Ondergetekende heeft familie in Canada en dus is het niet de eerste keer dat ik een in Europa onbekend automodel uitprobeer. Jammer genoeg zijn mijn vrienden ginds geen liefhebbers van Amerikaanse wagens. Zij verkiezen Japanners of Koreanen vanwege hun stevige reputatie op gebied van betrouwbaarheid. Dat gezegd zijnde, werd ik dit jaar compleet verrast toen ik richting Ottawa vertrok: de echtgenote van een van mijn kameraden had zichzelf immers net een Tesla Model 3 cadeau gedaan. Lang heb ik haar niet hoeven te overtuigen om me haar smartphone te lenen. Ja, smartphone, de enige ‘sleutel’ die haar Model 3 tot leven wekt.
Sinspiratie
Voor we aan een testrit die term waardig beginnen, laten we de eigenares haar uitgebreide uitleg doen over haar nieuwe aanwinst. Zo weet ze ons te vertellen dat haar rode Model 3 een stuk korter is dan de Model S waar hij toch wel een beetje op lijkt (4.694 mm tegenover 4.978 mm) en hij ook over een kleinere koffer beschikt. Wat het ook zij, de Model 3 behoudt een aura van sportiviteit dat niet moet onderdoen voor dat van zijn grote broer. Bovendien palmt deze kleinste der Tesla’s nog steeds een serieuze oppervlakte in. Zijn wielen werden ver in de hoeken geduwd – wat hem meteen veel présence geeft – en ook de wielbasis is niet min: 2,875 mm. Soit, als de Tesla Model 3 eindelijk in Europa zal aanmeren, zal hij geheid hoofden doen draaien.
Controlecentrum
Eenmaal aan boord viert het vertrouwde Tesla-minimalisme hoogtij, meer nog dan in de Model S. Afgezien van het 15,4″ aanraakscherm, de hendels achter en de knopjes op het stuur, is er geen manuele bediening voorzien. De reden hiervoor? Bijna alles (ruitenwissers, achteruitkijkspiegels, lichten, deuren…) bedien je via het aanraakscherm dat belachelijk hoog opgesteld staat. Dat display vormt het meteen het controlecentrum van de Model 3.
Advertentie – lees hieronder verder
Op dat scherm, onder “Driving”, kan je kiezen uit twee modi voor de stuurinrichting, twee modi voor de gasrespons en twee modi voor de energierecuperatie. Interessant! Toch missen we een ‘klassiek’ dashboard. In deze wagen glijden onze ogen nog te veel van de baan richting het centrale scherm.
Levenskwaliteit
Het is fijn zetelen in de Tesla Model 3. De binnenkant is best goed afgewerkt, op het gebruik van enkele minder flatterende plastics na, en er is voldoende ruimte voor een bestuurder en drie passagiers. Achteraan is het ruimteaanbod correct en hoofdruimte is er ook meer dan genoeg. Er past eventueel zelfs nog een extra passagier op de achterbank, al is dat niet aangeraden voor lange ritten.
Gezellig is de binnenkant ook, ondanks het feit dat het een kale bedoening is, en al zeker als je voor een mooi leder interieur en een panoramisch dak kiest. Die laatste optie zorgt voor een groter ruimtegevoel. Kijken we enkel naar de praktische kant, merken we op dat de achterbank zich volgens het “1/3 – 2/3” principe laat neerklappen. De goed ontworpen koffer telt ongeveer 500 liter laadvolume. Daarnaast is er nog een kleinere koffer onder de kap vooraan.
Wendbaar!
De elektrische motor van deze Tesla wordt gevoed door een 75 kWh-batterij. Omgerekend wordt er 306 pk en 563 Nm opgewekt en de aandrijving gebeurt op de achterwielen. Met deze “long range” versie kan je met een volgeladen batterij in theorie tussen 450 en 500 km afleggen. Sluit je hem aan op een snellader, haal je op 30 minuten tijd voldoende elektriciteit binnen om 270 km ver te geraken.
Jammer genoeg hebben we niet de kans gekregen om zijn reële rijbereik te testen. Het weggedrag, dat kunnen we wel analyseren. Aangezien de batterijen zeer laag liggen, heeft de Model 3 ook een erg laag zwaartepunt. Bovendien werd er goed nagedacht over de gewichtsverdeling. Het resultaat van dit alles is dat de 1.741 kg wegende Model 3 als het ware aan de baan plakt. We durven het zelfs een bochtenvreter noemen die via het stuurwiel genoeg feedback biedt.
Snel optrekken, kan de kleine Tesla ook. Het sprintje van 0 tot 100 km/u duurt maar 5,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 225 km/u. Bovendien werkt het energierecuperatiesysteem nooit op een agressieve manier wanneer we gas lossen. En als kers op de taart biedt de Model 3 een mooie verhouding tussen comfort en sportiviteit. Hij is dus een beetje van alle markten thuis.
De eigenares heeft omgerekend ongeveer 43.000 euro opgehoest voor haar Model 3. In die prijs zitten een aantal opties maar ook de staatskorting van 14.000 Canadese dollars (een beetje minder dan 10.000 euro) begrepen. Veel of niet, een Tesla laat niemand onberoerd en de toetreding van de Model 3 tot de Europese markt zou het enkele Europese merken weleens (opnieuw) moeilijk kunnen maken, of toch wat de verhouding prijs, design en prestaties betreft. Afwachten geblazen dus, want met Tesla’s huidige problemen in het achterhoofd weet je natuurlijk ook. En wat doen alle bedrijfsleiders met hun Tesla als het bedrijf op de fles gaat?
Conclusie
Voor de derde keer heeft Tesla een elektrische auto op de markt gebracht die zeer interessant is, ook al is hij niet vrij van fouten. De vraag blijft weliswaar: wanneer zien we de Model 3 in Europa opduiken?
De Tesla Model 3 in cijfers
Motor : borstelloze elektromotor, 306 pk, 563 Nm
Aandrijving : achterwielen
Versnellingsbak : 1-trapsautomaat
L/B/H (m) : 4,67/1,82/1,42
Koffervolume (l) : 500
Leeggewicht (kg) : 1.741
0 – 100 km/u (sec.) : 5,1
Prijs : +/- € 53.000 BTWi
Vermogen : 306 pk
Topsnelheid : 225 km/u
Verbruik : 0 l/100km
CO2 : 0 g/km
- Exterieur- en interieurdesign
- Prestaties/autonomie
- Prijs
- Kleine afwerkingsmissers
- Geen echt dashboard
- Ergonomie beneden pijl
- Zichtbaarheid naar achter 3/4
- Zal Tesla wel blijven bestaan?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be