TEST Range Rover Sport SVR: Serieus opgevoe(r)d

Los van het normale gamma van Jaguar Land Rover staan de ultrakrachtige modellen van Special Vehicle Operations. Eén van die krachtpatsers heet Range Rover Sport SVR. Een Britse heer of een Engelse hooligan?

Gepubliceerd op 7 augustus 2020
Leestijd : 4 min

Deel

Ik had niet graag in de schoenen gestaan van de automobilisten die mijn geleende Range Rover Sport SVR in hun achteruitkijkspiegel zagen opduiken. De luchthappers van deze hoogpotige lijken namelijk wijd genoeg om stadswagens in één keer naar binnen te spelen. Toch heeft deze super-SUV ook een opmerkelijk zacht kantje. Noem hem gerust een beetje bipolair.

Laat ons beginnen bij de kern van de zaak: de motor. Da’s dezelfde supercharged 5-liter V8 die onder andere de nieuwe Jaguar F-Type R aandrijft. Met 575 pk en 700 Nm koppel komt dit blok nooit, maar dan ook nooit vermogen of koppel te kort en een dot op het gaspedaal is in eender welk model van de groep voldoende om zowel bestuurder als passagier(s) te doen kirren van plezier – of angstzweet te doen uitslaan, vul zelf maar in. In de Range Rover Sport, waarin je veel hoger zit dan in een sensuele F-Type, is de beleving natuurlijk anders maar daarom niet minder speciaal. Het koning-van-de-weg-gevoel vind je enkel in patsers als deze, waarin je zoals net aangehaald hoog en droog zit en het gevoel hebt dat je asfalt kan lostrekken.

Maar…

Dit is een blijft een Range Rover en RR-modellen worden verondersteld bijzonder comfortabel te zijn, een eigenschap die ook geldt voor deze SVR, die je eigenlijk niet eens aanspoort om je rechtervoet helemaal neer te drukken. Die neiging krijg je enkel “wanneer het moet”, om snel maar toch veilig een vrachtwagen in te halen, bijvoorbeeld. Al doende, word je dan getrakteerd op het typische gebulder van de V8, misschien wel de best klinkende die er bestaat. Heerlijk.

Wat ik eigenlijk bedoel, is dat deze ‘Sport’ in de eerste plaats is opgevoed en pas dan opgevoerd. Dit is geen super-SUV die comfortabel werd gemaakt, maar een comfort-SUV die de stempel ‘super’ heeft gekregen.

Advertentie – lees hieronder verder

Is dat niet altijd het geval?

Uiteraard wel, al meet een merk als Range Rover zich niet hetzelfde imago aan als pakweg BMW, dat met de X5 M en X6 M ook belachelijk snelle cross-overs produceert. Het verschil met zulke geweldenaars zit ‘m in de aankleding en de algemene sfeer aan boord. Bovenvernoemde Duitsers zijn uiteraard zeer goed afgewerkt en ook erg luxueus, maar het gevoel aan boord is anders. In een Range Rover waan je je meteen een ‘lord’ of een ‘duchess’ of wat dan ook. Dan hoef je niet met spierballen te rollen. Komt daarbij dat deze auto in de eerste plaats een Range Rover is, en zoals hierboven al gezegd, dienen zo’n 4×4’s om in alle comfort van A naar B te rijden. Met deze liefst niet naast het asfalt, want dan riskeer je zijn bumperlip of de 21-duimsvelgen te beschadigen, maar hij kán het wel. Bochten pakken? Geen probleem, en zeer snel lukt ook, maar je blijft geholpen door elektronica om de wetten van de fysica te omzeilen. Die vlieger gaat natuurlijk op voor elke SUV, hoe ‘super’ ook.

Cijferwerk nodig?

Een Range Rover Sport SVR legt bijna 2,4 ton op de schaal. Na 4,5 seconden zit je ermee aan 100 km/u en de naald stopt pas bij 283 km/u – niet geprobeerd, voor alle duidelijkheid. De krachtoverbrenging verloopt zoals het hoort zeer soepel en zonder verrassingen, en dat maakt er een zeer beheersbare machine van, alweer in de geest van het merk. En uiteraard zijn de verschillende rijmodi het proberen waard, van Comfort tot Dynamic, van de demping tot de besturing, maar voor één keer bleef de sportstand geen hele week lang ingeschakeld. Ik ben een ‘lord’, remember?

Conclusie

Deze SUV is duidelijk een buitenbeentje binnen het gamma, die daarom ook niet tussen het conventionele aanbod staat. Zijn gemene looks heeft hij niet voor niets, maar toch blijft dit een Range Rover in hart en nieren. In twee ‘woorden’: serieus opgevoe(r)d.

Motor
5.000 cc, V8, benzine, supercharger
575 pk @ 6.000 tpm
700 Nm @ 3.500 tpm

Aandrijving
vierwielaandrijving
8-trapsautomaat

Prestaties
0-100 km/u: 4,5 seconden
topsnelheid: 283 km/u

Verbruik en CO2-uitstoot (WLTP-opgave)
gemiddeld 15 l/100 km
330 g/km

Afmetingen en gewicht
l/b/h (mm): 4.879 / 2.220 / 1.803
2.377 kg

Tank- en kofferinhoud
104 liter
780 / 1.686 liter

Sleepvermogen
750 kg ongeremd
3.000 kg geremd

Prijs
vanaf € 138.100

In de video hieronder zie je een professionele RR-piloot aan het werk met de Sport SVR. Hou je vast…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Land Rover voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.