TEST Renault Mégane Grandtour E-TECH: vaarwel, diesel!

De Renault Mégane kreeg een facelift en wordt voortaan ook als plug-inhybride verkocht onder de noemer E-TECH, zoals dat voor de Captur het geval is.

Gepubliceerd op 28 oktober 2020
Leestijd : 2 min

Deel

Uitwendig is deze Mégane “fase 2” herkenbaar aan zijn LED-verlichting, zijn aangepaste bumpers en zijn voortaan dynamische achterste knipperlichten. De grootste wijzigingen vinden we echter onderhuids: noteer een nieuw digitaal 10,2-inch display als instumentarium en een groter scherm voor het infotainmentsysteem (van 8,7 naar 9,3 inch), al is de grootste nieuwigheid natuurlijk de plug-inhybride aandrijflijn (E-TECH), waar ook de Captur mee wordt uitgerust.

Voorlopig kan je alleen de Mégane Grandtour met deze motorisatie bestellen. De hatchback komt later aan bod. Het systeem combineert een 1,6-liter benzine van Nissan met twee elektromotoren, goed voor een gecombineerd vermogen van 160 pk. Renault claimt een puur elektrische actieradius van 50 km (gecombineerde cyclus) tot 65 km (in de stad) dankzij de 9,8 kWh batterij die onder de achterbank ligt. Het opgegeven brandstofverbruik bedraagt maar 1,3l/100km (WLTP-norm), de gemiddelde CO2-uitstoot amper 29g/km.

Zijdezacht

De Mégane E-TECH onderscheidt zich van de concurrentie door zijn automatische versnellingsbak zonder koppeling, die compacter, soepeler en zuiniger is dan de transmissies die gewoonlijk in hybrides worden gebruikt. Deze Fransman biedt voldoende actieradius voor dagelijks gebruik en is niet alleen thuis in de stad, maar ook comfortabel op de snelweg, waar hij tot 135 km/u kan in de elektrische modus. Het échte verbruik? Tijdens onze testperiode op een gemengdes route en zonder tussentijds op te laden, werd er amper 2,6l/100km doorgejaagd.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

De Mégane E-TECH is bijzonder geluidsdicht, zacht en aangenaam om mee te rijden. Daarnaast is hij erg zuinig. Kortom: alle ingrediënten om een kaskraker te worden.

De Renault Mégane Grandtour E-TECH in cijfers

Motor: 4-cilinder plug-inhybride benzine, 1.598cc; 160pk bij 5.600rpm; 165Nm bij 3.200rpm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 4-trapsautomaat zonder koppeling

L/B/H (mm): 4.630/1.810/1.460

Leeggewicht (kg): 1603

Koffervolume (l): 447

Tankinhoud (l): 39

0 tot 100 km/u (sec.): 9,8

Prijs: € 34.275 BTW incl.

Vermogen: 160 pk

Topsnelheid: 183 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 1,3 l/100 km

CO2: 29 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.