Esthetisch valt de BMW 2 Reeks Active Tourer op door zijn compacte en dynamische lijn, die hem de uitstraling van een cross-over geeft. Met zijn lengte van 4,39 m is hij 3,2 cm gegroeid tegenover de eerste generatie. Die laatste had erg weinig cachet en leek niet echt op een BMW, maar het nieuwe model heeft duidelijk meer persoonlijkheid en lijkt meer op de andere modellen van het Beierse merk, vooral als hij (zoals onze testwagen) uitgerust is met het M-sportpakket. Hij komt dicht in de buurt van de 1 Reeks en heeft een grille met grote nieren die deel uitmaken van BMW’s visuele identiteit.
Eindelijk kwaliteit
Terwijl de oude 2 Reeks Active Tourer teleurstelde door bepaalde goedkope afwerkingsdetails zoals de vloerbekleding van slechte kwaliteit of enkele minderwaardige plastics, legt de nieuwe de lat hoger met een verfijnd interieur dat andere BMW’s niets te benijden heeft. De kwaliteit is hier op de afspraak, wat overeenstemt met zijn premiumroeping.
Geïnspireerd op de iX, heeft de boordplank een groot gebogen paneel dat twee schermen omvat: het ene voor de instrumenten en het andere voor het infotainmentsysteem. Dat laatste is een aanraakscherm, zonder de draaiknop die vroeger deel uitmaakte van het iDrive-systeem. Het probleem is dat de vele menu’s en submenu’s vrij ingewikkeld en weinig intuïtief werken, waardoor je geregeld tijd verliest in de zoektocht naar een functie. Voor de rest is de presentatie van de binnenkant verleidelijk, met inzetstukken in pianolak, aluminiumaccenten en materialen die aangenaam aanvoelen.
Hoewel de moduleerbaarheid van de 2 Reeks Active Tourer eerder beperkt is voor een monovolume, heeft BMW wel gedacht aan veel opbergvakken verspreid in het interieur. Het vermelden waard is de zeer praktische zwevende centrale console binnen handbereik voorin.
Advertentie – lees hieronder verder
Waar je ook zit, de beenruimte is genereus en achterin kan de bank gelukkig verschoven en gedeeld worden. De kofferruimte is correct met een capaciteit van 470 liter en een bergruimte onder de vloer van 66 liter. Om grote voorwerpen te vervoeren, beschikt de 2 Reeks Active Tourer over 1.455 liter met neergeklapte achterbank.
Stevigheid
De versie met M-sportpakket heeft kuipstoelen met een bijzonder stevige zitting, die niet echt geschikt lijken voor een dergelijke auto. De rijpositie is gelukkig lager dan vroeger, wat de 2 Reeks Active Tourer dichter bij een klassieke berline brengt.
De 220i heeft een 1,5-liter driecilindermotor die 170 pk en 240 Nm ontwikkelt. Het gaat om een milde hybride gecombineerd met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Tijdens het rijden getuigt dit blok van een goede gezondheid, al betreuren we een licht gebrek aan koppel bij lage toerentallen, bijvoorbeeld bij het optrekken. Op voorwaarde dat je er niet te veel van vraagt, doet de motor discreet zijn werk en neemt hij genoegen met een gemiddeld verbruik tussen 6 en 6,5 liter op een gemengd parcours.
De grootste vooruitgang van de 2 Reeks Active Tourer is het veel strakkere onderstel dan vroeger, waardoor hij veel aangenamer is om te besturen. De rijpositie doet je sowieso al vergeten dat het een monovolume is en het rijgedrag maakt dat beeld compleet. Zodra de BMW niet meer over biljartvlakke wegen rijdt, zul je het echter voelen in je ruggenwervels, want de vering is erg droog. Het compromis tussen efficiëntie en comfort had dus beter gekund, zeker voor een gezinswagen.
Conclusie
De BMW 2 Reeks Active Tourer is geen zuivere monovolume meer, maar toch ruimer dan een berline. Hij zal vooral fans van het merk verleiden die een praktische gezinswagen zoeken. Zijn afwerkingsniveau is nu evenwaardig aan dat van de andere modellen in het gamma, maar daar betaal je helaas een stevige prijs voor, getuige onze testwagen die meer dan 40.000 euro kostte.
BMW 220i Active Tourer: technische gegevens
Motor: driecilinder, turbobenzine, 1.499 cc, 170 pk bij 4.400 tr/min, 240 Nm bij 1.500 tr/min
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: zeventrapsautomaat
L/b/h (mm): 4.386/1.824/1.576
Leeggewicht (kg): 1.595
Koffervolume (l): 415 tot 1.405
Tankinhoud (l): 45
0 tot 100 km/u (sec.): 8,1
Topsnelheid: 221 km/u
WLTP-verbruik: 5,9 l/100 km
CO2: 134 g/km
Prijs: 35.800 euro
Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: 242,47€, Wallonië en Brussel: 2478€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 365,64€, Wallonië en Brussel: 446,03€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Lijn
- Afwerking
- Weggedrag
- Te harde ophanging
- Ergonomie infotainmentsysteem
- Hoge prijs
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be