Stoffen kap
Zoals het een 'pure' cabrio betaamt, beschikt de Audi TT Roadster over een stoffen kap die elektronisch in het koetswerk verdwijnt. Dat duurt amper 10 seconden en kan al rijdend met maximum 50 km/u op de teller. Opteer wel zeker voor het windscherm dat turbulentie achterwege laat en ook op de autosnelweg meer dan behoorlijk werk levert.
Geen sportwagen?
Er zijn verschillende redenen waarom we deze Audi TT niet als een rasechte sportwagen beschouwen. De eerste is omdat we eigenlijk gewoon met een VW Golf of een Audi A3 in een ander jasje te maken hebben. Zijn MQB-onderstel is hetzelfde als dat van bovenstaande modellen (en nog een hele rits andere modellen uit de VW-groep) en hoewel het zwaartepunt van de TT lager ligt, is dat nog niet voldoende om de rijbeleving 'spannend' of 'sportief' te maken. Integendeel zelfs: de TT rijdt zó beschaafd (perfect eigenlijk) dat hij in geen geval uitdaagt om eens 'zot' te doen, ook weer een eigenschap die een echte sportwagen zou moeten bezitten. De TT voelt gewoon te… statisch aan.
Advertentie – lees hieronder verder
Vervolgens is er de stuurinrichting. Die is gelukkig scherp en precies, maar ook te afstandelijk om er een sportieve stempel op te kleven. Audi's Drive Select zorgt wat dat betreft wel voor een verbetering. Die optie, die 4 rijmodi telt, beïnvloedt de motorrespons en de stuurbekrachtiging en daar haal je in de sportstand wel wat voordeel uit.
Ook het vermelden waard: de TT beschikt over geventileerde remschijven en op de vooras imiteert een elektronische toepassing een differenteel met beperkte slip. Concreet: bij het nemen van een bocht kan het binnenste wiel automatisch worden afgeremd. Bij TT's met vierwielaandrijving (zeg maar 'quattro') gebeurt dat ook bij de achterste wielen. De ESP is trouwens uitschakelbaar, zowel volledig als gedeeltelijk.
1.8 TFSI: snel maar niet uitdagend
De absolute basismotor in de huidige TT is meteen de krachtbron die we voor deze test onder de loupe nemen. We kennen dit turboblok onder meer uit de Seat Leon FR. Met zijn 180 pk (bij 5.100 tr/min) en 250 Nm koppel (vanaf 1.250 toeren) kan je er best hard mee gaan maar om er echt van onder de indruk te kunnen raken, verloopt de versnelling te discreet en blijft sensatie achterwege, wat in een sportwagen toch niet echt de bedoeling kan zijn. Voor de volledigheid: binnen een dikke 7 tellen zit je aan 100 km/u en de top ligt net onder 240 km/u.
Gelukkig is de geblazen benzinemotor best zuinig (we bleven tijdens onze testweek netjes onder 7,5l/100km gemiddeld) en zit deze voorwieltrekker nooit om grip verlegen. Last but not least: de achttienhonderd klinkt best pittig met de sportmodus ingeschakeld!
Conclusie
Op papier is de Audi TT Roadster 1.8 TFSI een fantastische wagen. Hij ziet er goed uit, is snel, verbruikt niet te veel, is meer dan behoorlijk afgewerkt en op gebied van baanligging is hij uitermate efficiënt. Maar vooral dat laatste woord werkt hem een beetje tegen. Van een auto met zijn looks en vermogen verwacht je ook dat hij op z'n minst een béétje speels is. Laat dat nu net een eigenschap zijn die de TT mist…
Pluspunten
Efficiënt weggedrag
Algemene kwaliteitsindruk
Knap, vanbinnen en vanbuiten
Minpunten
Sensaties blijven achterwege
Niet goedkoop
Mist speelsheid
De Audi TT 1.8 TFSI in cijfers
Motor : viercilinder-in-lijn turbobenzine, 1.798cc; 180pk tussen 5.100 en 6.200tr/min; 250Nm tussen 1.250 en 5.000tr/min
Aandrijving : voorwielaandrijving
Versnellingsbak : manuele zesbak of zestrapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.177/1.832/1.355
Leeggewicht (kg) : 1.375
Koffervolume (l) : 280
Tankinhoud (l) : 50
0-100 km/u (sec.) : 7,2
Prijs : vanaf 36.850 € BTWi
Vermogen : 180 pk
Topsnelheid : 237 km/u
Gem. verbruik : 6,1 – 5,9 l/100km
CO2 : 142 – 138 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be