TEST Caterham 275R: Funtuig

Onze job heeft soms heel leuke verrassingen in petto. Dit is het geval met deze erfgenaam van de beroemde Lotus Seven! De Caterham 275 R

Gepubliceerd op 6 september 2021
Leestijd : 6 min

Deel

Caterham, dat gevestigd is in het Verenigd Koninkrijk, in Dartford, werd in de jaren 1960 de grootste verdeler van het merk Lotus, zelfs tot het punt dat de assemblage van de Seven namens de constructeur werd uitgevoerd. In 1973 droeg die laatste ook de rechten op de kleine sportwagen over aan Caterham… dat hem sindsdien is blijven maken! Trouw aan de geest van de originele Seven die Colin Chapman eind jaren 50 bedacht, is de “Cat” sindsdien zachtjes geëvolueerd. Natuurlijk zijn ook de materialen geëvolueerd om verder aan gewicht te besparen, maar de fundamenten van de auto zijn niet veranderd.

Anno 2020 heeft hij nog steeds geen dak, deuren of stuurbekrachtiging, zelfs geen radio of rijhulpmiddelen. Hij is enkel uitgerust met een 12V-stopcontact en een zeer simpele verwarming! De Caterham cultiveert het ultieme minimalisme en is nog steeds gebaseerd op een frêle buizenchassis dat nauwelijks bedekt is met aluminium en carbonpanelen. Hiermee zet hij slechts 540 kg op de weegschaal, wat minder zwaar is dan de batterijen van de Audi e-tron!

Deze extreme lichtheid is natuurlijk gunstig op vele vlakken. Met een 1.6 Ford Sigma van slechts 135 pk onder de motorkap is hij in staat om de 0 tot 100 km/u in 5 seconden af te leggen, een prestatie die meestal alleen voor veel krachtigere auto’s is weggelegd. Dankzij het pluimgewicht en het chassis dat zeer dicht bij de grond ligt, heeft de Caterham het rijgedrag van een gokart, dat nog eens benadrukt wordt door zijn ultradirecte en uiterst nauwkeurige besturing. Zoals Chapman het ooit zelf zei: “Light is right“!

Welk comfort?

Om plaats te nemen in de Caterham, moet je eerst één been in de cockpit zetten, dan in de auto wippen en je tweede intrekken, terwijl je in de stoel glijdt. Het minste dat gezegd kan worden is dat de ruimte zowel in de breedte als in de lengte uitgemeten is. Ideaal, meet je niet meer dan 1,80 meter om comfortabel te zitten, ondanks de aanwezigheid van verlaagde vloer.

Advertentie – lees hieronder verder

Als optie is het mogelijk om te kiezen voor het langere en bredere SV-chassis, wat geen luxe zou zijn voor ondergetekende. Maar goed, dat kon mijn enthousiast niet temperen om met deze kleine bolide op pad te gaan!

Het instrumentarium is zeer compleet en het dashboard omvat een hele reeks schakelaars die zonder enige vorm van ergonomie een plek kregen. Inclusief de richtingaanwijzers die geen automatische uitschakelfunctie hebben! De enige elementen van comfort zijn een 12V-aansluiting en wat Caterham pompeus de “Weather Equipment Kit” noemt, die twee kleine canvasdeuren en een relatief goed afsluitende dakkap omvat. Na dit uitgebreide overzicht van de boordapparatuur is het tijd om de weg op te gaan. Dat vergt echter enige kennis van zaken, want de transponder van de auto bevindt zich niet in de sleutel. Hij moet eerst onder het dashboard worden geplaatst, voordat je de sleutel in het slot steekt om de motor te starten. Inderdaad, het is geen sinecure om met een Caterham op pad te gaan…

Als een gokart

Met zijn chassis net boven de grond, is de auto extreem laag. In zulke mate dat je zelfs het asfalt makkelijk met je hand kan aanraken! Deze lage zitpositie versterkt alle sensaties die je aan het stuur ervaart, zodat het niet nodig is om hoge snelheden op te zoeken om er plezier in te beleven. Het is moeilijk om clichés te vermijden met deze auto: ja, het is waar, hij gedraagt zich als een gokart. De besturing is ultra direct en door het pluimgewicht reageert hij meteen op de geringste druk van het gaspedaal. In deze omstandigheden zou je niet vermoeden dat deze motor afkomstig is van een banale Ford Focus. Uiteraard draagt de grote zijdelingse uitlaat naast de cockpit met zijn rauw geluid sterk bij tot de intense sensaties die de Caterham levert.

De acceleraties zijn verbluffend, schakelen gebeurt bliksemsnel… De wind, het geluid, de hitte die vrijkomt van de mechaniek en de trillingen in de stuurrichting maken ook deel uit van de rijervaring die eigenlijk dicht aanleunt bij een motorfiets. Deze kleine Engelse bolide is snel verslavend en dient enkel om je rijplezier te schenken. Sluit je ogen (maar niet te lang!) en je waant je meteen op een circuit, midden in de jaren 1960, terwijl je jezelf meet met de beste piloten van die tijd…

Intense ervaring

De Ardense wegen tijdens onze test zijn het favoriete speelterrein van de Caterham. De kleinste kronkelende weg volstaat om tegen een vlot tempo te genieten. Vooral dankzij het sperdifferentieel blijkt hij minder listig dan gedacht, zelfs als de limiet wordt opgezocht. Pas echter op voor overdreven optimisme, want dit beestje heeft geen rijassistentie, zelfs geen ABS! Wel laat de minuscule schakelpook op de transmissietunnel zich bedienen als een joystick en draagt hij op zijn beurt bij tot de fun!

De zeer stugge Caterham laat je de geringste oneffenheid en elke hobbel in de weg in je ruggengraat voelen. Het is dus niet verwonderlijk dat een rit van een paar uur zo heel vermoeiend kan uitvallen. En daarbij is de zeer dunne zitting van de stoelen natuurlijk geen troef. Zonder opbergruimten, behalve een zeer kleine koffer onder de rolbeugel die al een deel van de befaamde “Weather Equipment” bevat, is de Caterham ook helemaal niet functioneel. Hij is eigenlijk onbruikbaar in het dagelijkse leven, maar zeker uitermate geschikt voor weekenduitstapjes, als het mooi weer is! En als je een passagier meeneemt, zorg er dan voor dat hij of zij niet te corpulent is want het interieur is zeer krap! Ondanks deze ongemakken straalt deze kleine Engelse sportwagen iets speciaals uit waardoor hij de harten verovert. De Caterham 275R wordt in Europa rijklaar geleverd (of is als kit in Groot-Brittannië te kopen) en is niet goedkoop. Maar voor iets minder dan 50.000 euro is het moeilijk om een bolide te vinden die dezelfde sensaties biedt!

Conclusie

De Caterham is het bewijs dat kleine constructeurs ons nog steeds kunnen verrassen met auto’s uit een ander tijdperk, mijlenver verwijderd van de huidige normen. En dat voelt verdomd goed aan

 

La Caterham 275R: Technische fiche

Motor: benzine, 135pk; 165Nm

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: handgeschakeld 6 verhoudingen

L/B/H (mm): 3.100/1.575/1.090

Leeggewicht (kg): 540

Koffervolume (l): 120

Tank (l): 36

0-100 km/u (sec.): 5,0

Prijs: 47.190 € BTWi

Vermogen: 135 pk

Topsnelheid: 196 km/u

Gem.verbruik: 6,3 l/100km

CO2: 144 g/km

Voor
  • Fun op alle vlak
  • Algemeen concept
  • Sympathieke verschijning
Cons
  • Hoge prijs
  • Artisanale afwerking
  • Zeer beperkte gebruiksmogelijkheden

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Caterham voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.