Uw dienaar stamt uit de vroege jaren ’80 en koestert vele mooie herinneringen aan de Porsche 944. In die tijd was deze sportwagen hét symbool voor een bepaalde categorie mensen die “geslaagd” waren in het leven. Ik herinner me dat ik er vol bewondering naar keek, fraai in de flamboyante rode lak, in de vitrine van de Porsche-garage. Ik was gefascineerd door zijn grote achterruit die als achterklep fungeerde, net als door de stoelen met het geborduurde Porsche-logo. Helaas eindigde de droom daar.
Dus stel je mijn ongeduld voor met het vooruitzicht te kunnen rijden met de 944 S2 van Thierry, een vriendelijke verzamelaar uit de regio Luik. Zijn Porsche van Duitse oorsprong dateert uit 1991 en werd drie jaar geleden gekocht in België, nadat hij enkele jaren eerder was geïmporteerd (ontdek hier hoe dat moet). Met de wens om een Porsche te kopen die niet zo hoog gequoteerd stond als de 911, ging Thierry op zoek naar een strikt originele 944. Na lange omzwervingen werd onze man verleid door deze auto die zeer goed bewaard is gebleven en in het bezit is van een onderhoudsboekje dat zijn hele levensloop nauwgezet nauwkeurig illustreert, wat een garantie is voor een zorgeloos gebruik in de toekomst. En dat is hier het geval, want onze verzamelaar kreeg de afgelopen drie jaar met geen enkele panne af te rekenen.
Afstammeling van de Turbo
De Porsche 944 werd in 1981 gelanceerd en was het tweede “transaxle” model (motor vooraan en versnellingsbak aan de achterkant geplaatst, om een betere gewichtsverdeling te bekomen) van het merk na de 924. Terwijl deze laatste het motorblok van een Audi gebruikt, is de eerste uitgerust met een echte Porsche viercilindermotor met een zuigerverplaatsing van 2,5 liter. In werkelijkheid gaat het om een halve V8 van de 928.
Met een vermogen van 163 pk is de 944 uiteraard veel overtuigender dan zijn broertje. Het uitzonderlijke chassis is ook in staat om veel meer vermogen te slikken. Daar werd in 1984 een mouw aan gepast met de Turbo-versie die 220 pk ontwikkelde. De vermogenskloof van 57 pk werd vervolgens verkleind met de 944 S, die dankzij uitgebreide aanpassingen aan zijn mechaniek 190 pk ontwikkelde. Uitgerust met het Turbo-chassis, werd die echter geplaagd door een te brave look, omdat alleen de velgen hem onderscheidden van de basisversie. In 1989 verscheen dan de meest succesvolle versie van het gamma, de S2. Die werd uitgedost met de aerodynamische elementen van de Turbo, zoals de voorbumper of de velgen, maar onderscheidde zich vooral door zijn 3-liter viercilindermotor. Met een vermogen van 211 pk en 280 Nm was dit destijds de grootste “vierpitter” in de automobielproductie. De S2 zette interessante prestaties neer, met een topsnelheid van ongeveer 240 km/u in een spurt van 0 tot 100 km/u in 7 seconden. Deze versie was een groot commercieel succes en was ook beschikbaar als cabriolet. Een primeur in de geschiedenis van de 944, wiens carrière in 1991 werd stopgezet om plaats te ruimen voor de 968.
Advertentie – lees hieronder verder
Deutsche Qualität
De 944 is verrassend groot voor een sportwagen en ook zeer comfortabel. Je voelt je meteen goed in deze zeer Duitse omgeving, die echter wat sober uitvalt. De kwaliteit van de materialen en de algemene afwerking van deze auto behoorden destijds tot de top. Het grote voordeel van de 944 ten opzichte van de 911 is zijn functionaliteit. Hoewel de achterstoelen eigenlijk alleen bruikbaar zijn om een jas of een chihuahua op te droppen, is de koffer echt enorm. Voeg daar de opklapbare achterbank aan toe en je hebt bijna een shooting brake, waarbij de imposante achterruit het interieur bij de eerste zonnestralen weliswaar in een sauna transformeert.
Zacht en soepel
Alvorens de motor te starten, zegt Thierry: “Je zult zien, het motorgeluid valt tegen.” En helaas heeft hij gelijk. De kachel van de Porsche klinkt inderdaad als een banale viercilinder. Gelukkig is hij zeer goed geïsoleerd en verdwijnt het geluid in de achtergrond. Dankzij zijn grote cilinderinhoud is hij koppelrijk in de lage toeren, waardoor de 944 S2 bijzonder soepel is.
Deze Duitser mag dan 30 jaar oud zijn, hij rijdt nog steeds als een hedendaagse auto. De bedieningselementen zijn erg mooi, de rijpositie is perfect en de rechterelleboog vindt een natuurlijke plaats op de middenconsole. Als het ritme wordt verhoogd, reageert de auto onmiddellijk maar op een zeer lineaire manier. Zelfs bij hoge snelheid geeft de 944 veel vertrouwen aangezien zeer baanvast is, dankzij een optimale balans. Deze homogeniteit maakt er de youngtimer bij uitstek van om veel rijden. En als je weet dat een mooi exemplaar van de hand gaat tussen de 15.000 en 20.000 euro, is er geen reden om jezelf een 944 S2 te ontzeggen.
Onze autoliefhebber
Thierry was al van kinds af aan een autoliefhebber en waagde pas in de vroege jaren 90 de sprong met de aankoop van een Triumph TR4, die hij in twee jaar volledig restaureerde. Zo kreeg hij de smaak te pakken en daarna genoot hij ten volle van de aankopen van een Mazda MX-5 NA, een Citroen 2CV en een MGB GT. Vandaag zit hij vooral achter het stuur van zijn Porsche 944 S2, die hij bij voorkeur tijdens de weekends over ‘s lands wegen stuurt.
Op zoek naar de juiste oldtimer? Bekijk het aanbod op Autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be