BMW lanceerde in 2022 de derde generatie van de X1, de meest compacte SUV van het Beierse merk. Al is ‘compact’ relatief. Om je een idee te geven: met zijn lengte van 4,50 m is deze nieuwe X1 maar 6,5 cm korter dan de allereerste X3. Tegenover de vorige X1 is het nieuwe model 5,3 cm langer. Qua design heeft BMW duidelijk geen grote risico’s genomen. Verwacht hier dus geen ‘experimenten’ zoals de gigantische nieren van de XM, iX of 7 Reeks. Met de X1 hoopt BMW een ruimer publiek aan te spreken. Die aanpak werpt z’n vruchten af, want in 2023 was de X1 de populairste auto van België met 11.531 inschrijvingen, waarvan 3.551 voor de elektrische iX1.
X1 of iX1?
Het is de eerste keer dat de X1 – naast benzine, diesel of plug-inhybride – in een 100 procent elektrische variant verschijnt. Twee varianten zelfs, want de iX1 is er als eDrive20 (voorwielaandrijving, 204 pk) en xDrive30 (vierwielaandrijving, 313 pk). Visueel verschilt de iX1 amper van de X1 met verbrandingsmotor. Je moet al goed kijken naar de gesloten grille of de BMW-logo’s met blauwe rand om het onderscheid te maken. Hoewel dit uiteraard volledig subjectief is, vinden we het ingetogen maar sportieve design van de X1 bijzonder geslaagd, zeker in combinatie met het M Sportpakket (zoals op onze witte testwagen).
Onderhuids zijn er wel grotere verschillen, vooral om het extra gewicht van het batterijpakket te compenseren. Zo is er vooraan een extra veerpootbrug gemonteerd. De iX1 xDrive30 zet rijklaar immers 2.085 kg op de weegschaal (ruim een halve ton meer dan de sDrive18i bijvoorbeeld). Het batterijpakket verhoogt de vloer ook een beetje, maar het ruimteverlies blijft beperkt. De koffer is bijvoorbeeld nog altijd een mooie 490 liter groot (in plaats van 540 liter). In de iX1 moet je het wel stellen zonder de (optionele) verschuifbare achterbank. Voorts waren we positief verrast over de praktische kwaliteiten van deze ‘kleine’ BMW. Goed om te weten: de iX1 is ook beschikbaar met een trekhaak waarmee je tot 1.200 kg mag slepen.
Advertentie – lees hieronder verder
Knap aanraakscherm
In het interieur steelt het lichtjes naar de bestuurder gerichte BMW Curved Display de show. Met dit knappe aanraakscherm krijg je toegang tot zowat alle functies van de iX1. In tegenstelling tot de grotere modellen laat BMW de iDrive-knop hier achterwege, waardoor je voor elementaire functies zoals de airco, automatische luchtrecirculatie of stoelverwarming aangewezen bent op het klimaatmenu van het aanraakscherm. BMW heeft het startscherm sinds november wel verbeterd (het toont nu op elk moment de kaart en enkele belangrijke pictogrammen), maar we misten toch enkele fysieke knoppen. Door onze lange benen (of korte armen) moesten we telkens vooroverbuigen om het scherm te bedienen. Niet zo handig.
Spraakverwarring
Dan maar de spraakassistent proberen? Die bleek voor verbetering vatbaar. Toen er plots een nieuwe BMW 5 Reeks passeerde, leidde onze spontane vreugdekreet (Oh BMW 5!) tot een onbedoelde navigatieopdracht naar god-weet-waar. De spraakassistent luisterde vaker niet dan wel. Veel gevoel voor humor heeft het systeem ook niet, want het commando ‘Ok BMW, vertel een grapje’ resulteerde in… een overzicht van ziekenhuizen in de buurt. En dan hebben we het nog niet over het Franse accent waarmee pakweg ‘E40’ of ‘Blankenberge’ uitgesproken wordt tijdens de navigatie in het Nederlands. Tijd voor een taalcursus.
Voor de rest is de uitrusting van de iX1 gelukkig wel van absoluut topniveau. Denk maar aan de duidelijke navigatie met augmented reality. Sommige snufjes zijn eerder coole gadgets, zoals de lichtprojectie van de letters BMW en een motief op de grond. Of de door filmcomponist Hans Zimmer samengestelde achtergrondgeluiden. Deze optionele IconicSounds Electric heb je niet echt nodig en zullen sommige inzittenden eerder storen. Je kunt net zo goed genieten van de indrukwekkende geluiddemping of de muziekinstallatie in dit netjes afgewerkte interieur.
Bij het parkeren in krappe ruimtes is de standaard Reversing Assistant zeer nuttig. Hiermee rijdt en stuurt de auto vanzelf 50 meter achteruit en volgt hij precies dezelfde lijn als bij het voorwaarts inparkeren. Je hoeft alleen nog het rem- en stroompedaal te bedienen. Het is maar één van de vele hoogtechnologische rijhulpsystemen in deze iX1.
Topprestaties
Voor deze test kozen we de iX1 xDrive30, die zowel aan de voor- als achteras een elektromotor heeft. Op die manier worden indien nodig de vier wielen aangedreven. Bij het wegrijden en accelereren bijvoorbeeld, wordt de gevraagde aandrijfkracht geleverd door beide motoren voor optimale tractie. En in snelle bochten wordt de achterste elektromotor meer aangesproken, zodat de sturende voorwielen grotere krachten kunnen verwerken.
Het moet gezegd: de iX1 xDrive30 rijdt leuk. Het dikke M-sportstuur ligt aangenaam in de hand. Je beschikt over 272 pk en met de boost-flipper aan het stuurwiel tijdelijk over 313 pk voor bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre. Eigenlijk heb je die boost-functie zelfs niet nodig, zo vlot schiet de iX1 uit de startblokken. Hij is standaard uitgerust met de adaptieve M-ophanging met schokdempers met gestuurde kleppen (optioneel op de gewone X1-modellen). Deze schokdempers verlagen de rijhoogte met 15 mm. Ze zorgen ervoor dat schokken goed opgevangen worden en de auto strak door de bochten gaat. Het systeem wordt gecombineerd met een snelheidsafhankelijke, directere stuurbekrachtiging. Positieve punten dus voor de wendbaarheid en het ophangingscomfort.
Beperkt rijbereik
Last but not least – want vaak een heikel punt bij elektrische auto’s – komt natuurlijk ook het rijbereik ter sprake. De cijfers die BMW opgeeft, lopen uiteen: maximaal 402 km volgens het gelijkvormigheidsattest van onze testwagen, 417 km volgens de BMW-site. Reken er echter niet op dat je boven de 400 km geraakt in reële omstandigheden. De buitentemperaturen (circa 6,5 °C) hielpen natuurlijk niet, maar ‘onze’ iX1 geraakte zo’n 340 km ver op een laadbeurt.
De batterij heeft een nettocapaciteit van 64,8 kWh. De boordlader haalt aan een AC-laadpunt 11 kW (een- of driefasig) of tegen meerprijs 22 kW (driefasig). Volledig opladen duurt respectievelijk 6,5 uur of 3 uur 45 minuten. Aan een DC-snellader is tot 130 kW mogelijk, waardoor het in het beste geval 29 minuten duurt om van 10 tot 80 procent te laden.
Conclusie
Dat de BMW X1 verkoopt als zoete broodjes hoeft niet te verbazen. De iX1 xDrive30 scoort hoge punten met zijn wegligging, vlotte acceleraties, aantrekkelijk design, degelijke bouwkwaliteit en hoogtechnologische uitrusting. Minder positief zijn het relatief beperkte reële rijbereik en het gebrek aan fysieke knoppen waardoor je voor zowat alles het aanraakscherm nodig hebt. En dan is er nog de forse prijs: minstens 57.950 euro voor de xDrive30 zonder opties. Allesbehalve goedkoop dus, maar kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs. Rationeel gezien is de nieuwe eDrive20 (vanaf 49.950 euro) wellicht een betere keuze. Mochten we in dit segment shoppen, dan zou deze iX1 zeker op onze shortlist staan.
De BMW iX1 xDrive30 in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, gecombineerd 313 pk en 494 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automatische eenversnellingsbak
L/b/h (mm): 4.500/1.845/1.616
Leeggewicht (kg): 2.085
Koffervolume (l): 490 tot 1.495
Batterij (kWh): 64,8
0 tot 100 km/u (sec): 5,6
Topsnelheid (km/u): 180 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 417
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 17,6
CO2: 0 g/km
Prijs: 57.950 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 92,93 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Uitstekende prestaties en wegligging
- Geslaagd design
- Geavanceerde uitrusting
- Compact, maar praktisch
- Waar is de iDrive-knop?
- Verwarrende spraakassistent
- Stevige prijs
- Rijbereik
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be