We schrijven 1982. BMW lanceert de 3 Reeks E30, de tweede generatie van een erg succesvolle serie. Ruimte voor fouten waren er niet, want dit model moest de motor voorstellen die de BMW-verkoop dat decennium in toeren zou jagen. Het duurde dan ook maar liefst zes jaar om de ‘Drie’ en zijn verschillende koetswerkvarianten – berline, coupé, break (Touring) en cabrio – te ontwikkelen.
De E30 was doordacht en de ingenieurs leverden geen half werk. Zo moest bijvoorbeeld de bestuurdersstoel zo ergonomisch mogelijk zijn om in alle comfort lange ritten te kunnen ondernemen. Deze volharding wat het ontwerp in al zijn facetten betreft, wierp duidelijk vruchten af. Er werden maar liefst 2,3 miljoen exemplaren van de 3 Reeks verkocht, voldoende om tot het clubje van de meest verkochte BMW-modellen te behoren. Hij was dan ook best lang op de markt (tot 1991, en de Touring zelfs tot 1994). Noem dit gerust dé BMW van de eighties, een wagen die een onuitwisbare indruk heeft gemaakt en nagelaten op liefhebbers van over de hele wereld.
Simon, een van onze trouwe lezers, is zo’n liefhebber. We hebben hier met een gepassioneerde maar ook zeer jonge verzamelaar te maken die nog niet eens geboren was op het moment dat zijn wagen van de band rolde. Helemaal gek van BMW’s met zes cilinders onder de kap, werd de jongeman plotsklaps verliefd op de 323i van 1984 die we vandaag voorstellen.
Simons zoektocht startte op de traditionele manier, namelijk door advertenties af te schuimen. Het duurde niet lang om zijn uiteindelijke aankoop op te sporen, die steeds in dezelfde familie is gebleven en steevast netjes verzorgd en onderhouden werd. Van de (originele) kilometerteller lezen we iets meer dan 100.000 en een restauratie heeft de vierwieler nooit gekregen.
Advertentie – lees hieronder verder
Elegante eenvoud
De meeste kopers van zo’n klassieke auto zouden genoegen nemen met een flinke onderhoudsbeurt en een uitgebreide schoonmaaksessie, maar zo zit Simon blijkbaar niet in elkaar. Deze BMW-fan liet het koetswerk helemaal opnieuw spuiten, verving tal van cosmetische onderdelen en gaf het interieur zodanig veel aandacht dat het zijn oorspronkelijke glans terugkreeg. Opdracht geslaagd, zeggen wij, want zijn pronkstuk ziet eruit alsof hij rechtstreeks uit een showroom komt.
Om te illustreren hoe ver de jongeman zijn drang naar perfectie heeft doorgedrukt: hij monteerde zelfs de nummerplaathouders die intertijd door de dealers werden aangebracht. Dit maakt deze 323i extra origineel, in de twee betekenissen van het woord.
Wat de configuratie ervan betreft, hoef je geen wonderen te verwachten. Er is geen stuurbekrachtiging, niks schuifdak, noppes airconditioning of zelfs maar aluminium wielen. Niet erg, vinden Simon en wijzelf, want de rijervaring gaat voor. Bovendien staan de plaatstalen wielen met de kleine wieldoppen hem best goed, net zoals de spoiler van schuimplastic op de achterklep. Ja, zelfs de gele koplampen (het was ooit een ‘Franse’ BMW) mogen er absoluut wezen.
De huidige designkeuzes van BMW weken wisselende reacties los, om het vriendelijk uit te drukken. Vooral wat de grootte van de moderne ‘nieren’ betreft, zijn de meningen vaak vernietigend, ook al was BMW meer dan 25 geleden al van plan om dit stylingkenmerk te (her)introduceren.
Het verschil met deze E30 is in elk geval gigantisch. Vergeet de gigantische konijnentanden van tegenwoordig, want dit oude model neemt genoegen – en wij ook, alweer – met kleine, slanke exemplaren die netjes binnen de contouren van de zwarte sleuf blijven. Meer dan ooit besef je zo hoe elegant en aantrekkelijk de auto’s van het merk zo’n veertig jaar geleden waren.
Twee motoren in één
Tot zover de looks. Het is immers hoog tijd om plaats te nemen achter het stuur van de 323i. De soberheid van zijn interieur kan ons niet deren, want we voelen ons onmiddellijk thuis dankzij de nagenoeg perfecte rijpositie, het duidelijk zichtbare en bereikbare instrumentenpaneel en de gemakkelijk te grijpen versnellingspook die, zoals je ziet, met de kleuren van BMW Motorsport is versierd.
De staat van Simons auto is gewoonweg verbazingwekkend: geen enkel stukje plastic lijkt verouderd, de stoelen zitten zeer goed en de hemelbekleding ziet er gloednieuw uit. Let ook op de knappe combinatie van zwart en blauw.
Toegeven, we zijn opgewonden, en het beste moet zelfs nog komen. Met een draai aan de sleutel ontwaakt het hart van deze Bimmer, een 2,3-liter zes-in-lijn die een zeer aardige – zeker voor toen – 150 pk en 205 Nm op de achterwielen lost. Opvallend: het blok draait erg stil bij stationair toerental, wat ons doet afvragen wat er gaat gebeuren als het gaspedaal wordt gevloerd.
Eens de baan op, kunnen we niet anders dan genieten. Ondanks de afwezigheid van stuurbekrachtiging verlopen draaibewegingen bijzonder soepel. Wat een gemak! Tot 3.500 toeren blijft hij zich discreet en bijna timide gedragen, maar dat verandert wanneer het tempo wordt opgevoerd van 3.500 tot 5.000 toeren. Nu lijkt het alsof hij uit zijn winterslaap wordt geschud. De beer, of moeten we 150 paarden zeggen, laat aangenaam van zich horen: niet te luid, niet te stil… Net goed.
Hard in de zetel worden we niet gedrukt, laat dat duidelijk zijn, maar elke seconde is er wel eentje van plezier. Deze toch wel erg compacte BMW heeft een veelzijdig karakter in verschillende omstandigheden (het regende weliswaar niet…). Meer op zijn gemak op hoofdwegen dan op secundaire vanwege zijn (te) zachte vering, bewijst hij dat de fabrikant toen al zeer goed wist hoe reiswagens die comfort hoog in het vaandel dragen, gebouwd moesten worden. De zespitter, die voor extra dynamiek zorgt, is gewoon de kers op de lekkere taart.
Tijden veranderen
Zeer betrouwbaar en robuust, was de E30 lang een bekend gezicht op de tweedehandsmarkt. Jammer genoeg waren lang niet alle bezitters van zo’n 3 Reeks even fanatiek als Simon, wat zich naar een lange lijst goedkope en slecht onderhouden exemplaren vertaalde. Het tij is gelukkig enkele jaren geleden gekeerd en vandaag is het een rasechte verzamelaarsauto.
Kortom, er wordt meer dan ooit werk van gemaakt om E30’s in ere te herstellen en maar goed ook. Bezitters stellen zijn algemene kwaliteiten en gebruiksgemak op prijs, en natuurlijk ook zijn uiterlijk.
Zelf van plan om een BMW E30 te kopen?
Weet dat prijzen sterk variëren naargelang de carrosserievorm, de motor, de uitrusting en natuurlijk de staat van het voertuig. Deftige exemplaren zijn tegenwoordig zeer dun bezaaid. Als het een troost mag wezen: BMW is ondanks de controversiële beslissingen van de afgelopen jaren nog steeds begaan met zijn erfgoed en biedt de meeste onderdelen nog altijd in de catalogus aan. Daarnaast zijn er veel specialisten actief die zowel nieuwe als gebruikte stukken verkopen.
Wil je echt helemaal uit de bol gaan, dan moet je een M3 hebben, de absolute koning van het aanbod. Dat model wordt als de ‘heilige graal’ gezien en vanzelfsprekend zijn de tarieven navenant. Een goede belegging, dat dan weer wel…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be