Sommige van onze lezers hebben echt wel smaak. Een mooi voorbeeld is Luc, een verzamelaar met een brede interesse en een liefde voor Fords. Zijn nieuwste aanwinst, een Escort XR3i cabrio uit 1988, wist hij onlangs in Duitsland op de kop te tikken. Het gaat om een tweekleurig model van een speciale reeks die destijds op de markt was.
Verleid door de robuuste elegantie van dit bakje, dat een alsmaar zeldzamer zicht wordt op onze wegen, was Luc meteen verliefd: “De bijna nieuwstaat is nauwelijks te geloven. Ik heb hem van boven tot onder onderzocht op gebreken, maar ik kon er amper vinden. Met 107.000 echte kilometers op de klok werd deze Escort duidelijk zeer zorgvuldig onderhouden.”
Eten en drinken
We kunnen niet anders dan bevestigen dat Lucs Fordje eruitziet alsof hij gisteren uit de showroom kwam gerold. We zijn ook onder de indruk van het two-tone koetswerk, dat deze zonneklopper uitstekend past, en van de kleine doch zeer mooie wielen. De kofferspoiler maakt het sportieve plaatje compleet, ook al is dit niet bepaald een racewagen voor de openbare weg (waarover zo meteen meer). Let ook op de zwarte stootrand op de flanken, een typisch jaren ’80-kenmerk, met daarboven de typeaanduiding in dikke letters.
Interessant om te weten, is dat de Escort XR3i door Karmann onder handen werd genomen, de Duitse specialist die ook verantwoordelijk was voor de Volkswagen Golf cabriolet. Van de grote rolbeugel is niet iedereen fan, maar ook dat is een representatief onderdeel van de periode waarin hij werd gebouwd. We don’t hate it.
Advertentie – lees hieronder verder
Het voordeel van deze auto-voor-de-zomer is niet alleen dat hij ruim genoeg is voor vier volwassenen, maar ook dat hij over een grote koffer beschikt. Ideaal voor wie ermee op vakantie wil vertrekken, met andere woorden. Anderzijds hoef je geen al te luxueus interieur te verwachten, ook al was de XR3i de meest stijlvolle versie van de toenmalige Escort. Het dashboard is eerder minimalistisch en gespekt met harde kunststoffen (die gelukkig zeer goed bewaard zijn gebleven in de wagen van Luc), de zetels zijn van fluweel, de ramen en de softtop zijn manueel te bedienen en de radiocassettespeler is gesierd met een klein Ford-logo. Een leuke touch.
Na deze ‘plaatsbeschrijving’ was het tijd om achter het stuur te kruipen en te genieten van een rit met de haren in de wind. Een heerlijke bezigheid op een zwoele avond. Maar eerst, om deze wagen in ‘zomermodus’ te zetten, moesten we beide sloten (aan elke kant) ontgrendelen en weer uitstappen om het zeil te laten zakken – een handeling die gelukkig amper moeite vereist. Eens die klus geklaard was, werd de cabine overstroomd door zonlicht, wat het redelijk sombere interieur plots een pak aangenamer maakte. De sfeer zat er dus meteen goed in.
Geen krachtpatser
Ondanks zijn toch wel sportieve uiterlijk is dit niet bepaald een pk-monster. Zijn 1,6-liter ontwikkelt 90 pk ontwikkelt in deze versie met katalysator, die ook met ABS uitpakt, dus een echt GTI-model kan je dit niet noemen. De lekvrije viercilindermotor, die in principe zonder problemen 300.000 km kan doorstaan, wordt gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Van stuurbekrachtiging is hier geen sprake, dus het vergt best wat spierkracht om het stuurwiel te doen draaien als de auto stilstaat. De rest van de bediening is gelukkig wel ‘zacht’ en voelt vertrouwd aan (voor wie al met een Ford uit de jaren ’80 heeft gereden). Zeer soepel zijnde, hoeft de krachtcentrale niet op toeren te worden gebracht om er het maximale uit te halen. De acceleraties zijn natuurlijk verre van adembenemend, maar de 1.6 doet zijn werk naar behoren én met een zekere soberheid. Luc claimt dat hij toekomt met 8l/100 km.
Geen redenen om géén exemplaar te kopen
Er zijn verschillende argumenten om jezelf een gelijkaardige Escort cadeau te doen. Te beginnen met zijn lage prijs, want wie goed zoekt kan een mooi exemplaar vinden voor een budget van minder dan 10.000 euro. Het andere goede nieuws is dat onderdelen voor dit model gemakkelijk verkrijgbaar zijn via het internet. Die komen dan vooral uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Last but not least, zijn de aanpassingsmogelijkheden talrijk, met name omdat de mechaniek van deze Ford eenvoudig en robuust is.
Waarop letten?
Vooral op roest, voornamelijk op de spatborden (voor- en achteraan), aan de onderkant en rond de waterafvoerkanalen, die nogal gemakkelijk verstopt geraken. Lees voor de zekerheid ook dit artikel over de aandachtspunten bij de aankoop van een oldtimer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be