Georges is al bijna twintig jaar vertegenwoordiger. Zijn hele carrière heeft hij doorgebracht in de Franse glasindustrie. Het glas heeft de reputatie onverwoestbaar te zijn en is populair in talloze lokale bistro’s. Zijn werk brengt hem van de ene kant van Frankrijk naar de andere om klanten de nieuwe collecties te tonen. In zijn koffer heeft hij altijd een doos met de nieuwste modellen van de firma die hij vertegenwoordigt. Hij rijdt door heel Frankrijk, ook op de snelwegen die er sinds eind jaren zestig zijn. Met bijna 50.000 km per jaar heeft Georges een auto nodig die zowel betrouwbaar als comfortabel is.
Enkele jaren geleden zette zijn baas hem achter het stuur van een Peugeot 404, maar die begint zijn leeftijd en het aantal kilometers op de teller stilaan te voelen. Onlangs werd hij bij de directie geroepen. Die gaf hem groen licht om een nieuwe bedrijfswagen te kiezen. Al jaren is hij jaloers op de bestuurders van de Citroën DS, die verwend worden met een uitzonderlijk comfort dankzij een hydraulisch systeem.
Hij besluit meteen naar een Citroën-dealer te gaan om te zien wat hij zich met het budget van zijn baas kan veroorloven. Anno 1972 staan er in de showroom enkele exemplaren van de 2PK, twee stuks van de Ami 8, een Mehari en enkele DS’en. De verkoper maakt kennis met Georges en luistert geduldig naar wat de vertegenwoordiger zoekt.
Advertentie – lees hieronder verder
Nec plus ultra
“Voor iemand die elke dag uren in zijn auto doorbrengt, gaat er niets boven een DS 20 Pallas, het volledig uitgeruste topmodel”, legt de medewerker van de garage uit. “Gelukkig is er juist een exemplaar op voorraad om een proefrit mee te doen.” Hij staat geparkeerd in de werkplaats en is uitgevoerd in de kleur vert argenté, een sprankelende groene tint die helemaal past bij de smaak van die tijd.
Naast zijn unieke design is de technologie absoluut revolutionair: een hydropneumatische ophanging, stuurbekrachtiging, een halfautomatische hydraulische versnellingsbak en twee schijfremmen vooraan staan allemaal op het programma. In 1967 kreeg de DS zijn derde facelift, de belangrijkste in zijn carrière, met een nieuwe voorkant. De koplampen, die nu onder een afdekglas zitten, kunnen tegelijk met de voorwielen tot 80° draaien. In een bocht verlichten ze de zone waar de auto naartoe rijdt, wat echt een pluspunt is voor de veiligheid. Ook het interieur veranderde, met een nieuw, gemoderniseerd dashboard, voortaan bekleed met zwart kunstleder en met verbeterde instrumenten.
Lederen salon
De Pallas-afwerking is zeer aantrekkelijk met zijn chromen accenten, die andere DS-versies niet hebben, en zijn grote deurstrips die extra cachet geven. De auto die aan Georges wordt voorgesteld, heeft bovendien een optie die er een must-have van maakt: het interieur in havanaleder. In perfect contrast met het groene koetswerk, verandert dit leder het interieur van de DS in een luxueuze omgeving waarin je veel tijd wilt doorbrengen.
De verkoper opent de deur en nodigt Georges uit om in te stappen. Er is geen twijfel mogelijk: de DS is echt uniek, met grote, zachte zetels, dikke vloermatten waar je voeten in wegzakken en een enorme glaspartij die het interieur overspoelt met licht. In een omgeving als deze voel je je meteen thuis. Bovendien is de auto uitgerust met een Continental Edison-radio. Wat wil je nog meer?
Vliegen over de weg
De verkoper van de Citroën-garage vraagt Georges of hij een proefrit wil maken, en dat wil hij zeker. Hij legt uit dat hij eerst even achter het stuur zal kruipen om te tonen hoe de DS werkt. Vergeleken met de Peugeot 404 is de vering verbazingwekkend comfortabel. Op zijn hydraulische bollen vliegt de Citroën over de weg en de oneffenheden en heb je het gevoel dat je op een wolk zit. In een DS is alles bijzonder: het stuurwiel heeft één spaak, het rempedaal heeft de vorm van een rubberen paddenstoel en de hendel voor de halfautomatische hydraulische versnellingsbak zit op de stuurkolom.
Om de motor te starten, duw je de keuzehendel naar links. De eerste versnelling staat bovenaan en je hoeft alleen maar het gaspedaal in te trappen om de auto in beweging te krijgen. Om naar de tweede versnelling te schakelen, laat je het gas los en trek je de hendel naar je toe. De derde en vierde versnelling zijn op dezelfde manier uitgelijnd. De handrem zit links van de bestuurder en wordt gelost met een speciaal pedaal.
Kwestie van gewoonte
Na de uitleg kruipt Georges achter het stuur van deze DS 20 Pallas. Hoewel de versnellingsbak in het begin even wennen is, blijkt de heel zachte, schokvrije bediening erg prettig. De 1.985 cc viercilinder benzinemotor is extreem soepel en bijzonder stil. Er zijn geen trillingen die de werking van de auto verstoren. De aandrijving lijkt correct, ondanks een relatief bescheiden vermogen van 99 pk. De zaken worden echter ingewikkelder bij het remmen. Het rempedaal op de vloer is nogal gevoelig en je moet het voorzichtig met je voet strelen, anders eindig je met je neus tegen het grote stuurwiel.
De versnellingsbak en de rijervaring met de DS vergt enige oefening, maar de bediening is uiteindelijk echt niet ingewikkeld. Het weggedrag is onvergelijkbaar met wat George ooit in zijn leven heeft gereden en de stuurbekrachtiging is extreem soepel. Het valt niet te ontkennen, de DS overtreft de concurrentie. Nu alleen nog de baas overtuigen om iets meer uit te geven dan hij van plan was om deze Pallas te kopen, die zijn naam alle eer aan doet. Met deze auto worden de ritten voor het werk veel minder vermoeiend…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be