Ten eerste is de nieuwe Captur aanzienlijk geavanceerder dan zijn voorganger. De vorige was een leuk voertuigje, daar niet van, maar zag er ergens toch wel een beetje kinderachtig uit. Bovendien was de materiaalkeuze van het luchtige, potentieel kleurrijke interieur niet echt mee met de tijd, om het zacht uit te drukken. De nieuwe generatie oogt duidelijk volwassener en ziet er bovendien niet slecht uit. Hij is ook 10 cm langer, wat een prettig voordeel is voor de achterste passagiers. Wat zijn interieur betreft, is een duidelijke sprong voorwaarts merkbaar. Ook hier is het ontwerp volwassener, zonder te serieus te willen overkomen. Met zijn verticaal opgestelde aanraakscherm ligt hij in lijn met de huidige modellen en er konden ook enkele leuke eigenschappen vanaf. Onze testwagen met automaat laat zich bijvoorbeeld opmerken door zijn zwevende console, wat niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook extra opbergruimte vrijmaakt. Kortom, de nieuwe Captur is discreet verleidelijk aan de buitenkant en praktisch en gastvrij aan de binnenkant.
Goed gerekend
Het plug-in-hybridesysteem van “onze” Captur bestaat uit een 1.6-benzinemotor, een elektromotor en een starter-alternator, waarvan één van de missies het synchroniseren van de benzinemotor en zijn versnellingsbak tijdens sterke acceleraties is… 15 versnellingen, alsjeblieft! Dat klinkt prettig gestoord, al valt er in de praktijk niets van te merken en dat is maar goed ook. Het is gewoon interessant om te weten dat deze technologie uit de F1 tegenwoordig zo’n volwaardige rol speelt, zowel wat brandstofverbruik als rijplezier betreft. De aandrijflijn ontwikkelt een systeemvermogen van 158 pk, terwijl het elektrische gedeelte wordt gevoed door relatief bescheiden accu’s van 9,8 kWh. De batterijen zitten deels onder de achterbank (die 16 cm kan worden uitgeschoven) en deels onder de bagageruimte, die is teruggebracht tot 379 liter (536 in een klassieke Captur), plus een dubbele bodem die voldoende plaats biedt om de laadkabels op te bergen. Deze cijfers verklappen ons dat Renault de juiste berekeningen heeft gemaakt, want tussen een redelijk totaalvermogen en niet al te grote accu’s die het gewicht onder controle houden, zou de besparing er inderdaad moeten zijn. Tijd om dat uit te zoeken…
A la Renault
Eerst en vooral biedt de nieuwe Captur veel comfort. Of het nu gaat om de demping of de geluidsisolatie, Renault doet zijn eigen reputatie alle eer aan. Wat de energieprestaties betreft, hebben we de beloofde 65 km elektrische actieradius in de stad (WLTP) niet gehaald, maar we kwamen wel in de buurt van de voor gemengd gebruik aangekondigde 50 km. Teleurstellend? Op het eerste gezicht wel, maar helemaal niet als je de capaciteit van de accu’s onthoudt. De Captur pakt namelijk uit met een uitstekend elektrisch verbruik. En niet alleen dat, want als de hybridemodus het overneemt, als de batterijen met andere woorden niet meer voldoende stroom bevatten voor 100% elektrisch gebruik, scoort hij ook uitstekend. Het energieterugwinningssysteem is dan ook zeer efficiënt, waardoor er nog steeds ruime elektrische rijfasen mogelijk zijn. In de hybridemodus verbruikt de Captur tussen 4 en 4,5 l/100 km. Op een rit van 100 km zonder opladen vertaalt dit zich gemakkelijk in een gemiddelde van minder dan 3l/100km. Op de snelweg haalt de Captur ten slotte, zonder enige elektrische hulp, een gemiddelde van ongeveer 7l/100km. Helemaal geen slechte cijfers dus, en inmiddels heb je het nut van de 15-trapsautomaat begrepen.
Advertentie – lees hieronder verder
Conclusie
Het plug-in-hybridesysteem van Renault is de referentie in deze opkomende categorie van betaalbare oplaadbare hybriden. Maar er is een maar. Ontdek hieronder waarom…
Renault Mégane Grandtour E-Tech:dit is géén SUV
De “maar” van de Captur-test is dat Renault hetzelfde hybrid systeem aanbiedt in de Mégane Grandtour, een break die ruimer is, royaler qua bagageruimte, minstens zo comfortabel en nauwelijks 1.700 euro duurder dan de Captur. We hebben dit model ook geprobeerd en een vergelijking van twee modellen die met hetzelfde hybridesysteem zijn uitgerust leidt tot de volgende conclusie: energietechnisch gezien is het een handicap om een SUV te zijn. Met de Mégane hebben we 56 km uit de accu’s gehaald en in strikt identieke situaties verbruikt hij minder brandstof dan de Captur. Met andere woorden, als je een hybride kiest om de planeet te redden, dan moet je consequent zijn tot het einde. Geen SUV kiezen, met andere woorden…
De Captur E-Tech in enkele cijfers
Motor: 4-cilinder turbobenzine plug-in hybride, 1.598cc; 158pk; 205Nm.
Aandrijving: voorwielaandrijving.
Versnellingsbak: 15-trapsautomaat.
L/b/h (mm): 4.227/1.797/1.576
Leeggewicht (kg): 1,564
Koffervolume (l): 379
Tankinhoud (l): 39
Elektrische autonomie (km) : 50-65
0-100 km/u (sec.): 10,1
Prijs: € 32.575 BTWi
Vermogen: 158 pk
Topsnelheid: 173 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 1,4 l/100 km
CO2: 32 g/km
- Aangenaam rijgedrag
- Geluidsisolatie
- Gekke doch efficiënte automaat
- Lage verbruikswaarden
- Geen snelle herlading
- Opgegeven elektrische autonomie niet haalbaar
- Ergonomie multimediasysteem (instellingen)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be