TEST Alfa Romeo MiTo Veloce: stijlvolle deugniet

Moest de Alfa Romeo MiTo een echte jongen zijn, dan zou hij nu in het vierde leerjaar zitten. In mensenjaren is hij dus niet bepaald oud maar in autojaren is dat wel even anders. Toch blijft de MiTo verschillende leeftijdscategorieën bekoren met zijn typische Alfa-stijl en ergens vinden we het dus wel jammer dat de grote baas van het merk onlangs liet optekenen dat het modelletje net als de Giulietta geen vervanger zal krijgen. Hoog tijd dus voor nog een (laatste) test! Niet zomaar met eender welke MiTo trouwens maar met de 170 pk sterke Veloce-uitvoering. Benieuwd? Dat waren we bij Gocar.be ook…  Veloce betekent zoveel als 'snel' dus hoopten we dat de MiTo met dat opschrift die beloftes in zou vullen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de MiTo Veloce doet wat er van hem gevraagd wordt. Akkoord, hij moet op bepaalde vlakken onderdoen voor de Ford Fiesta ST en andere Clio RS'en maar dat wil niet zeggen dat je er niet snel mee kan gaan of dat de plezierfactor bij de MiTo Veloce niet aanwezig is. Integendeel. Alleen al het motorgeluid van de kleine 1.4 liter turbobenzinemotor daagt je uit om de toerenladder te beklimmen, meer zelfs dan in die Fiesta ST. Nerveuze rakker De MiTo Veloce heeft, ondanks het feit dat hij best comfortabel is, een té nerveus karakter. Of toch zeker in de sportstand die je – uiteraard – steeds ingeschakeld wil laten. Op zich geen probleem eens je op snelheid bent, maar doordat het gaspedaal moeilijk doseerbaar is aan lage snelheden en zelfs bij het vertrekken, geven we verplicht een gevoel van controle af. Dat wordt je trouwens sowieso al een beetje ontnomen door geen manuele versnellingsbak te voorzien maar enkel een TCT-automaat met dubbele koppeling die net een tikkeltje beter op de motor afgesteld zou mogen zijn. En ook aan het chassis merk je dat de MiTo stilaan op leeftijd is gekomen. Hij houdt de baan goed zolang je maar niet te dicht op de limiet rijdt en dus hadden we niet de neiging om telkens het onderste uit de kan te halen. Ook heeft zijn onderstel soms moeite met de verwerking van oneffenheden in het wegdek. Niet goedkoop De MiTo Veloce is prijzig, zeker in vergelijking met zijn straffere concurrenten. Daar tegenover staat dat deze Italiaan over een stijl beschikt die je in dit segment amper tegenkomt. Bovendien zit het met de algemene afwerking zeker snor en is het erg fijn toeven in zijn knap ontworpen cabine waarvan de lijnen de tand des tijds meer dan gewoon goed hebben doorstaan.   Conclusie De Alfa Romeo MiTo Veloce is een fijne speelkameraad. Hij is nerveuzer dan hij eruitziet (let op de piepkleine uitlaatpijpen!) maar blijft wel makkelijk in de omgang. Bovendien gaat hij behoorlijk snel dankzij de 170 pk en 250 Nm koppel die uit zijn kleine 1.4 liter turbo wordt gepuurd. Maar voor wie écht vlak door de bochten wil gaan, zijn er andere en zelfs goedkopere alternatieven op de markt. Hou er echter rekening mee dat je het dan wel zonder de typische Alfa-stijl zal moeten doen die de MiTo heel wat cachet geeft. Dat gegeven is natuurlijk ook wat euro's waard… PluspuntenNog steeds knap, vanbinnen en vanbuitenKnap motorgeluidPittige prestatiesPrettig om te besturen MinpuntenWindgeruisChassis mocht stijverTe nerveus in Dynamic-modusStandaardzetels niet echt sportief

Gepubliceerd op 24 maart 2017
Leestijd : 1 min

Deel

De Alfa Romeo MiTo Veloce in cijfers

Motor : viercilinder turbobenzine, 1.368cc, 170pk bij 5.500tr/min, 250Nm bij 2.500tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : TCT-zestrapsautomaat met dubbele koppeling

L/b/h (mm) : 4.063/1.720/1.446

Advertentie – lees hieronder verder

Leeggewicht (kg) : 1.070

Koffervolume (l) : 270

Tankinhoud (l) : 45

0 – 100 km/u (sec) : 7,3

Prijs : 25.030 € BTWi

Vermogen : 170 pk

Topsnelheid : 219 km/u

Gem. verbruik : 5,4/100 km

CO2: 124 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alfa Romeo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.