TEST Suzuki Vitara Hybrid 4×4: Een beetje licht

Van de Vitara is voortaan nog slechts één handgeschakelde versie verkrijgbaar: de 1.4 Turbo Hybrid. Die rekent op de voornaamste troeven van dit model én van Suzuki in het algemeen.

Gepubliceerd op 17 april 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier over een lichte hybridisatie. Er is dus geen sprake van emissievrije rijden, omdat de kleine elektromotor van 13,6 pk (aangedreven door een 48V minibatterij van 0,4 kWh) enkel dient om de benzinemotor een handje toe te steken, bijvoorbeeld bij het wegrijden en tijdens heftige versnellingen. Het lijkt niet veel, maar het volstaat wel om de bekende kwaliteiten van de Vitara te onderstrepen.

Licht

Zijn eerste kwaliteit: hij is zeer licht. Met een minimumgewicht van minder dan 1.200 kilogram is de Vitara namelijk de lichtste SUV in zijn klasse. Dit impliceert twee andere kwaliteiten: hij is niet dorstig en hij trekt aardig van leer met zijn motoren met een vrij “normaal” vermogen. Ook deze nieuwe en unieke versie (verkrijgbaar in 4×2 en 4×4) slaat de spijker op zijn kop, omdat de 15 kg extra van deze zeer lichte hybridisatie geen invloed heeft op de opmerkelijke wendbaarheid van het chassis. En daarnaast er zijn nog twee extra bonussen.

Boost

Deze hybridisatie vervult in de eerste plaats zijn primaire rol: het verminderen van het verbruik en de emissies. Suzuki kondigt 128g CO2/km en 5.7l/100km aan voor de 4×2 en 140g en 6.2l voor de 4×4. Onderweg bevestigt onze integraal aangedreven versie dit. Met een gemiddelde van iets minder dan 7l/100km verbruikt de Vitara hybride makkelijk 1.5l/100km minder dan een Vitara 4×4 140 pk op onze vertrouwde gevarieerde route. Niets wonderbaarlijks, maar de winst is duidelijk. De laatste bonus: de loopcultuur. Met zijn 129 pk is de Vitara Hybrid minder krachtig dan de klassieke 1.4 turbo (140pk). Het koppel steeg daarentegen van 220 naar 235 Nm. Die trekkracht is deels elektrisch en dus direct beschikbaar. Met andere woorden, hernemingen bij lage snelheid verlopen merkbaar pittiger dan voorheen, zodat de Vitara zowel in de stad als op een kronkelende baan aangenamer rijdt.

Advertentie – lees hieronder verder

En bovendien rekent Suzuki de prijs van de hybridisatie niet door, want de tarieven zijn dezelfde als die van de “oude” klassieke Vitara: vanaf 22.999 euro is hij van jou.

Conclusie

In het plug-in-tijdperk valt deze ‘light’ hybridisatie misschien een beetje … licht uit. Maar het is een goedkope oplossing die echte effecten heeft. In ieder geval op de Vitara.

Suzuki Vitara 1.4 Hybrid AllGrip technische fiche

Motor: 4-cilinder turbobenzine hybride, 1.373 cc; 129 pk bij 5.500 tr/min ; 235 Nm bij 2.000-3.000 tr/min.

Aandrijving: naar de 4 wielen

Versnellingsbak: manuele 6-bak

L/b/h (mm): 4.175/1.775/1.610

Leeggewicht (kg): 1.245

Koffervolume (l): 375 – 1.120

Tankinhoud (l): 47

0 tot 100 km/u (sec.): 10,2

Prijs: 25.599 € BTWi

Vermogen: 129 pk

Topsnelheid: 190 km/u

Gem. verbruik: 6,1 l/100km

CO2: 140 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Suzuki voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.