TEST Alfa Romeo Giulietta: opnieuw onder het mes

Na zes jaar trouwe dienst krijgt de Giulietta zijn tweede facelift. De wijzigingen zijn beperkt, maar de charme blijft intact.

Gepubliceerd op 20 april 2016
Leestijd : 2 min

Deel

Uiterlijk blijven de vernieuwingen inderdaad beperkt tot nieuwe bumpers die de verwantschap met de Giulia benadrukken: nieuwe velgen, schuine uitlaatpijpen of een nieuw, verder naar rechts geplaatst logo. In het interieur vallen de nieuwe materialen voor het dashboard op, naast de nieuwe packs en vooral het UConnect Live multimediasysteem dat merkelijk sneller functioneert.

Herwerkte 1.6 JTDm

Alfa lanceert meteen ook een nieuwe generatie van de 1.6 JTDm, die gekoppeld kan worden aan de TCT-versnellingsbak met dubbele koppeling. Die krachtbron is goed voor 120 pk en levert 320 Nm koppel dat vanaf 1.750 toeren beschikbaar is. Deze combinatie van motor en transmissie is homogeen en aangenaam in zowel een soepele als in een “Alfa”-rijstijl. Dit geldt zeker in de “Dynamic” modus, die ingrijpt op de ophanging, de stuurinrichting en gaspedaalrespons.

Met een prijskaartje van 24.960 euro, inclusief TCT, kan deze versie zeer interessant zijn voor de fleetklanten dankzij de erg aantrekkelijke VAA (99g CO2/km), maar ook voor wie op zoek is naar een wagen met een dynamische look en een veilig en voorspelbaar chassis. Het enige minpunt, ondanks een uitstekend comfort, vormt de zijdelingse steun van de stoelen. Of men zou moeten kiezen voor de optionele sportstoelen.

Tenslotte gaf Alfa ook de QV een update en herdoopte deze topversie tot Veloce (zie foto’s). Het vermogen bedraagt nog steeds 240 pk, maar de software werd herzien en de TCT-bak schakelt sneller. Voor 34.300 euro is dit een prima alternatief voor de Golf GTI.

Advertentie – lees hieronder verder


Besluit

De Giulietta is niet meer van de jongste, maar spreekt nog zeker een aardig woordje mee. Is hij niet meer het neusje van de zalm? Misschien, maar de Alfa-charme is nog steeds onweerstaanbaar!


De Giulietta 1.6 JTDm in enkele cijfers

Motor : viercilinder turbodiesel, 1.598cc; 120pk bij 3.750tr/min; 320Nm bij 1.750tr/min.

Aandrijving : op de voorwielen.

Versnellingsbak : manueel 6 verhoudingen

L/l/h (mm) : 4.351/1.798/1.465

Leeggewicht (kg): 1.310

Kofferinhoud (l) : 350 – 1.045

Tank (l) : 50

0-100 km/h (sec.) : 10,2

Positieve punten 

Homogene  mechaniek van de 1.6 diesel

Verbeterde kwaliteit

Sneller multimediasysteem

Aangenaam Alfa-rijplezier

Negatieve punten

Zijdelingse steun stoelen

Bescheiden facelift

Prijs : 23.110 € BTWi

Vermogen : 120 pk

Topsnelheid : 195 km/u

Gem. verbruik : 3,9 l/100km

CO2 : 103 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alfa Romeo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.