TEST Audi A4 Allroad Quattro: stoer maar voorbeeldig

De Quattro-vierwielaandrijving maakt deel uit van het Audi-DNA. Het merk met de vier ringen moet haar technologieën echter laten evolueren om vooral verbruik en emissie te drukken. Daarom komt er een nieuw en bijzonder innovatief Quattro-systeem…

Gepubliceerd op 9 juni 2016
Leestijd : 2 min

Deel

Net zoals bij zijn voorgangers herken je de A4 Allroad aan zijn bredere wielkasten en de achterbumper die hem een offroadlook verschaft. Vooraan zit er een robuuste carterbescherming die de motor spaart op ruwer terrein.

Verder voorziet Audi led- of matrixkoplampen die de Allroad meer identiteit geven. Vergeleken met de conventionele A4 werd ook de bodemspeling vergroot. In combinatie met de (standaard) 17-duimsvelgen met aangepaste banden staat deze Allroad 34 mm hoger van de grond dan de doordeweekse A4. Allroad-klanten kunnen in plaats van het standard onderstel ook voor een (optionele) gestuurde demping kiezen. 

Lichter en zuiniger

Het belangrijkste nieuws van deze Allroad Quattro is de toevoeging van het suffix “Ultra” aan de benaming. Enkel de zuinigste Audi-modellen hebben recht op deze benaming. Om aan die zuinige norm te kunnen voldoen, krijgt de A4 Allroad een nieuwe vierwielaandrijving en wordt het Torsen-differentieel overboord gegooid. In de plaats komt een meerplatenkoppeling om de achterwielen al dan niet in te schakelen. De verdeling van het vermogen tussen de voor- en de achteras varieert van 0 tot 100 %. Audi stelt dat het systeem 0,3 liter zuiniger is dan het oude systeem omdat de vierwielaandrijving niet permanent actief is. De nieuwe technologie is bovendien 4 kg lichter.

De elektronische sturing werkt niet reactief in geval van tractieverlies. Het anticipeert aan de hand van informatie die het krijgt van de wagen of aan de hand van de rijomstandigheden. Deze nieuwe Audi A4 Allroad Quattro mag bovendien 2.100 kg trekken. Hij is precies 2.350 euro duurder dan een gelijkwaardig uitgeruste A4 Avant. De 2.0 TFSi (252 pk) en de 2.0 TDI (163 of 190 pk) zijn meteen beschikbaar. De 2.0 TDI (136 of 150 pk) volgt tegen het einde van het jaar. 

Advertentie – lees hieronder verder

Besluit

Deze versie is inderdaad een beetje duurder maar weet absoluut te overtuigen! 

De Audi A4 Allroad Quattro in enkele cijfers

Motor : viercilinder turbobenzine met directe injectie 1.984cc; 252 pk bij 5.000 tr/min; 370 Nm bij 1.600 tr/min.

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : automaat met dubbele koppeling, 7 versnellingen

L/l/h (mm) : 4.750 /1.842/1.493

Leeggewicht (kg) : 1.580

Koffervolume (l) : 505

0 tot 100 km/u (sec.) : 6,1


Positieve punten

Polyvalent en origineel

Verfijnde Quattro-technologie

Materiaalkeuze, afwerking, verfijning

Algemeen comfort, geluidsisolatie

Negatieve punten

Forse prijzen (vooral in afwachting van de 2.0 TDI)

Ultra Quattro enkel op de 2.0 TFSI

5de zitplaats wordt opgeofferd

Prijs : 48.710 € BTWi

Vermogen : 252 pk

Topsnelheid : 246 km/u

Gem. verbruik : 7,9 l/100km

CO2 : 180 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.