TEST Audi Q6 e-tron: start van een nieuw tijdperk

De Audi Q6 e-tron heeft de zware taak om het nieuwe PPE-platform met 800V-architectuur in te wijden, ontwikkeld samen met Porsche. De Q6 e-tron vult het gat dat al lang bestaat tussen de Q4 en Q8 e-tron.

7 / 10
Gepubliceerd op 2 juli 2024
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Audi Q6 e-tron: start van een nieuw tijdperk

In de elektrificatierace kondigde Audi meer dan drie jaar geleden aan dat het samen met Porsche een nieuw platform zou ontwikkelen. Dat draagt de naam PPE (voor Premium Electric Platform) en beschikt over een 800V-architectuur die ontworpen is om sneller op te laden. De Audi Q6 e-tron mag het nieuwe platform voor het merk met de vier ringen inwijden (bij Porsche kreeg de nieuwe elektrische Macan eerder al de primeur).

De Q6 e-tron presteert behoorlijk goed, met een maximaal vermogen van 270 kW met gelijkstroom, waarmee hij in 10 minuten tot 255 km rijbereik terugwint. De batterij van de Q6 e-tron, geleverd door CATL, bestaat uit twaalf modules en heeft een brutocapaciteit van 100 kWh (94,9 netto). Over enkele maanden volgt een andere batterijvariant met tien modules en een brutocapaciteit van 83 kWh. Opladen van 10 tot 80% duurt in de beste omstandigheden 21 minuten, wat 10 minuten sneller is dan bijvoorbeeld de Q8 e-tron. De Q6 e-tron heeft ook een AC-laadaansluiting met 11 kW. Als optie is het binnenkort mogelijk om tot 22 kW te gaan.

060Plasma_Blue-1

Overal schermen

De Q6 e-tron start een nieuw tijdperk voor Audi en onderscheidt zich vooral van andere Audi-modellen door zijn interieur, dat overspoeld wordt door schermen. In een paneel van 26,4 duim vind je zowel de Audi Virtual Cockpit met instrumenten (11,9 duim) als een centraal scherm (14,5 duim). De grote nieuwigheid is het kleine extra scherm voor de passagier (10,9 duim), dat minder goed geïntegreerd is dan de andere schermen. Audi benadrukt de connectiviteit en een hoogwaardige multimedia-ervaring met een 3D-audiosysteem, ontwikkeld door Bang & Olufsen, met 22 luidsprekers verspreid over de hele auto. De meest verbazingwekkende speaker is ongetwijfeld die in de hoofdsteun van de bestuurder, die gebruikt wordt voor het navigatiesysteem.

Advertentie – lees hieronder verder

Alle zintuigen worden geprikkeld met een lichtstrook over de hele breedte van het dashboard en de deurpanelen vooraan die speciale effecten creëert (kleurveranderingen en knipperen), bijvoorbeeld wanneer je de richtingaanwijzers inschakelt of de auto oplaadt. Last but not least is er het grote head-updisplay met augmented reality, dat informatie weergeeft alsof die zich tussen 9 en 13 meter voor de auto bevindt, of tot 200 meter om verder weg te kijken. Het nut van zo’n systeem is voor discussie vatbaar. Het is in ieder geval even wennen en sommige pijlen die op de voorruit verschijnen, kunnen voor afleiding zorgen, wat natuurlijk niet de bedoeling is van zo’n display.

040Plasma_Blue-1

Modern design

Audi profileert de Q6 e-tron als premium. Hij heeft een modern, dynamisch interieurdesign met een nagenoeg perfecte assemblage. Terwijl de materialen voorin onberispelijk zijn, is dat een ander verhaal bij sommige kunststoffen achterin, die een beetje hard (en krasgevoelig) lijken voor een auto van deze prijsklasse. Deze keuzes zijn te wijten aan de noodzaak om het gewicht onder controle te houden. De SQ6 e-tron weegt tussen de 2,2 en 2,4 ton.

Naar goede gewoonte heeft het merk met de vier ringen bijzondere aandacht besteed aan het comfort, met zetels die een perfecte zitpositie bieden, een ergonomisch design en goed geplaatste opbergvakken. Een van de opmerkelijkste details is het met textiel beklede onderste dashboardpaneel, dat voor een warmere interieursfeer zorgt. De binnenruimte is niet uitzonderlijk maar voldoet en de kofferruimte biedt een inhoud van 526 liter, die vergroot groeit tot 1.529 liter met neergeklapte achterzetels. Voorin is er ook een frunk van 64 liter met plaats voor de laadkabel of een kleine reistas.

052Plasma_Blue-1

Gebrek aan originaliteit

Als boegbeeld van Audi’s nieuwe styling is de 4,77 m lange Q6 e-tron tegelijk een succes… en een teleurstelling. Aan allures geen gebrek met zijn agressieve voorkant (geflankeerd door een grote, volle grille, spitse koplampen en grote luchtinlaten) en brede schouders die doorlopen tot aan de kofferklep. Maar het design volgt de andere modellen van het merk te veel. Door het relatieve gebrek aan durf krijg je niet echt de indruk dat je naar een nieuwe auto kijkt. Hoewel dit conservatieve klanten zal aanspreken die de strakke stijl van Audi waarderen, zal de Q6 e-tron sommige klanten van andere topmerken, die gewoon zijn aan een origineler design, waarschijnlijk onverschillig laten.

018Plasma_Blue-1

Start met twee versies

Bij de introductie is de Q6 e-tron verkrijgbaar in een Quattro-uitvoering met twee elektromotoren, die samen 388 pk en 580 Nm leveren, met een rijbereik van 625 km (WLTP). De SQ6 ontwikkelt dan weer 490 pk en 580 Nm en biedt een rijbereik van 598 km. De twee versies accelereren van 0 naar 100 km/u in respectievelijk 5,9 en 4,3 seconden. Op de weg zetten beide auto’s een geweldige acceleratie neer en lijken ze lichter dan ze in werkelijkheid zijn. Geholpen door hun vierwielaandrijving lijken hun limieten zo ver te liggen dat hun gezonde weggedrag je een zelfverzekerd gevoel geeft. Tijdens een rustige rit is het mogelijk om onder de 20 kWh te blijven met de Quattro-versie, maar het gemiddelde verbruik kan snel oplopen als je je even laat gaan op kronkelige landweggetjes. Binnenkort komt er een versie met achterwielaandrijving met dezelfde batterij, met een nog groter rijbereik. De instapversie moet zich tevredenstellen met een batterij met 83 kWh.

055Plasma_Blue-1

Conclusie

Zonder een revolutie te ontketenen, biedt de Audi Q6 e-tron een rijdynamiek die we niet meteen verwacht hadden, een goed prestatieniveau en toptechnologie. Toch hadden we graag een gedurfdere stijl gezien om de belangrijke transitie naar het nieuwe PPE-platform meer in de verf te zetten.

 

001group-1

De Audi Q6 e-tron Quattro in cijfers

Motor: 2 elektromotoren, 388 pk en 580 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automatische transmissie met enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.770/1.989/1.700
Leeggewicht (kg): 2.400
Koffervolume (l): 526 tot 1.529
Batterij (kWh): 100
0 tot 100 km/u (sec): 5,9
Topsnelheid (km/u): 210 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 625
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 17 tot 19,6
CO2: 0 g/km
Prijs: NB
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Prestaties
  • Weggedrag
  • Redelijk verbruik
Cons
  • Te brave stijl
  • Kwaliteit van sommige kunststoffen
  • Nut van bepaalde uitrusting

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.