TEST Audi Q7 e-tron : De referentie op stroom

Het is zover! Audi gaat meespelen in het gamma top-SUV’s met hybride- en vooral plug-in hybride aandrijvingen. Vraag is hoe we deze Q7 e-tron moeten positioneren tegenover zijn concurrenten?

Gepubliceerd op 18 maart 2016
Leestijd : 3 min

Deel

Op het salon van Brussel kon u de tweede telg uit de e-tron familie ontdekken. In 2014 lanceerde Audi de A3 e-tron en vandaag is het de beurt aan de Q7 die niet alleen chic maar ook ecologisch wil zijn. In tegenstelling tot zijn kleine zusje en diens concurrenten, vinden we een dieselmotor onder de motorkap van de Q7. Die zorgt voor een autonomie van ruim 1.400 km en laat een (theoretisch!) normverbruik van amper 1,7 l/100 km optekenen. Feit is dat een 3.0 V6 TDI aardig wat diesel kan verzetten! In de praktijk zal je dus minutieus de verschillende rijmodi moeten gebruiken, om in de buurt te komen van de vooropgestelde verbruikswaarden.

De elektromotor levert 128 pk en hij kan de 2,5 ton zware Q7 in een stadsomgeving tot 56 km ver brengen. Dat is meteen de beste autonomie van de plug-in hybride SUV-modellen die we vandaag kennen. Zuiver elektrisch haalt hij een topsnelheid van 125 km/u.

Op langere trajecten kan je in de hybride rijmodus tot 225 km/u halen. Verder is er een rijstand waarin je de batterijlading kan bewaren en er is een modus waarin je de batterij net gaat laden. We geven ook nog even mee dat Audi blijft innoveren in de autosector. Dit keer voegen ze een warmtepomp toe aan de airconditioning van de wagen. Deze pomp recupereert de warmte die door de elektrische componenten wordt afgegeven en gebruikt ze om het interieur op te warmen. Op die manier kan men andermaal een beetje energie sparen. Er zijn dus tal van elektrische toepassingen in dit technologisch vernuftige paradepaardje dat aan 82.910 euro wordt verkocht. Zo betaal je deze variant ongeveer 20.000 euro meer dan de basisversie van de Q7!

BESLUIT

Advertentie – lees hieronder verder

Omwille van het grote elektrische rijbereik en de dieselmotorisatie, lijkt deze Q7 e-tron een ideale plug-in hybrid. Je kan hem niet enkel inzetten voor het dagelijkse woon-werk verkeer maar hij is ook geschikt om op vakantie te vertrekken.

 

Q7 e-tron in cijfers

Motor : V6 met rechtstreekse inspuiting turbodiesel ; 2.967 cc ; 258 pk tussen 3.250 en 4.500 opm ; 600 Nm tussen 1.250 en 3.000 opm + elektromotor van 128 pk 

Aandrijving: op de vier wielen.

Versnellingsbak: Automaat Tiptronic met 8 versnellingen.

L/b/h (mm) : 5.052/1.968/1.741

Leeggewicht (kg) : 2.445

Kofferinhoud (l) : 650

Brandstoftank (l) : 75

0 tot 100 km/u (s.) : 6

Positieve punten

Elektrische autonomie

Hoogtechnologische wagen

Offroad capaciteiten blijven onaangeroerd

Comfort

8 jaar garantie op de batterijen

Negatieve punten

Stevige prijs voor e-tron technologie

Aanzienlijk meergewicht (375 kg)

Moet op intelligente manier worden gebruikt (dagelijks opladen)

Niet leverbaar als zevenzitter


Prijs : 82.910 € BTW incl.

Vermogen: 373 pk

Topsnelheid: 225 km/u

Gem. verbruik: 1,7 l/100km

CO2 : 46 g/km

 

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.