TEST BMW M4 CS: de meerprijs waard?

Wie het huidige BMW M4-gamma een beetje kent, weet dat er onlangs een “Competition Sport” werd bijgevoegd. Maar is deze (veel) duurdere CS, met strakker aangetrokken teugels dan een M4 zonder meer, ook zijn forse meerprijs waard?

Gepubliceerd op 27 maart 2018
Leestijd : 2 min

Deel

Laat ons starten met de cijfers die iedereen wil kennen. Een standaard-M4 produceert 431 pk, trekt op van 0 naar 100 km/u in (minstens) 4,1 seconden en kost € 83.450 met de manuele versnellingsbak en € 87.520 met de snellere M-automaat. Serieuze cijfers, al doet de M4 CS natuurlijk beter. Die krachtpatser kreeg 29 paarden bij in stal en zit al na 3,9 seconden aan 100 km/u. Zijn prijskaartje: € 122.000 of zomaar eventjes € 38.550 bovenop de het bedrag dat BMW voor een gewone M4 vraagt. Onverantwoord voor zo'n minieme tijdswinst… Of is er meer aan de hand?

Ja…

BMW ging redelijk ver in de transformatie naar de CS. Zo heeft hij naast aanpassingen aan onder andere de ophanging, de 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en de actieve rijhulpsystemen ook 29 pk meer én 50 Nm extra, evenveel koppel dus als de machtige M4 GTS met waterinjectie en 500 pk. In feite is deze M4 CS niets meer of minder dan de geciviliseerde versie van die GTS.

Geciviliseerd?

De BMW M4 CS is duidelijk meer op circuitgebruik gericht dan de M4. Om dat te ontdekken, hoef je enkel in te stappen. Dan zie je dat de conventionele deurpanelen hebben plaatsgeruimd voor lichte panelen uit 'natuurlijke vezels' en dat er zelfs geen armsteunen meer zijn. Zijn wel gebleven: de achterbank én de traditionele handrem – kwestie van de pret te verhogen.

Advertentie – lees hieronder verder

Ondanks zijn race-outfit vinden we de CS aangenamer in de omgang dan een M4 zonder meer. Hij biedt meer feedback tijdens het rijden, waardoor het gevoel van controle groter is en als je niet aan de racemodus gekluisterd bent, kan je er ook gewoon heel rustig en beschaafd mee rijden. Bovendien ziet de M4 CS er, met zijn subtiele cosmetische aanpassingen, ook sexyer uit dan zijn minder krachtige broers, de 450 pk opwekkende M4 met het Competition Package inbegrepen.
Maar of hij op straat ook sneller aanvoelt dan een M4? Niet echt natuurlijk, maar zijn look en feel zijn dus wel beter en zijn naverkoopwaarde zal ook hoger liggen.

Conclusie

De BMW M4 CS is dé geschikte auto voor verzamelaars, racepiloten en iedereen die een M4 wil maar de standaardversie niet exclusief genoeg vindt. Algemeen ís de CS beter dan de M4 zonder meer, al is zijn meerprijs natuurlijk een beetje van de pot gerukt. De tijd zal uitwijzen of we wat dat laatste betreft gelijk hebben of niet…


Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.