In hun race naar meer vermogen leveren sommige sportafdelingen van Duitse premiumspelers (M, AMG en RS) soms ronduit “overgemotoriseerde” auto’s met een vermogen dat niet langer bruikbaar is. Het enige voordeel van dergelijke modellen is dat dit het ego streelt van zij die de duurste of de meest opvallende willen hebben. Is dat ook het geval met deze nieuwste TT RS?
Cadeautje
De vorige generatie was allerminst onbruikbaar. Deze Audi startte zijn carrière met 340 pk en gaandeweg kwam er ook de “Plus”-versie die 360 pk sterk was. En ja hoor, je vond altijd wel een strook asfalt waar je het volledige potentieel kon benutten. Het grootste probleem was dat de montage van de 2,5 liter grote vijfcilinder van gietijzer onder de motorkap van de gracieuze TT iets artificieels had. De motor woog gewoon teveel voor de vooras en dat liet zich voelen in het stuur- en het rijgedrag. De TT RS was dus vooral indrukwekkend in de rechte lijn en dat is nu net wat je niet zoekt aan het stuur van een compacte coupé, laat staan een roadster. De auto liet je duidelijk voelen: “Ik ben de zwaarste”!
De nieuwe generatie TT RS heeft ook het vijfcilinderblok onder de motorkap, maar het gaat om een nieuwe generatie. Het motorblok en de oliepomp zijn van aluminium, het carter is van magnesium en er kwam ook een nieuwe krukas. Door al die ingrepen weegt de motor 25 kg minder dan de krachtbron die vandaag nog in de RS3 wordt gebruikt en dat is een mooi cadeautje!
Wat verandert er?
Advertentie – lees hieronder verder
De TT beschikte al over uitzonderlijke kwaliteiten. Audi moest dus geen grote veranderingen doorvoeren aan de coupé en al evenmin aan de roadster die al bijzonder stijf was. We kijken uiteraard op een gespierder koetswerk in combinatie met een kofferspoiler die niet noodzakelijk is want met een druk op de knop kan je hem wegtoveren. De TT RS rolt op 19-duimsvelgen (of 20 duim in optie) en die verstoppen de – op de motor na – belangrijkste modificatie want de remmen zijn erg ruim bemeten. Optioneel levert men zelfs carbon ceramische schijven op de vooras. Verder heeft Audi vooras de stuurinrichting opnieuw afgesteld. Ook de S-Tronic zeventrapsversnellingsbak in combinatie met een permanente quattro-aandrijving, het ESP, de tractiecontrole en de demping (zowel de klassieke als de magnetisch gestuurde) werd herzien. Audi heeft tot slot nog een launch control toegevoegd en monteerde ook een nieuw stuur dat zo uit de racerij lijkt weggeplukt.
400 pk onder controle
Eens aan het stuur doet deze nieuwe TT RS zijn voorganger meteen vergeten. Vooral omdat de motor niet langer onaangenaam doorweegt op de vooras. Deze Audi is dus even leuk op een bochtig parcours als bij zuivere acceleratie. Het onderstel is werkelijk top en je kan de 400 pk en de 480 Nm echt wel aanspreken. Dat motorkoppel staat overigens vanaf 1.700 tot 6.000 opm paraat en op de achtergrond hoor je altijd de aanstekelijke brom van de vijfcilindermotor. De TT biedt enorm veel grip en de aandrijving zorgt ervoor dat het vermogen per wiel perfect wordt gedoseerd. Het is quasi onmogelijk om je te laten verrassen als je het volle potentieel benut. Er is niets banaal of overbodig aan deze Audi, het geheel voelt homogeen aan en getuigt van absolute harmonie en coherentie.
Maar…
Maar de ingenieurs hebben keuzes gemaakt die niet helemaal passen bij de extreme filosofie van de RS-badge. En dan hebben we het over de afwezigheid van een licht overstuurd weggedrag. Volgens sommigen werd dit omwille van veiligheidsredenen gedaan. Je voelt de grens van de fysica duidelijk naderen in de voortrein. Als je hierop anticipeert, geeft de vierwielaandrijving de voorkeur aan de achteras wanneer je in de bocht op het gas gaat waardoor hij perfect instuurt. Alles verloopt erg braaf en je moet al echt brutaal met het gaspedaal omspringen, wil je de achteras voelen bewegen. Met een gewone TT is het spelen met lastwissels een stuk toegankelijker. Het is ook jammer dat de basisafstelling erg comfortabel is. Zo voel je toch wel wat koetswerkbeweging en is het moeilijk om de auto met de voorrem in te sturen, vooral als het wegdek niet perfect glad is. Dit is ook nefast om een ideale lijn te rijden en dat is niet aangenaam of weinig overtuigend, zoals je wil. We willen normaal gezien mensen geen dure en onnodige accessoires aanpraten maar in dit geval is de magnetische demping bijna een must. En dat brengt ons bij de tweede “maar”. 68.900 euro voor de TT RS coupé en 71.200 euro voor de Roadster. Dan hebben we het over de basisprijs en dus zonder Magnetic Ride. Vraag is of deze RS leuker is dan een TT S? Neen. En hij moet ook de duimen leggen voor een Porsche 718 Cayman/Boxster S, die qua vermogen maar 50 pk verschilt. Bovendien is die 2.000 euro beterkoop … en gaat het om een Porsche.
Besluit
Deze TT RS is absoluut een bijzonder efficiënte bolide om tijdens het weekend op circuit geweldige chrono’s neer te zetten. Voor rijplezier tijdens de week kan je beter iets minder geld uitgeven. En dat kan ook binnen de groep…
+
Zeer efficiënt en pijlsnel
Klank van de vijfcilinder
Comfort blijft behouden
Audi-kwaliteit
–
Behoorlijke sensaties
Koetswerkbewegingen met klassieke demping
Ontradend tarief
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be