Op de parking van een autodealer in de Brusselse rand staat deze wagen discreet geparkeerd. Ondanks het feit dat hij bijna 20 jaar oud is, lijkt hij nog heel eigentijds met zijn stoere en charmante verschijning.
Net als de Ferrari F40 of de Porsche 959 is de Carrera GT een iconische wagen waarvan de foto’s vele tienerkamers of kantoren van enthousiastelingen hebben gesierd.
Aangezien er slechts 1.270 exemplaren van werden gebouwd tussen 2003 en 2006, is deze bolide zeer zeldzaam en kom je er niet vaak een tegen. Nochtans hoefden we niet ver te zoeken. Deze auto behoort namelijk toe aan de D’Ieteren Gallery, een privécollectie van de invoerder van de merken van de Volkswagen Groep in België.
Dit exemplaar werd nieuw aangekocht in 2003 en draagt het nummer 0034. Het gaat om één van de 12 exemplaren die in België werden verkocht en heeft intussen bijna 25.000 km afgelegd, wat een vrij aanzienlijke kilometerstand is voor een supercar van dit kaliber.
Bernard Van Bellingen, die er al enkele jaren zorg voor draagt, kent hem als geen ander, want hij heeft er al meer dan 10.000 km mee afgelegd. “Je kunt de Carrera GT zien als een volbloed dat een menner nodig heeft”, verduidelijkt hij. “Dit is een veeleisende auto die vele uren achter het stuur vraagt om hem te kunnen temmen.”
Advertentie – lees hieronder verder
Technologisch uitstalraam
De geschiedenis van de Carrera GT begint met het concept van een V10-motor. Die werd in de vroege jaren ’90 ontwikkeld voor de F1-wagens van het Arrows-team, maar dit 3,5 liter-blok werd al snel aan de kant geschoven voor een alternatief van motorfabrikant Cosworth. Een paar jaar later heeft Porsche een motor nodig om zijn nieuw prototype uit te rusten dat is gepland voor enduranceraces. De V10 wordt daarop weer uit de rekken gehaald en de cilinderinhoud wordt verhoogd tot 5 of 5,5 liter, afhankelijk van de configuraties.
Het lijkt dat hij echt vervloekt is, want in 1999 wordt hij opnieuw aan de kant gezet zonder ooit te hebben geracet. Tegelijkertijd werkt Porsche aan het project van een prototype dat dient als showcase voor het nieuwe koolstof-keramische remsysteem PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) dat in eigen huis is ontwikkeld. Een volledig in carbon gebouwde auto werd toen gebouwd voor de Mondial de l’Automobile de Paris in 2000. Voor de aandrijving van dit monster werd de befaamde atmosferische V10 van de endurancewagen opgevist, in zijn configuratie met 5,5 liter en 558 pk.
Technologie en traditie
Deze concept car wordt Carrera GT gedoopt en is de blikvanger op het Salon na de opvallende perspresentatie.
De beslissing om tot de productie over te gaan is snel genomen. Maar het zou toch nog drie jaar duren voordat het eerste exemplaar van de band zou rollen. In vergelijking met de proto is de motor opgeboord tot 5,7 liter en ontwikkelt hij nu 612 pk bij een hoog toerental van 8.000 opm. De oorspronkelijk sequentiële versnellingsbak is echter tegen alle verwachtingen in vervangen door een handgeschakelde zesbak.
Voor de rest blijft de auto zeer dicht bij de concept car en beknibbelt hij niet op hightech technische oplossingen. Naast de koolstof-keramische remmen met geventileerde schijven van 380 mm, is de Carrera GT ook uitgerust met 20” magnesium velgen en een minuscule carbon koppeling van… 169 mm. Dankzij de constructie in carbon weegt de Porsche slechts 1.380 kg. Als gevolg hiervan zijn de prestaties stratosferisch voor die tijd met een aangekondigde 0-100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 332 km/u.
Degelijk comfort
Hoewel dit een supercar is, neemt de Carrera GT ook het comfort van zijn passagiers ter harte. Op deze mooie dag verwijderen we het tweedelige dak om te genieten van het rijplezier in open lucht. De zeer verzorgde cockpit is gescheiden in twee aparte cellen met elk hun eigen ruimte.
In dit haute couture-universum is Porsche echt niets vergeten, zelfs opbergvakjes voor mobiele telefoons of portemonnees zijn aanwezig. Tussen al deze mooie details schitteren de pedalen in massief aluminium of de schakelpook gemaakt van verschillende houtsoorten, die centraal op de middenconsole staat. De zorg waarmee de Duitse constructeur deze auto heeft ontwikkeld, is overal in de Carrera GT voelbaar: hij is zelfs uitgerust met airconditioning.
Muziek maestro!
Naar goede Porsche-traditie bevindt de contactsleutel zich links van het stuurwiel. Na een lange actie van de starter komt de V10 tot leven met het F1-geluid van enkele jaren geleden. Deze sound maakt de Carrera GT nog indrukwekkender en toch zitten we nog maar aan het begin van de rollercoaster van emoties in deze test.
“De grootste uitdaging in de Carrera GT is de bediening van de koppeling“, zegt Bernard. “Ze is van carbon en zeer klein (nauwelijks 17 cm in diameter!), waardoor ze hard en niet progressief is. Omdat de pedaal onderaan scharniert, is het aangewezen om de hiel op de vloer te plaatsen en als scharnier te gebruiken.” Makkelijker gezegd dan gedaan met stadsschoenen met een hak. Als je ook weet dat deze koppeling makkelijk verbrandt en dat de vervanging ervan de prijs van een nieuw stadswagentje kost, wordt de druk alleen maar groter.
Na twee keer te zijn stilgevallen, raken we eindelijk weg, met het vertrouwen van een tiener die zijn eerste rijlessen volgt. Het meest opvallende aan deze auto is het geluid van zijn V10: dat is fantastisch bij elk toerental en bezorgt je kippenvel bij de geringste acceleratie. Het staat vast dat de Porsche Carrera GT een productieauto met één van de mooiste sounds is, die helaas tot een soort behoort dat met uitsterven bedreigd is.
In tunnels is het dan ook het telkens gieren als de motor zijn keel openzet en de andere automobilisten denken dat ze door een F1 worden ingehaald!
Paradox
Uiteraard zijn de acceleraties fenomenaal, net als de stopkracht van de koolstof-keramische remmen die er totaal geen moeite mee hebben om dit beest tot stilstand te brengen. Wat echter het meest verbaast aan deze Carrera GT, is zijn gespleten karakter. Aan de ene kant kan hij heel gezapig cruisen, met een zeer aanvaardbaar comfort, omdat hij zeker niet beenhard is afgeveerd en de stuurinrichting een goed compromis levert tussen precisie en rijgemak.
Aan de andere kant reageert hij zeer heftig bij de geringste beroering van het gaspedaal en maakt het hyperprecieze chassis er zowaar een grote gokart van. Het belangrijkste is te beseffen dat dit een supercar uit 2003 is die alleen is uitgerust met tractiecontrole en ABS.
Bernard, die deze machine tot in de puntjes kent, aarzelt niet om enkele snelle passages te maken waarbij we het gevoel hebben dat de Porsche vaak op zoek is naar grip: inderdaad we zijn hier ver verwijderd van de moderne sportwagens die volledig beheerst worden door de elektronica. In ieder geval vereist de Carrera GT een goede rijvaardigheid en veel durf om het onderste uit de kan te halen. Gezien de prijs van dit voertuig (reken op minstens 600.000 euro voor de aankoop!), houden we het liever beschaafd en veilig.
Collectief geheugen
Op voorwaarde dat je niet in file staat, waar de Carrera GT absoluut niet van houdt, is dit een aangename reisgezel met een matige dorst, althans voor een supercar. Tijdens onze test bedroeg het verbruik 17,5l/100km, maar Bernard verzekert dat het ongeveer tot 12l/100km kan dalen op langere ritten.
Conclusie
Behalve de meedogenloze koppeling, is deze Porsche niet echt verouderd. Zijn populariteitsscore is nog altijd hoog, gezien het aantal enthousiaste mensen dat foto’s nam tijdens onze reportage. Die vurige passie geeft aan dat de auto nog steeds tot dromen aanzet!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be