TEST BMW 5-reeks: slachtoffer van zijn afkomst

Een nieuwe berline van BMW is steeds een evenement waar naar wordt uitgekeken. Misschien bent u ook benieuwd om er alles over te ‘weten’ te komen. Net als wij!

Gepubliceerd op 29 december 2016
Leestijd : 9 min

Deel

Als u een onvoorwaardelijke fan van het merk bent, mag u al onmiddellijk afhaken! Of misschien toch niet meteen… Want het is aangewezen eerst het begrip ‘onvoorwaardelijke fan’ te definiëren. Er zijn de huidige fans die het Beierse merk doet dromen omwille van zijn status en zijn prestige, en voor wie alles wat BMW realiseert gewoonweg het beste is. Het genre fan dat u op de sociale media met berichten bestookt als u schrijft dat u een nieuwe Audi of Mercedes verkiest boven een BMW. Zo’n fan die Youtube video’s van een M3 op de Nürburgring bekijkt en ervan overtuigd is dat zijn Active Tourer bijna hetzelfde voorstelt. Nou, die jongens gaan niet houden van wat hier volgt!

Daarnaast is er de onvoorwaardelijke fan die zijn autogeschiedenis kent. Hij weet dat de sportieve reputatie van BMW al zeer oud is en dat de 328 van voor de tweede wereldoorlog het eerste klapstuk van het merk was. Hij is ook op de hoogte van het feit dat de 507 uit de jaren 50 een gigantische flop was, maar tegelijk ook van de meest opmerkelijke roadsters aller tijden was. Verder weet hij dat het zwalpende merk in de jaren 60 werd gered door de Neue Klasse, waaruit de 1602, 2002 en later de 3 Reeks voortkwamen, die er definitief (op toch tot op heden) en meer dan de 328 voor zorgden dat BMW een imago kreeg van een constructeur die kwalitatieve en vooral sportievere en heerlijkere wagens dan zijn concurrenten maakte. Deze fan weet dat BMW zijn succes bouwde op de toegankelijk van de prestaties en het intense rijplezier. Hij weet dat je vanaf de basisversie stevig aan het stuur kon draaien. Hij weet dat wanneer BMW iets belooft, het die belofte ook nakomt. Altijd. Die fan vraagt zich vandaag wellicht af wat er met zijn favoriete merk is gebeurd. En de nieuwe 5 Reeks gaat dat gevoel zeker niet wegwerken!

Uitstekend, en dan ?

Versta me niet verkeerd, de nieuwe 5 Reeks is een uitstekende wagen. De fabricagekwaliteit, het oog voor detail dat de afwerking karakteriseert, van het interieur via de koffer tot de kleinste verbindingen tussen de koplampen en de motorkap, dat alles is buitengewoon indrukwekkend! Het geoliede samenspel tussen motoren en transmissies is buitengewoon. Alles is perfect! Behalve één ding. Er is geen greintje rijplezier aanwezig.

Als we twee of drie generaties teruggaan, voor zowel de 5 als de 3, en zelfs voor de 7, was dat rijplezier onmiddellijk voelbaar. Je moest zelfs de limiet niet gaan opzoeken, want je had meteen het gevoel dat je in een speciale auto zat. Zelfs met een basismotor. Een 316 uit de jaren 80 was een nerveus beestje. Een 525 uit de jaren 90 liet het karakter van zijn mechaniek al voelen vanaf 50 km/u. Vandaag schiet daar niets van over. De prestaties zijn natuurlijk top. De spurt van 0 tot 100 km/u kan misschien wat indrukwekkender zijn dan de concurrentie. Maar prestaties op zich zijn geen synoniem voor sensaties. Zo is bijvoorbeeld een Peugeot 308 GTI oneindig veel prettiger dan een 125i Sportshatch.

Advertentie – lees hieronder verder

Wilt u sensaties? OK, BMW kan u die bieden. Maar dat gaat u dan wel een flinke duit kosten, aangezien er daarvoor een ‘M’ op de koffer moet kleven. En dan nog, want de M4 staat bekend als de wat zware en geciviliseerde opvolger van de M3 Coupé die hij vervangt. Dat is meteen een mooi voorbeeld van hoe het merk zijn verleden verloochent. De M3 Coupé was één van de meest iconische namen uit de autogeschiedenis. Waarom werd die geëlimineerd? Net zoals bij de rest, omdat BMW geen zier geeft om zijn geschiedenis, zijn faam of zijn patrimonium. Het merk maalt er niet om dat het zijn succes heeft gebouwd op wagens die prestaties en rijplezier boven het gemiddelde voor (bijna) iedereen toegankelijk maakten. Vandaag luidt het motto: “De wagen bevalt u? Betaal ervoor!”

Genoeg zo

Dit zou allemaal niet zo erg zijn als het merk kleur zou bekennen en zijn koerswijzing eerlijk zou bekennen. Maar dat gebeurt helemaal niet. Het gaat verder met ons zijn sportieve ziel en het bijbehorende plezier te verkopen. Een beetje zoals Porsche (die we hetzelfde soort verwijten kunnen maken, zelfs voor de laatste generatie van de 911), blijft BMW elk van zijn producten voorstellen als een absolute referentie op vlak van dynamiek, en voortaan ook op vlak van technologie en rijhulpsystemen. Het merk stelt de zaken zo niet enkel voor aan het publiek, via de reklame, maar ook aan ons tijdens persconferenties! Dan vraag je je af of zoiets onwetendheid, een totaal gebrek aan kennis van de markt of puur cynisme is?

Hierbij enkele voorbeelden die we nog half november hoorden tijdens de persconferentie van de 5 Reeks.“De nieuwe 5 Reeks zet een nieuwe standaard en brengt een ongezien niveau van rijdynamiek onder de grote berlines.”Fout, want de Jaguar XF vestigde die standaard en de 5 Reeks benadert hem zelfs niet. Ook al heeft hij 100 kg verloren tegenover zijn voorganger en is hij dus lichter dan de XF. En ook al kan hij beschikken over de (duurdere) meesturende achtertrein die de Jaguar niet heeft. De 530d die we hebben getest, met zijn zescilinder 3.0 turbodiesel die 265 pk en 620 Nm produceert (tegen 300 pk en 700Nm voor de Jaguar), mag dan wel de sprint van 0 tot 100 km/u enkele tienden sneller afwerken dan zijn Engelse concurrent, hij kan slechts dromen van diens geweldige hernemingen en de zeer directe, precieze en communicatieve besturing. En nog straffer: ook al is de Jaguar zwaarder, hij voelt veel lichter aan!

Een ander voorbeeld: “De nieuwe 5 Reeks is een referentie op technologisch vlak”. Nogmaals fout. Neem nu de systemen voor semi-autonoom rijden, die toelaten de cruise controle met radar tegelijk met de dodehoekverklikker met koerscorrectie in te schakelen, en het stuur los te laten zodat de wagen zelf stuurt. BMW beweert dat het de tijd waarin “het stuur losgelaten” kan worden, aanzienlijk heeft verhoogd. Ik heb het uitgeprobeerd en na 10 seconden vroeg de wagen me opnieuw het stuur vast te nemen. Wel, in de Mercedes E Klasse is dat al 30 seconden en volstaat een kleine aanraking van het stuur om een nieuwe cyclus van 30 seconden aan te vatten. En als u in de Mercedes na een minuut de zaak niet opnieuw in handen heeft genomen, gaat de wagen ervan uit dat er iets mis is met de bestuurder en worden de noodlichten geactiveerd en wordt progressief vertraagd tot stilstand. In de 5 Reeks schakelen de systemen zich gewoon uit en als men niet reageert, belandt de wagen in het decor!

Nog een vleugje “technologische referentie”? De 5 Reeks kreeg het systeem van de 7 Reeks aangemeten, dat toelaat in een garage of een krappe parkeerplaats te rijden zonder dat de bestuurder aan boord is. Dat lukt in rechte lijn. De E Klasse kan dat eveneens zonder chauffeur, maar voert ook complexe manoeuvres uit (zoals vooruit rijden, afdraaien, achteruit rijden, naar de andere kant draaien, enz.).

Weten de ingenieurs of de marketingjongens die hun uiteenzetting voorbereiden zulke zaken niet? Weten ze niet wat wij weten? Nemen ze ons voor idioten? Of zijn ze zo overtuigd van hun superioriteit dat ze zich niet kunnen voorstellen dat anderen beter doen? Zoals ze bij de lancering van de Z4 beweerden dat dit enige roadster met een hard dak was, alsof de Mercedes SLK en de Mazda MX-5 (nu ook beschikbaar als CC-versie) niet bestonden?

En dan nog een leuke om af te sluiten. Bemerk op de foto een detail op de flank van de nieuwe 5 Reeks: de strip langs de zijruiten. De designer legde ons uit dat dit item uniek was voor de 5 Reeks en bijdroeg (hier wordt het echt te gek) … om zich nog meer te onderscheiden van de 3, 5 en 7 reeks. Je moet maar durven. Waarom zijn collega’s niet in lachen uitbarstten, blijft een mysterie. Misschien omdat dit er een beetje over was, nadat een sportief merk in een speech van 30 minuten het amper 2 minuten had over de evoluties van het chassis en amper meer tijd besteedde aan de komst van de M550i, zonder daarbij te vermelden welke motor de 467 pk zal leveren.

BMW, we zijn het echt beu! Jullie zelfgenoegzaamheid, jullie verwaandheid. Dat jullie teren op waarden die jullie niet trouw zijn. En we zijn vooral jullie oersaaie wagens beu. Poets alsjeblief jullie blazoen op en doe jullie merkgeschiedenis opnieuw eer aan!

Gedeelde mening

Weet goed, ook al hebt u misschien nog geen artikel in deze stijl over deze wagen gelezen, deze boodschap komt zeker niet van een dolgedraaide nostalgicus die iets heeft tegen één welbepaalde constructeur. Dit gevoel wordt gedeeld door de meeste autojournalisten. Hierover hebben we het als we onder ons over de huidige autowereld kletsen. Diezelfde wat fatalistische bedenkingen delen we als we een Beierse wagen testen die geen M op zijn koffer heeft kleven. Dezelfde frustratie overvalt ons ook als we gedwongen worden te luisteren naar een uiteenzetting vol zelfgenoegzaamheid die op niets is gebaseerd, van iemand die denkt dat hij het neusje van de zalm op vlak van sportieve wagens in handen heeft. Maar wij, journalisten, die makkelijk tussen 80 en 100 wagens per jaar testen, kunnen best vergelijken en komen tot het besluit: de BMW’s van vandaag, van de 1 Reeks tot 7 Reeks, misschien uitgezonderd de 2 Reeks Coupé (en we vergeten ook liefst de monovolumes en SUV’s), lossen de verwachtingen op vlak van rijplezier die u worden beloofd, helemaal niet in.

Besluit

Bevalt de nieuwe BMW 5 Reeks u? Ga er dan voor, het is een uitstekende wagen. Koop hem. Maar dan wel voor de goede redenen. En daartoe horen niet het fysieke rijplezier en het karakter. Dat geldt voor de 5 Reeks en alle andere huidige « niet-M »-modellen!

+

Indrukwekkende fabricagekwaliteit

Perfect samenspel motor-transmissie

Stilte, rijcomfort

En al de rest

Ontbrekende sensaties

Nieuwe technologie komt te laat

De 530d in cijfers

Motor : zescilinder-in-lijn, turbodiesel, 2.993cc, 265pk bij 4.000tr/min, 620Nm tussen 2.000 en 2.500tr/min

Aandrijving : achterwielen

Versnellingsbak : achttrapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.936/1.868/1.479

Leeggewicht (kg): 1.640

Koffervolume (l) : 530

Tankinhoud (l) : 66

0 – 100 km/u (sec.) : 5,7
 

Prijs : 59.900 € BTWi

Vermogen : 265 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. verbruik : 4,5 l/100km

CO2 : 118 g/km

Andere motorisaties

530i : 252pk; 5,5 l/100km; 250 km/u; 54.400 € BTWi

540i : 340pk; 6,5 l/100km; 250 km/u; 61.650 € BTWi

520d : 190pk (of 163pk); 238 km/u; 4,2 l/100km; 47.950 € BTWi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.