot belooft 46 km actieradius in elektrische modus, en gemiddeld 2l/100km en 46g CO2/km volgens de WLTP-normen.
Conclusie
Peugeot bereidt zich voor op de lancering van zijn eerste plug-in hybride met een sportieve roeping, en heeft al beloofd om er meer te lanceren. Als kind wilden we later vooral een GTI, misschien zullen onze kinderen dromen van een PSE…
De 508 PSE in cijfers
Motor: 4-cilinder turbobenzine, plug-in hybride, 1.598cc; 360hp; 520Nm.
Aandrijving: 4-wielaandrijving.
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat.
L/b/h (mm): 4.750/1.906/1.404
Leeggewicht (kg): +/- 1.800
Koffervolume (l): NB
Tankinhoud (l): NB
Elek. autonomie (km) : 46
0 tot 100 km/u (sec.): 5,2
Prijs: NB
Vermogen: 360 pk
Topsnelheid: 250 km/u
Gemengd brandstofverbruik: 2,03 l/100 km
CO2: 42 g/km
- Sportief design extra sportief gemaakt
- Efficiëntie van het chassis
- Krachtverdeling
- Sportief én zuinig, afhankelijk van je humeur
- Niet speels genoeg (proto)
- Versnellingsbak niet op punt (proto)
- Ergonomie van het multimediasysteem
- Stuurstand niet altijd ideaal
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be