De Q8 is iets korter, maar ook lager en breder dan de Q7 waar hij op gestoeld is. De ideale wagen dus om potentiële kopers van de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé af te snoepen. Opvallend is zijn spiksplinternieuwe radiatorrooster dat Audi’s nieuwe designtaal inluidt. De twee plastic “blokken” in de neus zijn minder esthetisch verantwoord maar ze dragen tenminste bij aan de veiligheid: het gaat om een laser aan de rechterzijde en een radar aan de andere kant. We tellen dan ook niet minder dan 39 (!) rijhulpsystemen in deze Audi.
Een hoge Audi A8
Dankzij de lange wielbasis van ongeveer 3 meter is er voldoende bewegingsruimte in de Q8. Let wel: er is ‘amper’ plaats voor vijf terwijl de Q7 zeven man kan vervoeren. En ook zijn koffer is van de ruime soort: het laadvolume bedraagt 605 liter of 1.755 liter met de achterbank neergeklapt.
Vooraan spotten we genen van de A7 en A8, met name in de boordplank dat tot 3 schermen kan herbergen (twee in het midden en eentje achter het stuur). Opmerkelijk is de intelligente stembediening: wie bijvoorbeeld “Ik heb honger” zegt, zal restaurants voorgesteld krijgen. De nieuwe Mercedes A-Klasse is dus niet de enige die met zo’n snufje kan verbazen.
Grote wielen = minder comfort
Advertentie – lees hieronder verder
In Chili kan je veel kanten op en krijgen we met verschillende ondergronden te maken. Perfect dus voor een uitgebreide testrit met Audi’s nieuwste kolos die over een pneumatische ophanging beschikt.
En de motorkeuze?
In september wordt de Q8 in België gelanceerd, voorlopig met een 3-liter turbodiesel (de 50 TDI met 286 pk en 600Nm) onder de kap. Volgend jaar komen er meer versies: de 45 TDI (231 pk) en de 55 TFSI benzine met 340 pk.
Als we de hoge zitpositie even vergeten, is het net alsof we in een A8 zetelen. De rit verloopt uitermate stil en comfortabel, al gooien de immense 22-duimsvelgen wat dat laatste betreft wel wat roet in het eten op iets ruwer terrein.
Hybride
Ook jammer is dat de Q8 zomaar eventjes 150 kg meer weegt dan de Q7. Moet wel gezegd dat de Q8 over een “mild hybridesysteem” beschikt dat MHEV werd gedoopt. Dit systeem staat de verbrandingsmotor bij tijdens het optrekken en fungeert als startmotor en tijdens het remmen als generator en start. Speciaal hiervoor plaatsen de Audi-ingenieurs een 48 V-systeem tussen de elektromotor en de accu’s. Het échte doel: minder verbruiken…
Conclusie
Over Audi’s concurrent voor de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé werd duidelijk nagedacht. De lijnen kloppen en het comfort is hoogstaand, of toch als je oplet met de wielkeuze. Noem hem gerust een A8 SUV…
De Audi Q8 50 TDI in cijfers
Motor: 6-cilinder turbodiesel, 2.967 cc, 286 pk bij 3.500tr/min ; 600Nm bij 2.250 tr/min
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
L/b/h (mm): 4.986/1.995/1.705
Leeggewicht (kg): 2.145
Koffervolume (l): 605 – 1.170
Tankinhoud (l): 72
0 – 100 km/u (sec.): 6,3
Prijs: € 71.900 BTWi
Topsnelheid: 245 km/h
Opg. gem. verbruik: NB
CO2 : NB
- Afwerking
- Geluidsdemping
- Ergonomie
- Rijgemak
- Toptechnologie
- Zware jongen
- Comfort op 22-duimsvelgen
- Duur, dure opties
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be