De auto die we vandaag bespreken is nu al een collector’s item, hoewel hij nog niet zo lang op de markt is. Waarom? Omdat het een bedreigde soort betreft. Om te beginnen is het een coupé, een koetswerkstijl die momenteel zo weinig bijval geniet dat die stilaan verdwijnt uit de catalogus van alle fabrikanten. Bovendien weerstaat deze compacte BMW aan de lokroep van de elektrificatie. Hij heeft niet alleen een benzinemotor, het is bovendien een goede oude zescilinder-in-lijn, een architectuur die de legende van het merk mee heeft gevormd. En het gaat om een stevig blok.
De M240i xDrive heeft een cilinderinhoud van drie liter met Twin Scroll-turbotechnologie. Het geheel ontwikkelt een vermogen van 374 pk en 500 Nm koppel. Dit model werd ontwikkeld door de M-divisie van BMW en was de voorbode van de nieuwe M2, die inmiddels werd onthuld. De M240i xDrive ontwikkelt hetzelfde vermogen als de oude M2 die in 2015 werd gepresenteerd, met dat verschil dat de paarden hier dankzij de xDrive-transmissie naar de vier wielen gaan.
Geen excessen
We kunnen alleen maar toejuichen dat de designers van BMW zich deze keer niet lieten verleiden om enorme nieren te tekenen zoals bij de 4 Reeks of 7 Reeks. Ook al is het koetswerk resoluut modern, toch heeft deze 2 Reeks Coupé enkele vintagetrekjes, zoals een lange motorkap en korte achterkant, brede voorvleugels en een spoiler op de kofferklep. Het geheel is suggestief en toch relatief discreet, tenzij je natuurlijk kiest voor de paarse metaalkleur van onze testauto.
We houden vooral van de uitgebouwde bumpers, de velgen met een eenvoudig en efficiënt ontwerp en de spiegels die doen denken aan de M3 E36 van de vroege jaren negentig. De M240i coupé zal in de eerste plaats (maar niet alleen) liefhebbers van het merk aanspreken. Dit is absoluut een dynamische BMW zoals we het graag hebben en die herinnert aan de sportieve oorsprong van het Beierse bedrijf.
Advertentie – lees hieronder verder
Sober
Als je al de kans hebt gehad om in een recente BMW te zitten, dan zal de 2 Reeks Coupé vertrouwd ogen. De sobere boordplank met dubbel scherm is mooi, maar niet revolutionair.
De kuipzetels zijn uitnodigend. Je zit vrij laag en vindt gemakkelijk een plekje in deze coupé. Voorin dan toch, want de achterste plaatsen zijn eerder krap: de hoofdruimte is beperkt en de elektrische voorzetels verschuiven tergend langzaam.
De afwerking staat op een hoog niveau, de materialen zijn van uitstekende kwaliteit en we waarderen verzorgde details zoals de stiksels in een contrasterende kleur of de aluminium inzetstukken. Hoewel het geen gezinswagen is, geniet deze ‘2’ van een grote kofferinhoud (390 liter), een zeldzaamheid in dit segment. We zijn ook positief over het uitstekende ontwerp van het infotainmentsysteem, dat intuïtief werkt.
Wat een motor!
Zodra je op de startknop duwt, wordt duidelijk de zescilinder geen gewone motor is en uitzonderlijk klinkt, grotendeels dankzij de uitlaat met actieve kleppen. Deze koppelrijke centrale heeft een dubbel karakter: bij lage toerentallen is hij extreem soepel en discreet. Het is goed mogelijk om te rijden met een kleine dot gas, terwijl de uitstekende zeventrapsautomaat van ZF in alle zachtheid schakelt. Maar duw je het gaspedaal dieper in, dan schieten de turbo’s in actie en ontwaakt het blok. Hij klimt stevig in de toeren, wat gepaard gaat met de wilde klank van zes cilinders.
Terwijl je van de M240i misschien een meer ingetogen karakter verwacht, is daar niets van aan. Op het vlak van prestaties benadert hij het oude M2-model. Het is mogelijk om te kiezen voor een schokdemping die je ruggenwervels spaart dankzij verschillende rijprogramma’s die de auto aanbiedt. Dagelijks rijden met zo’n wagen vraagt natuurlijk de nodige zelfbeheersing, want het is heel gemakkelijk om sneller te rijden dan toegelaten is zonder dat je het beseft. Met een normale rijstijl kan je het verbruik beperken tot 9 à 10 l/100 km verbruiken, cijfers die gezien de geboden krachten zeker correct zijn.
Conclusie
In een tijd waarin auto’s steeds vaker steriel en geëlektrificeerd zijn, doet het plezier om nog eens een ‘old-school’ sportieveling zoals de M240i te zien. Als je de goede oude zescilinder-in-lijn van BMW wilt (her)ontdekken, dan is dit de auto die je nodig hebt. Zeker met de xDrive-transmissie die buitensporigheden onder controle houdt.
BMW M240i xDrive Coupé: technische fiche
Motor: zescilinder, turbobenzine, 2.998 cc, 374 pk bij 5.500 tr/min, 500 Nm bij 1.900 tr/min
Aandrijving: vier wielen
Versnellingsbak: zeventrapsautomaat
L/b/h (mm): 4.548 / 1.838 / 1.404
Leeggewicht (kg): 1.690
Koffervolume (l): 390
Tankinhoud (l): 52
0 tot 100 km/u (sec.): 4,3
Topsnelheid: 250 km/u
WLTP-verbruik: 8,1 l/100 km
CO2: 185 g/km
Prijs: 57.350 euro
Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: 1.244,31€, Wallonië en Brussel: 4.957€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 818,93€, Wallonië en Brussel: 854,96€
Ecomalus Wallonië: 375€
- Schitterende motor
- Grote veelzijdigheid
- Blijft comfortabel
- Weinig communicatieve besturing
- Toegang tot achterste plaatsen
- Gevaarlijk voor je rijbewijs...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be