TEST Audi A4 … Luchtkliever!

Hoewel het design van de A4 er niet fundamenteel anders uitziet, heeft de wagen een veel betere stroomlijn. Het is vandaag zelfs de meest aerodynamische berline van zijn segment.  Tijdens onze test bleek het ook niet de meest opvallende verschijing in het straatbeeld. Heel wat automobilisten zullen hem voor een oude A4 of een nieuwe A6 aanzien hebben. Audi design is de jongste tijd erg uniform geworden… De A4 behoudt ook zijn proporties want hij groeide amper 2,5 cm. Los daarvan wordt hij een stuk lichter. De basisversie van de wagen zet 110 kg minder op de weegschaal want deze variante wordt voor het eerst aangedreven door de 1.4 liter grote TFSI benzinemotor. De dieetkuur heeft ook gevogen voor het onderstel want het nieuwe MLB-platform wordt vervaardigd uit staal met hoge weerstand en aluminium. Audi schonk ook veel aandacht aan de aerodynamica. Deze nieuweling haalt een Cx-waarde van 0,23 voor de berline en 0,26 voor de break. Die laatste kunnen we binnen een maand proefrijden. De nieuwe A4 is vandaag de meest aerodynamische berline op de markt. De stroomlijn is zelfs beter dan die van de R8 coupé ! Door het lagere gewicht en de gunstige vormgeving is er minder wrijving waardoor de wagen zuiniger wordt en minder CO2 uitstoot. En dat zijn in dit geval geen loze beloften!

Gepubliceerd op 23 oktober 2015
Leestijd : 5 min

Deel

Het beste zit binnenin

Het koetswerk van de A4 mag dan al niet fundamenteel veranderd zijn, het interieur is dat des te meer. Een en ander is nog steeds met bijzonder kwalitatieve materialen vervaardigd. We zien een uitergijpte en moderne vormgeving. Wie het neusje van de zalm wil, kan ook kiezen voor de « virtuele cockpit » van Audi. De klassieke tellerpartij wordt dan geruild voor een 12,3 inch groot multifunctioneel TFT-scherm dat vlak achter het stuur wordt gemonteerd. Je kan er zelfs de kaart van de navigatie op projecteren. De nieuwe A4 zet ook in op connectiviteit. Als je een smartphone (die op iOS of Android draait) via de USB-poort inplugt, kan je de inhoud van het toestel (muziek, apps, enz…) via het MMI-menu op het scherm van de wagen benaderen. Je kan in de wagen ook een WiFi hotspot creëren. Zo kunnen andere inzittenden met hun smartphone, tablet of ander toestel surfen. Via het « Audi phone box »-pack kan je je smartphone rechtstreeks aansluiten op de buitenantenne van de wagen. Zo heb je een veel betere ontvangst. In dat pack zit ook een inductielader. Om de telefoon op te laden, volstaat het om hem in de console tussen de voorste stoelen te leggen. Je hoeft niet langer draden aan te sluiten. Het systeem werkt enkel met toestellen die geschikt zijn voor inductieladen …

A4, maar niet voor 5…

Het nieuwe platform zorgt ook voor een grotere wielbasis en Audi belooft ook 2,3 cm extra beenruimte achterin vergeleken met de uittredende A4. We willen dit best geloven want achterin het werkelijk aangenaam zitten. Zelfs de grotere medemens zit niet met de knieën in de rug van de passagier of bestuurder vooraan te duwen. Anderzijds is het centrale zitje ronduit oncomfortabel. De centrale tunnel verhindert dat je je voeten comfortabel kan zetten en de rug van de achterbank is er erg hard terwijl de hoofruimte beperkt is. Kortom, deze A4 is uitstekend om met vier te reizen maar is geen maat voor een vijfde passagier. Audi  bedt wel een genereuze koffer en moet op dat vlak niet onderdoen voor zijn rivalen.

Stilte van een A8 ?

Audi stelt dat de nieuwe A4 even stil is als de A8. Dat lijkt ons een beetje overdreven… Na een gesprek met de ingenieurs wordt dit een beetje bijgesteld. De stelling klopt als je voor de optionele dubbele beglazing gaat (een première op de A4) en slaat slechts op de aerodynamische geluiden. De afrolgeluiden blijven altijd op hetzelfde niveau. Kortom, de A8 is duidelijk een stuk stiller dan deze nieuwe A4. Maar dat neemt niet weg dat de geluidsisolatie op een hoog niveau staat. Vooral het aerodynamische koetswerk en de gestroomlijnde vormgeving van de spiegels doen wonderen. De dubbele beglazing kost 181,5 euro extra. Wie veel snelwegkilometers rijdt, zal dit accessoire naar waarde schatten. 

Advertentie – lees hieronder verder

Dynamischer dan voorheen

Dankzij de afslankingskuur en het nieuwe platform met onder andere een vijfarmige achteras is de A4 voelbaar dynamischer geworden. Op een bochtig parcours voelt deze nieuweling zich duidelijk meer in zijn sas. Dat mochten we zelf ervaren op enkele Italiaanse bergwegen. Onze testwagens waren uitgerust met een gestuurde demping waardoor de wagen in bochten erg neutraal en evenwichtig reageerde. Ook de voortrein is veel reactiever dan voorheen. De basisversies en dan vooral de benzinevarianten gedragen zich nog verfijnder omdat ze voelbaar minder zwaar op de neus zijn.

De kleine 1.4 TFSI-motor van 150 pk bechikt hier niet over de cilinderuitschakeling. Hij is best krachtig want een sprintje van 0 tot 100 km/u lukt in 8,7 seconden. Op benzine is er ook een 2.0 TFSI Ultra met 190 pk. Die verbruikt overigens minder dan de 1.4. Er volgt ook een 2.0 TFSI met 252 pk en een S4 met 3.0 V6 turbomotor die 354 pk sterk is.

Dieselrijders worden bediend met de 2.0 TDI die 136 of 150 pk levert. Ze kosten even veel. Er is ook een 190 pk krachtige 2.0. Wij reden met deze laatste en ervoeren dit als een bijzonder krachtige motorisatie. De oefening tot 100 km/u lukt in 7,7 seconden en de motor blijkt bovendien erg stil. Deze motorisatie is er ook met Quattro-aandrijving en tijdens onze testrit maten we een erg laag verbruik van 6 l/100 km. Deze 2.0 TDI is ook beschikbaar met een automatische transmissie. Dat is een zeventraps S-Tronic met dubbele koppeling die de oude Mutitronic (CVT) vervangt. Er bestaat eveneens een A4 3.0 V6 TDI quattro met 272 pk.

Verder wordt de A4 gespekt met allerhande rijhulpmiddelen (30 in totaal !). Daarbij zien we een automatische noodstopfunctie en er is zelfs een automatische « stuurfunctie » waarbij de wagen in filesituaties in staat is om zijn voorganger te « volgen ». Een en ander werkt slechts kortstondig en is actief tot maximum 65 km/u. Technisch kan er meer maar dat is momenteel wettelijk niet toegestaan. Feit is dat autonoom rijden niet meer veraf is. Hoewel we nog geen middagdutje kunnen doen aan het stuur van deze A4, worden we straks wel verwend met zetelmassage want die optie is al binnen enkele maanden beschikbaar…

Besluit

De nieuwe A4 ziet eruit zoals zijn voorganger, maar hij is duidelijk beter… De formule lijkt eenvoudig maar Audi heeft het helemaal begrepen. Deze nieuwe Audi behoudt het recept en het design van zijn voorganger maar verfijnt en verbetert de presaties op alle vlakken. Jammer genoeg is de rekening navenant, de prijslijst telt overigens meer dan 50 pagina’s !

Positieve punten

  • Dynamisch rijgedrag

  • Toptechnologie

  • Aangename en stille 2.0 TDI

  • Ruime achterbank (voor 2…)

  • Afwerkingskwaliteit

Negatieve punten

  •  Prijs, haast oneindig lange optielijst

  •  Design quasi onveranderd

  •  Complexe bediening van het multimediasysteem

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.