In tegenstelling tot veel andere automerken heeft BMW nog niet publiekelijk verklaard dat het volledig elektrisch wordt. In ‘Heimat’ München rolt weliswaar in 2027 de laatste auto met een verbrandingsmotor van de band, maar als wereldspeler beseft BMW dat niet iedereen elektrisch zal rijden. In Europa wordt de elektrische auto wél de norm, ook in het segment van de 5 Reeks. BMW stond dus voor de keuze: een nieuw elektrisch model ontwikkelen naast de 5 Reeks (zoals Mercedes deed met de EQE) of een i-variant afleiden van de ‘klassieke’ 5 Reeks. Het werd het laatste, met de nieuwe i5 als resultaat.
De aanpak van BMW zorgt ervoor dat de bestaande klanten alle vertrouwde BMW-kwaliteiten terugvinden in de i5 en de overgang naar elektrisch rijden gemakkelijker zullen verteren. Visueel maken de gesloten grille – op onze testwagen met verlichte nieren, waarover later meer – en de i-logo’s het verschil met de 5 Reeks op benzine of diesel.
In vergelijking met de vorige generatie (codenaam G30) is de nieuwe 5 Reeks (G60) 97 mm langer, waardoor hij de grens van vijf meter doorbreekt (5.060 mm). Slechts 20 mm van die groei gaat naar de grotere wielbasis, het verschil zit dus vooral in de koetswerkoverhangen. Qua proporties vinden we het design van de afscheidnemende G30 evenwichtiger… Parkeren wordt er met dit formaat ook niet gemakkelijker op, al voorziet BMW veel hulpmiddelen (zoals de handige Reversing Assistant om achteruit te rijden).
Advertentie – lees hieronder verder
Verlichte nieren
Onze testwagen maakt meteen indruk. Het is een i5 M60 xDrive, die er door het optionele M Sport Pack Pro nog wat sportiever uitziet. Springt daarnaast ook meteen in het oog: de BMW Iconic Glow-contourverlichting voor de nieren. Terwijl dit op de grote nieren van de 7 Reeks opzichtig is (om het woord wansmakelijk niet te gebruiken), komt deze versiering op de 5 Reeks beter tot zijn recht. Ook het matte donkergrijze koetswerk in BMW Individual Frozen Deep Grey – een optie van maar liefst 4.150 euro – valt op. Deze batterij-elektrische auto lijkt wel… de Batmobile.
In het interieur domineert het brede, gebogen scherm dat op het Operating System 8.5 draait, met verticale snelkoppelingen op het startscherm. Gelukkig is de klassieke iDrive-knop nog altijd van de partij. Meer nog: dit is een exemplaar met mooie kristalafwerking. Algemeen is het interieur trouwens schitterend afgewerkt met mooie materialen. De 5 Reeks is ook de eerste BMW die verkrijgbaar is met een vegan interieur (leder zoals op de testwagen blijft een optie). Een lichtbalk (BMW Interaction Bar) loopt over de volledige breedte tot in de deuren en wijzigt van kleur naargelang de gekozen modus.
De sportzetels van de i5 M60 xDrive zitten uitstekend en het is geen probleem om een rijhouding te vinden. De passagiers achterin zijn iets minder goed bedeeld, vooral door de brede middentunnel. Ze hebben wel een schermpje om het klimaat of de zetelverwarming te regelen. Qua ruimte hadden we – voor een auto van dit formaat – beter verwacht. Het interieur is zo groot als dat van een klassieke 5 Reeks, maar het koffervolume van de i5 slinkt van 520 naar 490 liter. Goed om te weten: later dit jaar is een Touring-breakversie gepland, die in ons land ongetwijfeld populair zal zijn.
Ufo-geluiden
Het is tijd om met deze i5 M60 xDrive te rijden. Wat meteen opvalt is… de zalige stilte tijdens het rijden. Qua geluiddemping heeft BMW goed werk geleverd. Er is maar één storende factor. De gekozen rijmodus verandert niet alleen de sfeerverlichting maar ook de zogenaamde BMW Iconic Sounds, achtergrondgeluiden die bedacht werden door niemand minder dan Hans Zimmer. Die bekende componist ken je wellicht van films zoals The Lion King of The Dark Knight (juist ja, met Batman). In de i5 zijn de ufo-klanken nogal bijzonder. Je kunt ze wel uitschakelen.
Nog minder aangenaam is het waarschuwingssignaal voor snelheidslimieten. Dat moet je telkens opnieuw uitschakelen (met de SET-knop of in het menu van het infotainmentsysteem). “De functie wordt om juridische redenen bij de volgende rit weer geactiveerd”, luidt de verklaring. Bedankt, EU-regelgeving. Met 517 pk – en in de Sport-modus zelfs tijdelijk 601 pk – accelereert deze i5 M60 xDrive razendsnel. Noem het gerust het elektrische equivalent van een M5. Nochtans weegt hij rijklaar maar liefst 2.380 kg, maar die indruk heb je tijdens het rijden niet. De adaptieve ophanging kan goed overweg met het gewicht én weet het comfort te bewaren. Deze auto kleeft aan de weg. En daar zit wellicht zijn grootste kwaliteit: de combinatie van rijplezier en comfort.
Achilleshiel
De plaatsbesparende hoogspanningsbatterij van de i5 M60 xDrive zit in de bodemplaat en levert een bruikbare energie-inhoud van 81,2 kWh. Het WLTP-rijbereik bedraagt 455 tot 516 km, het verbruik 18,2 tot 20,6 kWh/100 km. Maar dat is de theorie. In de praktijk – met temperaturen net boven of zelfs onder het vriespunt – ging het verbruik al snel omhoog en noteerden wij met een rustige rijstijl een gemiddelde van 24,8 kWh/100 km.
Bij ontvangst was de auto slechts 49 procent opgeladen, goed voor… 161 km range. De boordlader van de i5 M60 xDrive kan tot 22 kW wisselstroom laden en aan een snellader zelfs tot 205 kW. Bij Fastned ‘tankten’ we 64,97 kWh aan een snellader van 300 kW (die hooguit 74,5 kW laadsnelheid haalde) in 1 uur 5 minuten, van 9 naar 85 procent. Na het laden (tot 85 procent) gaf de boordcomputer een rijbereik van 305 km aan. Reken dus op pakweg 340 tot 360 km. Het rijbereik is duidelijk de achilleshiel van de i5 M60 xDrive. Nochtans geraakte de 520d in een eerdere test ruim 1.000 km ver met een dieseltank…
Conclusie
Op de ‘echte’ M5 – voor het eerst een plug-inhybride – is het nog even wachten, maar deze elektrische i5 M60 xDrive zet nu al flitsende prestaties neer. Hij zal de traditionele BMW-rijder zeker bekoren, op voorwaarde dat die kan leven met een rijbereik dat smelt als sneeuw voor de zon. Qua wegligging, comfort, geluiddemping en technologische uitrusting levert BMW uitstekend werk. Daarvoor betaal je minstens 109.300 euro. De prijs van de testwagen inclusief opties eindigde op een duizelingwekkende 132.460 euro. Gelukkig is er ook de i5 eDrive40 met 340 pk en achterwielaandrijving voor ‘slechts’ 73.700 euro.
De BMW i5 M60 xDrive in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, gecombineerd 601 pk en 820 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automatische eenversnellingsbak
L/b/h (mm): 5.060/1.900/1.505
Leeggewicht (kg): 2.380
Koffervolume (l): 490
Batterij (kWh): 81,2
0 tot 100 km/u (sec): 3,8
Topsnelheid (km/u): 230 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 516
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 18,2
CO2: 0 g/km
Prijs: 109.300 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Rijplezier én comfort
- M-waardige prestaties
- Moderne uitrusting
- Stijlvolle interieurafwerking
- 601 pk is leuk… maar wie heeft dit nodig?
- Hoge prijs (zeker met opties)
- Verbruik en rijbereik
- Beperkte ruimte centraal achterin, ondanks groot formaat
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be